Gå til innhold

nær døden opplevelse


mortilgutt

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er mor til en gutt på 10 år som hadde en svært traumatisk opplevelse da han var 7 år gml. Han var uheldig ved bygging av snøhule, skulle grave et hull på toppen (til pipe), men gled og ramlet på hodet ned i snøhulen som raste over han. Han ble funnet etter ca. 15 min og var da bevisstløs og helt blå (hadde puls). Han forble bevisstløs i 3 kvarter og våknet opp på sykehuset. Var noe nedkjølt og hadde fått oppkast i lungene så utover natten steg feberen og han fikk lungebetennelse.

Han fikk ingen psykologisk hjelp på sykehuset - ble utskrevet etter 1 døgns observasjon. Har heller ikke fått noe hjelp i ettertid vedr. denne hendelsen.

Han fikk for 2 år siden diagnosen Tourettes syndrom (har hatt synlige tics i ca 4-5 år). Han har hatt store problemer på skolen og i det sosiale med adferdsvansker, aggresjon og generelt lav forståelse for sosisale spilleregler.

Det jeg undrer på er hvor stor innvirkning en slik traumatisk opplevelse kan ha på en liten gutt. Hos BUP har jeg til nå blitt avskrevet siden han ikke har vist noen direkte angst for hverken snø e.l. Men kan dette ligge bak og gnage/gi angst el.?

Føler veldig fortvilt at ingen egentlig har sett alvoret i det som skjedde.

Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

En slik opplevelse kan gi seg ulike utslag.

Noen har ingen ettervirkninger, andre kan få psykiske symptomer etter en slik hendelse.

Jeg ser ingen grunn til at en skal gjøre noe med det nå dersom gutten ikke fremviser noen symptomer. Det er heldigvis ikke slik at alt vondt skal "bearbeides" hos alle. Noen ganger kan slike intervensjoner til og med skade.

Det er min erfaring at friske barn tåler ganske store påkjenninger dersom foreldrene forholder seg trygge. Om foreldrene fremviser sterk frykt, "lærer" barnet også at situasjonen var farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...