Gå til innhold

Spørsmål om Cipralex, Nhd?


Gjest Haifa

Anbefalte innlegg

Legen min sier jeg bør begynne på et antidepressiva, og har nå gitt meg resept på Cipralex. Er dette en av de såkallte "lykkepillene"?

Lurer også på bivirkninger og hvor lang tid det tar før effekten kommer?

Har fått beskjed om å ta 1 tablett daglig, 10 mg.

Bruker også 10 mg (1 tablett) Tolvon hver kveld, men dette har jeg kun brukt for å få sove. Hvordan fungerer Tolvon sammen med Cipralex?

Kan man miste sexlyst med cipralex? opp i vekt?

Håper noen vil skrive sine erfaringer - og kanskje også NHD gir meg noen lure svar?

uansett, på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Haifa,

Glem ordet "lykkepille"

Cipralex er et AD av kategorien SSRI. Evnen til sexuell omgang minskes (ikke umulig) samt man får en forsinket utløsning. Etter det jeg har fått med meg så er det kun Remeron, som er et SNRI, som ikke reduserer sexevnen.

Selv har jeg prøvet både Cipralex og Remeron. Cipralex ga null effekt på meg. Remeron ga en viss effekt ved å flate ut humøret på et stabilt (lavt) nivå. Nå bruker jeg Efexor Depot og det er et hav av forskjell. Efexor virker rett og slett kjempebra. Moralen er: Ikke fortvil om Cipralex ikke skulle fungere etter hva du håper på. Det er høyst individuelt hvordan ymse AD virker på ymse personer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du..jeg h ar nettopp begynt på en av disse lykkepillene selv, de heter citalopram. bivirkningene kom som kastet på meg og regn med en slags uvirkelighetsfølelse i begynnelsen...det er mange bivirkninger men det er jo ikke sikkert du får noen av dem, en venn av meg kjente ingenting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god effekt av Cipralex. Alle SSRI er vel "lykkepiller".

Cipralex begynte å virke på meg etter knappe 2 uker. Jeg tok 5 mg. noen dager først og økte deretter til 7.5 mg. ( i et par-tre dager for sikkerhets skyld ). Deretter 10 mg. som jeg nå har brukt i 5 mnd. Ingen bivirkninger på meg, men dette er jo individuelt. Noen får økt angst i starten, men dette går over. Kan også bli litt uvel i starten.

På meg virker Cipralex både for depresjon, angst, søvn og til og med muskelsmertene har blitt bedre. Det beste er at alt er mere lystbetont synes jeg, men har ikke blitt "flat", har følelser og reagere som før. Det med vektøkning og redusert sexbehov er også individuelt, flere går også ned i vekt med Cipralex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...