Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min samboer har i minst 3mnd. hostet. Hun har oppsøkt sin fastlege 2 ganger og begge ganger har hun fått en antibiotika kur. Hun har ikke etter dette fått time hos sin fastlge men, 2 akutttimer hos en annen lege på samme legekontor. Han har også gitt henne to pillekurer med antibiotika. Disse kurene har alle ganger hatt liten effekt. Kuren har hjulpet litt, men etter få dager er det like ille. Hennes plager arter seg slik: Hun får kraftige hosteanfall som ender med brekkniger. Hun hoster opp gul/grønt slim, men har også hatt perioder med tørrhoste. Disse anfallene utløses særlig om kvelden rett etter hun har lagt seg, eller ved den minste fysiske aktivitet.Når jeg lytter på ryggen hennes surkler det både på innpust og utpust.Når annfallene er som verst har hun store problemer med å få puste. Hennes far har en kronisk lugesykdom og astma.Hun er 40 år gammel og ikke røker. Var før bronkitten ble konstatert i meget god fysisk form.Jeg er oppriktig bekymret for henne og lurer på om denne behandligen er den rette.Bør hun få tilbud om måling av lungekapasiteten ?. Skal hun gjøre som legen sier,starte på sin fjerde pillekur?? Hvilke bivirkniger har Klacid OD 500mg? og kosilan? Hva skal vi gjøre? Finnes det noen alternativ behandling?Setter pris på snarlig svar hilsen tomskje

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170181-bronkitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Bare et spørsmål først - har hun noen form for allergier evt mot nye omgivelser/om dere har flyttet, nytt hus osv? I og med at det er værst om kvelden kunne det være noe å tenke på om sengen var ny eller lignende.

Så til saken - jeg begynner bakfra- Klacids bivirkninger er gjerne fra mave-tarmkanal - vondt i magen osv, kvalme. Hodepine. Cosylan kan ha søvndyssende effekt. Jeg tror jeg ville bedt om en grundig lungemedisinsk undersøkelse. Du sier at hennes far har astma/kronisk lungesykdom- astma kan gå i arv og også en meget sjelden gang en spesiell tpe kronisk lungesykdom, så det kunne være en tanke å få dette undersøkt. For mange astmatikere er hoste et av symptomene.Jeg tror ikke jeg ville gå i gang med min 4. antibiotikakur uten videre. Det kan dog hende at kurene har fått virke for kort, men altså - jeg ville nok ha fått dette utredet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170181-bronkitt/#findComment-1117393
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...