Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo så mye trist og leit for tiden, men plutselig dukket det jaggu opp noe positivt;

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/01/11/419932.html

Det er jo slik at her i landet (og til dels i Danmark og Finland), hvor bil kanskje er viktigere enn noe annet land, har vi måttet finne oss i å betale priser som har vært nesten dobbelt så høye som i andre land.

Kjøp av bil har raskt betydd 1-300.000 rett i statskassa. En meningsløs flåing, naturligvis.

Nå må klepto-politikerne fan meg dra til seg klørne fra folks lommer og finne seg i at bilprisene blir som ellers i Europa. Herrrrliiiig.

...

De vil selvsagt forsøke å kompensere gjennom å gjøre det dyrere å eie og kjøre, gjennom årsavgift da, og veiprising. Bensinprisen er det ikke mer å hente på siden vi allerede har en av de høyeste avgiftene i verden.

For oss som har råd til å betale årsavgift og veiprising, ser dette bra ut. Genialt...billigere biler, men samtidig så dyrt å bruke den at fattigfolk ikke lager køer etter vegene.

Skrevet

Bah, her i Gnore kan du like godt kjøre ei gammal skranglekasse som knapt henger fra hverandre, for veiene er fan skjære meg som pottittjorder om våren, og så svingete at en skulle tru kua gikk foran da veien ble lagt.

Tenk dæ sjøl'a, dra ut en Ferarri Testarossa eller en Lamborghini Countach mellom Dombås og Åndalsnes...eller fra Gvarv til Ropeid! Gå'kke det vettu, far.

Nei, brukt Caravelle diesel med GPS og kjølebag, det holder. Bilen er bare et nødvendig onde allikavæl.

Skrevet

Passer meg midt i blinken, men det betyr også at det vil være viktig å følge denne utviklingen nøye.

Litt ergelig å punge ut med en masse penger for en ny bil, for så å oppleve at bilprisene (og salgspris for din nesten nye bruktbil) stuper året etter....

Men det blir jo helt sikkert en gradvis tilvenning, så det vil vel ikke utgjøre de helt store beløpene fra ett år til neste.

Dog kan det se ut til at jeg bør vurdere å beholde min nesten nye bli noe lenger enn hva som var planlagt.

Og så får jeg se hva jeg skal gjøre på mc-siden....

Skrevet

Passer meg midt i blinken, men det betyr også at det vil være viktig å følge denne utviklingen nøye.

Litt ergelig å punge ut med en masse penger for en ny bil, for så å oppleve at bilprisene (og salgspris for din nesten nye bruktbil) stuper året etter....

Men det blir jo helt sikkert en gradvis tilvenning, så det vil vel ikke utgjøre de helt store beløpene fra ett år til neste.

Dog kan det se ut til at jeg bør vurdere å beholde min nesten nye bli noe lenger enn hva som var planlagt.

Detta har'u ikke greie på, Kahn.

Men vi kan vel dele gleden ved å se hvor rare de skattekåte blir i trynene sine når dette skal gjennomføres.

Skrevet

De vil jo stritte i mot så lenge de kan. Gleden er jo stor hos mange, over å kunne stikke fingrene i andres lommer.

Så det blir nok både eøs-domstol osv osv før vi får til dette. De snakker jo om en horisont på opp mot 10 år, så vi rekker å fleske til minst en gang til før vi må ta hensyn til dette. Vrooommm.

Skrevet

De vil jo stritte i mot så lenge de kan. Gleden er jo stor hos mange, over å kunne stikke fingrene i andres lommer.

Så det blir nok både eøs-domstol osv osv før vi får til dette. De snakker jo om en horisont på opp mot 10 år, så vi rekker å fleske til minst en gang til før vi må ta hensyn til dette. Vrooommm.

Når jeg bare fikk tenkt meg om (og lest artikkelen litt nøyere)så ser jeg jo at det er riktig.

En grovskisse til handlingsplan vil vel da være å beholde den bilen jeg nå har i 2-4 år til (meget godt fornøyd).

