Gå til innhold

Trenger motivasjon

Anbefalte innlegg

Gjest frustrert student
Skrevet

til å begynne å lese til ekamen, får ikke støtte fra lånekassen hvis ikke jeg består denne eksamen (burde egentlig vært motivasjon nok, men det er det ikke). Det er to uker til eksamen og jeg har ikke begynt engang. Har t.o.m tatt meg fri fra jobben for å lese ;(

Gjest frustrert student
Skrevet

Sett deg på lesesalen og LES.

så var det å komme seg på lesesalen da :( Slapp som jeg er.

Jeg er en annen
Skrevet

Det er lett å bli demotivert hvis man kommer bakpå -- jo dårligere forberedt man er jo mindre motivert er man for å lese, fordi man føler at det ikke er noen vits. I dette tilfellet ville jeg tenkt pragmatisk -- satt meg ned og klarlagt hva/hvor mye jeg sannsynligvis måtte lese for å stå, finne ut omtrent hvor mange timer per dag dette vil dreie seg om og så gjennomført det.

For noen vil det kanskje også fungere med små belønninger for seg selv -- f.eks. at man kan ta et kvarters pause hvis man har klart å lese i to timer, kjøpe seg en sjokolade e.l. -- i det hele tatt et eller annet som kan motivere en til å lese videre.

Gjest Kutt ut detaljene, les de store linjer
Skrevet

Start med å skrive ned de 20 mest sannsynlige/sentrale spørsmålene du vil kunne få til eksamen. (eller bruk tidligere eksamensoppgaver).

Deretter bruker du de neste 6 dagene på å besvare 4 av spørsmålene hver dag.

Svar først alt du kan uten å se i bøkene. Deretter er det lov å bla raskt igjennom (som et oppslagsverk), dette kan du gjøre flere ganger, bare akkurat nok til at du klarer besvare spørsmålet. Med andre ord: ikke detaljkunnskap, kun en oversiktslesning.

Når du har kommet gjennom alle 20 spørsmålene, bruker du de siste dagene på å skumlese på det du syns du bør kunne litt mer.

MEN HUSK: INGEN DETALJ-LESING. KUN SKUMLESING!

Klarer du dette, vil du faktisk ha gode sjanser til å stå...

Skrevet

Hvis du er nødt til å bestå eksamen for å få fortsatt støtte, så har du jo egentlig ikke noe valg. Det er ikke nødvendigvis lett, men du har utvilsomt det som skal til for å løfte deg selv opp.

Du har to uker på deg, så begynn forsiktig og les litt hver dag i noen dager. Så ser du hvordan du lettest kan finne litt motivasjon når du allerede er kommet litt igang, og så kan du øke på litt etterhvert. Det kan være vanskelig, men fullt gjennomførbart.

Selv har jeg store problemer med å motivere meg til studier for tiden selv. For meg har det endt i at det er et par eksamener jeg bare må "hoppe over" (drite i resultatet av), for å ta de opp igjen litt senere.

"........................."

Gjest tjohooo
Skrevet

så var det å komme seg på lesesalen da :( Slapp som jeg er.

Det er ingen vei utenom. Presser du deg dit, så greier du eksamen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...