Gå til innhold

Huden rundt nesen..

Anbefalte innlegg

Gjest 21-åring
Skrevet

Hei. Jeg er en gutt på 21 år som har hatt problemer med kviser tidligere. Har gjennomført en roacuttane-kur for 3 år siden og har i ettertid også brukt Oxytetral i perioder, samt differin. Huden min er egentlig ganske ok nå sånn kvisemessig, til tross for en og annen kvise.

Problemet er imidlertid at jeg blir tørr, sår og stiv ved neseroten på begge sider av nesen. Noen ganger kommer mange små hvite småkviser der og huden føles stiv og sår. Jeg tømmer småkvisene etterhvert som de kommer. Når jeg ikke har kviser der, er det akkurat som om jeg har hvite hudormer. Jeg kan dra ut løse,hvite hudfliker akkurat som om de var hudormer. De etterlater seg ofte små hull som gjør at huden ser herpet ut. Er det noen som vet hvordan jeg kan fikse dette problemet? Jeg smører på med fuktighetskrem, noe som demper tørrheten litt, men man kan fortsatt se disse hvite tørre hudflikene..

Håper på svar! Takk :)

Fortsetter under...

Skrevet

Hei! Tror det er viktig at du får nok fuktighet i de områdene du nevner. Disse hvite hudormene du nevner er nok ekstra talg som produseres når huden er tørr. Hullene som oppstår er porene som får tømt seg. Og det er i utgangspunktet bra, hvis ikke vil kvisene oppstå. Snakker kun av erfaring, så kan jo ikke si sikkert om dette gjelder for deg også.

Gjest 21-åring
Skrevet

Hei! Tror det er viktig at du får nok fuktighet i de områdene du nevner. Disse hvite hudormene du nevner er nok ekstra talg som produseres når huden er tørr. Hullene som oppstår er porene som får tømt seg. Og det er i utgangspunktet bra, hvis ikke vil kvisene oppstå. Snakker kun av erfaring, så kan jo ikke si sikkert om dette gjelder for deg også.

Høres logisk ut. Bra at det kommer ut og at det ikke blir betent, men det er fortsatt kjipt med så "løs" hud der. Pleier å dempes litt når jeg bruker fuktighetskrem, men når denne trekker inn i huden kommer det på nytt.

Skrevet

Høres logisk ut. Bra at det kommer ut og at det ikke blir betent, men det er fortsatt kjipt med så "løs" hud der. Pleier å dempes litt når jeg bruker fuktighetskrem, men når denne trekker inn i huden kommer det på nytt.

Ja, er man ekstremt tørr så hjelper ikke alltid vanlig fuktighetskrem (må gi fuktighet, men ikke være fet!). Da kan man prøve krem for atopisk eksem. Uansett bør man ta på krem så snart man har tørket ansiktet, ikke vente! Da er huden fremdeles litt fuktig og kremen trekker bedre inn i huden.

Forstod det slik at du ikke har fått tilbakefall etter roaccutankuren. Avsluttet selv kur for 2 mnd siden, og er livredd for at styggedommen skal komme tilbake. Hvordan har huden blitt etterpå? Fremdeles tørr?

Gjest 21-åring
Skrevet

Ja, er man ekstremt tørr så hjelper ikke alltid vanlig fuktighetskrem (må gi fuktighet, men ikke være fet!). Da kan man prøve krem for atopisk eksem. Uansett bør man ta på krem så snart man har tørket ansiktet, ikke vente! Da er huden fremdeles litt fuktig og kremen trekker bedre inn i huden.

Forstod det slik at du ikke har fått tilbakefall etter roaccutankuren. Avsluttet selv kur for 2 mnd siden, og er livredd for at styggedommen skal komme tilbake. Hvordan har huden blitt etterpå? Fremdeles tørr?

Hei.

Jeg har ikke hatt noe heftig tilbakeslag. Ingenting sånn som det var før. Men nok til at det irriterte meg og at jeg har valgt å gå tilbake til Tetracykliner i perioder. Har aldri underjordiske kviser lenger, men det kommer en og annen rød, liten greie. Men som med de fleste som har slitt med hudproblemer og kviser søker man alltid perfekt hud.

Er på langt nær så tørr som man er under og rett etter Roacuttane-behandlingen, men kan blir litt tørr etter jeg har dusjet osv. Eneste problemet er egentlig rundt nesen. Hissigheten rundt nesen har roet seg litt nå, men de hvite "hudormene"/"trådene" er der enda..

Bruker du noe nå etter endt behandling, eller har huden holdt seg?

Skrevet

Hei.

Jeg har ikke hatt noe heftig tilbakeslag. Ingenting sånn som det var før. Men nok til at det irriterte meg og at jeg har valgt å gå tilbake til Tetracykliner i perioder. Har aldri underjordiske kviser lenger, men det kommer en og annen rød, liten greie. Men som med de fleste som har slitt med hudproblemer og kviser søker man alltid perfekt hud.

Er på langt nær så tørr som man er under og rett etter Roacuttane-behandlingen, men kan blir litt tørr etter jeg har dusjet osv. Eneste problemet er egentlig rundt nesen. Hissigheten rundt nesen har roet seg litt nå, men de hvite "hudormene"/"trådene" er der enda..

Bruker du noe nå etter endt behandling, eller har huden holdt seg?

Hei igjen! Bare 2 måneder siden jeg avsluttet kur, og fikk beskjed om at roaccutanen ville "virke" i den tiden etterpå også. Så det blir spennende å se om resultatet holder seg i den nærmeste tiden. Vil uansett ikke begynne på tetracycliner, det gjorde bare vondt verre når jeg gikk på det før roaccutanen.

Men tror som nevnt tidligere at det er viktig å rengjøre områdene rundt nesen, slik at porene holder seg åpne. Og så smøre med fuktighetskrem (fukt, men ikke fett). Da burde disse hvite flakene holde seg borte. Merker ihvertfall selv at når jeg ikke vasker ansiktet og smører, så kommer det fort hvite, harde kuler.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...