Og så kjøpe en litt eldre (3-5 år og lav km) men grom bruktbil - bare fordi forandringer fryder, og beholde den frem til avgiftsreduksjonene er gjennomført.

Og så fleske til med en skikkelig ny bil. For da vet vi jo også hvor de har tenkt å hente inn de manglende avgiftskronene (om det blir på bensin, bompenger eller hva det nå er de klarer å finne på).

Det fine nå er jo at det finnes en rekke gromme biler med masse motor, som ikke bruker så avskrekkende mye drivstoff. Og det kommer til å bli mye morsomt å velge i om en 8-10 års tid.

Og noen av oss kan vel også forvente en "passende" økning i kjøpekraften, bare vi forvalter vår økonomi med en viss grad av fornuftighet....

Slik sett ser ikke fremtiden alt for ille ut:)

Skrevet

Når jeg bare fikk tenkt meg om (og lest artikkelen litt nøyere)så ser jeg jo at det er riktig.

En grovskisse til handlingsplan vil vel da være å beholde den bilen jeg nå har i 2-4 år til (meget godt fornøyd).

Og så kjøpe en litt eldre (3-5 år og lav km) men grom bruktbil - bare fordi forandringer fryder, og beholde den frem til avgiftsreduksjonene er gjennomført.

Og så fleske til med en skikkelig ny bil. For da vet vi jo også hvor de har tenkt å hente inn de manglende avgiftskronene (om det blir på bensin, bompenger eller hva det nå er de klarer å finne på).

Det fine nå er jo at det finnes en rekke gromme biler med masse motor, som ikke bruker så avskrekkende mye drivstoff. Og det kommer til å bli mye morsomt å velge i om en 8-10 års tid.

Og noen av oss kan vel også forvente en "passende" økning i kjøpekraften, bare vi forvalter vår økonomi med en viss grad av fornuftighet....

Slik sett ser ikke fremtiden alt for ille ut:)

Vi får håpe at det ikke blir for billig å kjøre. Det er for mye trafikk som det er. Det skal sosialistene ha rett i.

En blodig årsavgift på la oss si 20.000 pr. år vil jo svi godt. Sammen med brutal veiprising vil de nok kunne holde fattigfolk unna privatbilismen og veiene. Det er jo miljøet tjent med og all ting.

En årsavgift på 20.000 vil være "gratis" for oss som er henfallen til dyr redskap. Blir nybilen 200.000 billigere, er 20.000 i veiavgift småtterier.

Tror jeg må innom noen gromme bilsaiter allerede, jeg.

Gjest tilskuer
Skrevet

"De vil selvsagt forsøke å kompensere gjennom å gjøre det dyrere å eie og kjøre, gjennom årsavgift da, og veiprising. "

Nettopp. Og sum av årsavgift og veiprising øker nok mer enn årlig verdifall på nye biler. Skattekåte politikere har aldri fornektet seg. Slik fortsetter de også.

Skrevet

Vi får håpe at det ikke blir for billig å kjøre. Det er for mye trafikk som det er. Det skal sosialistene ha rett i.

En blodig årsavgift på la oss si 20.000 pr. år vil jo svi godt. Sammen med brutal veiprising vil de nok kunne holde fattigfolk unna privatbilismen og veiene. Det er jo miljøet tjent med og all ting.

En årsavgift på 20.000 vil være "gratis" for oss som er henfallen til dyr redskap. Blir nybilen 200.000 billigere, er 20.000 i veiavgift småtterier.

Tror jeg må innom noen gromme bilsaiter allerede, jeg.

De har jo allerede begynt.

Her tok de inn en halv milliard i fjor: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102158

Og slik skal de øke det med ytterligere 30%: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=261574

Kunne tenkt meg denne her etterhvert, men en av de vassere motoralternativene: http://www.audi.com/detroit

Og så ta noen morroturer til Nurburgring i Tyskland for å prøve den ut: http://www.nurburgring.org.uk/

Jeg drar dit i hvert fall 2 ganger i året med motorsykkelen, og det er like morsomt hver gang:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...