Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en veldig bekymret svigermor som har vært hos legen og fått vite at hun mest sansynlig har en godartet svulst i biskjoldbruskkjertlene. Hun er søkt videre til spesialist og har ikke fått time før i mars 2005.

Min svigermor er 64 år og har en god helse bortsett fra at hun har litt høyt blodtrykk og litt for høyt kolestorol. For litt over et år siden gikk hun til legen og fikk konstatert dette. Hun fikk da en blodtrykksmedisin som satte hele kroppen hennes i ubalanse. Nok om det. Like etter dette fikk hun en ny blodtrykksmedisin som heter ” Renitec ” (20 mg). Denne gjorde at alt ble normalt igjen. I tillegg fikk hun 10 mg ” Liptor ” for kolestorol samt at hun tar ” Seloken” for forhøyet puls.

Etterpå har hun gjennom prøver fått vite at hun først har hatt forhøyet kalsium som på den siste prøven like før jul har gått ned, men er ennå litt over det normale. På denne siste prøven fikk hun også konstatert en forhøyet PTH. Legen sa at det normale skulle være 2,57 og at hun hadde 12,1. Med litt dialogproblemer mellom svigermor og lege, forteller min svigermor at legen sa PPH og ikke PTH. Men, med litt søking på internett har jeg funnet ut at siden legen har sagt at det kunne være en godartet svulst i en av biskjoldbruskkjertlene, så måtte dette hormonet det er snakk om, være PTH.

Har tenkt på benskjørhet og lurte på om det kunne være noen sammenheng mellom Kalsium, D-vitamin og PTH.

Og da må jeg opplyse om at hun for ett år siden trødde over med foten og knakk den nede ved ankelen og at hun etter dette har gått et halvt år på krykker.

Hun er heller ikke så fysisk aktiv. Aktiviteten hennes er som regel innen for husets fire vegger. Hun er altså sjelden ute. Hun drikker sjelden alkohol og hun røyker ikke. Inntak av melkeprodukter er dårlig og hun spiser ikke noe tilskudd som gir henne ekstra tilførsel av kalk. Hun bor i Finnmark og her er jo solen borte flere månder nå om vinteren, så den naturlige tilførsel av D-vitamin er heller laber.

Hun sier at hun føler ingen plager av noe som helst, annet enn bekymring av henvisningen til spesialisten.

Spørsmål:

- Hva kan du fortelle til meg utifra disse opplysninger.

- Om det er vanlig med svulster på biskjoldbruskkjertlene.

- Påvirker dette kroppen/psyken i noen grad.

- Kan hjertemedisinen påvirke og gi forhøyede verdier på Kalsium og PTH.

- Hvor ofte skjer det at folk har ondartet hevelse i biskjoldbruskkjertlene.

- Hvis det må gjøres et inngrep, hvor omfattende er dette inngrepet.

- Kan det være kreft.

- Når jeg kommer til spesialist, hvilke undersøkelser vil han gjøre.

Min svigermor ville være veldig takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170144-biskjoldbruskkjertel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

De fleste med hyperparatyroidisme har ingen plager. Utredningen er ganske kompleks, en rekke laboratorieprøver på mineraler og hormoner må gjøres. Det finnes også flere former for sykdommen. Dersom calciumnivået er for høyt kan pasienten oppleve nedsatt matlyst, kvalme, muskelsvakhet og kvalme. Noen blir deprimerte. Drsom sykdommen har pågått over flere år kan benskjørhet oppstå. Sesialisten vil trolig ta flere blodprøver, samt ultralyd eller CT av halsen. Hos de fleste eldre vil det ikke bli iverksatt tiltak, utover at man følger med på at calcium-nivået ikke over tid overstiger 2,7. Det er riktig at verdiene hennes har vært altfor høye, men det er svært lett å sende prøven feil slik at falskt høye verdier oppstår. Det er riktig at hun tilsees av spesialist. denne må forklare nærmere ut fra hvilken undergruppe av sykdom hun eventuelt har i biskjoldbrusk-kjertelen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170144-biskjoldbruskkjertel/#findComment-1117514
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...