Gå til innhold

NHD - Lamictal på blå resept ved depresjon


Gjest Calóni

Anbefalte innlegg

Gjest Calóni

Hei!

Jeg skal til legen i morgen, for å fornye resepten på Lamictal. Jeg har hittil fått det på hvit resept, men det har jeg ikke råd til lenger. Jeg ser imidlertid her at du mener det er faglig forsvarlig å kalle bipolar lidelse for en organisk hjernelidelse. Hva tenker du om depresjon i forhold til organisk hjernelidelse? Er det belegg for å definere depresjon som en OH?

Jeg er tom for Lamictal, så jeg avhenger av å få den på blå resept i morgen dersom jeg skal fortsette med den...dersom du mener at man med riktighet kan skrive ut lamictal under §9 med indikasjon depresjon, kan du gi meg noen referanser, slik at jeg har noe å henvise til, når jeg legger det fram for legen i morgen?

Håper på raskt svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Du må få han til og skrive ut lamictal etter § 7, epelepsi eller andre hjerneorganiske lidelser.

Det er ingen som kan nekte for at bipolar lidelse eller depresjoner er en hjerneorganisk lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

Hei

Du må få han til og skrive ut lamictal etter § 7, epelepsi eller andre hjerneorganiske lidelser.

Det er ingen som kan nekte for at bipolar lidelse eller depresjoner er en hjerneorganisk lidelse.

Jeg har søkt litt på nett, og sett en del artikler hvor det står at bipolar lidelse kan være en organisk hjernelidelse, men -ikke-depresjon...det er derfor jeg gjerne vil ha tak i noen referanser som begrunner hvorfor depresjon kan defineres som en organsisk hjernelidelse. Har du noen slik dokumentasjon eller lignende som jeg kan "legge fram" i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt litt på nett, og sett en del artikler hvor det står at bipolar lidelse kan være en organisk hjernelidelse, men -ikke-depresjon...det er derfor jeg gjerne vil ha tak i noen referanser som begrunner hvorfor depresjon kan defineres som en organsisk hjernelidelse. Har du noen slik dokumentasjon eller lignende som jeg kan "legge fram" i morgen?

Lamictal brukes også ved gjentatte depresjoner og ikke bare ved bipolar lidelse. Les litt nedover på denne siden.

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=322583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

Lamictal brukes også ved gjentatte depresjoner og ikke bare ved bipolar lidelse. Les litt nedover på denne siden.

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=322583

Hei!

Ja, jeg vet at det brukes, for jeg går jo på det...Problemet er hvorvidt det kan gå innunder punkt 9, for organiske hjernelidelser? Jeg bare skummet såvidt igjennom den artikkelen..står det noe om det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja, jeg vet at det brukes, for jeg går jo på det...Problemet er hvorvidt det kan gå innunder punkt 9, for organiske hjernelidelser? Jeg bare skummet såvidt igjennom den artikkelen..står det noe om det der?

Står litt om det nedover bl.a denne setningen som jeg sakset:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Calóni

Står litt om det nedover bl.a denne setningen som jeg sakset:

Ja..så det er jo derfor jeg går på det. Men jeg får det utskrevet på punkt 18, hvor psykiske lidelser går under. Det jeg er ute etter, er et "bevis" på at depresjon kan kalles en organisk hjernelidelse, ikke bare en psykisk lidelse. For ved en organisk hjernelidelse kan jeg få det under punkt 9, og da blir det blå resept. I den artikkelen (og flere andre steder) står det at Lamictal har en gunstig virkning mot depresjon i tillegg til bipolare lidelser og epilepsi. Men det står ingenting om at man kan kreve å få den på blå resept ved depresjon. Det er heller ikke automatisk at man får den på blå resept ved bipolar lidelse, men det er lettere å få unntak fra regelen om man har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja..så det er jo derfor jeg går på det. Men jeg får det utskrevet på punkt 18, hvor psykiske lidelser går under. Det jeg er ute etter, er et "bevis" på at depresjon kan kalles en organisk hjernelidelse, ikke bare en psykisk lidelse. For ved en organisk hjernelidelse kan jeg få det under punkt 9, og da blir det blå resept. I den artikkelen (og flere andre steder) står det at Lamictal har en gunstig virkning mot depresjon i tillegg til bipolare lidelser og epilepsi. Men det står ingenting om at man kan kreve å få den på blå resept ved depresjon. Det er heller ikke automatisk at man får den på blå resept ved bipolar lidelse, men det er lettere å få unntak fra regelen om man har det.

Lamictal har medisinsk fått godkjenning som behandling mot bipolare lidelser. Men det norske byråkratiet jobber tregt, så derfor er godkjenningen for blåresept altfor forsinket.

Jeg skal lete litt rundt og se om jeg finner det du leter etter. Men jeg skjønner ikke hvorfor ikke legen din kan skrive ut etter § 7, det er det da veldig mange leger som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

Lamictal har medisinsk fått godkjenning som behandling mot bipolare lidelser. Men det norske byråkratiet jobber tregt, så derfor er godkjenningen for blåresept altfor forsinket.

Jeg skal lete litt rundt og se om jeg finner det du leter etter. Men jeg skjønner ikke hvorfor ikke legen din kan skrive ut etter § 7, det er det da veldig mange leger som gjør.

Jeg har ikke diskutert det med ham tidligere...jeg begynte med det da jeg var innlagt på psykehus, og så var det han som overtok videre. Så jeg vet ikke hvordan han stiller seg til det, men siden han ikke har gjort det på eget initiativ, så kan det jo tyde på at han ikke pleier å gjøre det...derfor jeg gjerne skulle hatt noe å henvise til. Vil nødig krangle med ham heller, for han er verdens beste lege!

Men jeg skal legge det fram for ham uansett, og høre om det er mulig for ham å gjøre det. Det er dumt å måtte slutte med medisiner som funker, bare fordi økonomien ikke strekker til i lengden :/

Takk skal du ha for hjelpen så langt, men jeg blir kjempeglad om du finner noe mer "dokumentasjon"!

God natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er ikke vant med å bruke Lamictal med mindre jeg tror at depresjonen er ledd i en "bipolar-spectrum"-lidelse.

Uansett mener jeg at også F33 - tilbakevendende depresosjon er en organisk hjernelidelse på linje med de fleste psykistriske sykdommer. Jeg ville derfor forsvart å skrive den på pkt 7.

Der er en tragisk historie bak dette med refusjonen på Lamictal:

1. Helseøkonomiske beregninger viser at det ville vært økonomisk gunstig for samfunnet å refundere Lamictal på pkt 18 som andre psykiatrimedisiner.

2. Når utgiften for RTV antas å overstige 5 millioner, skal refusjonen vurderes særskilt. Derfor er Lamictal enda ikke godkjent på pkt 18.

Min og din budsjettpost. Samfunnet ville spart, men RTV som eies av samfunnet ville fått økte utgifter. Forstå det den som kan?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

Jeg er ikke vant med å bruke Lamictal med mindre jeg tror at depresjonen er ledd i en "bipolar-spectrum"-lidelse.

Uansett mener jeg at også F33 - tilbakevendende depresosjon er en organisk hjernelidelse på linje med de fleste psykistriske sykdommer. Jeg ville derfor forsvart å skrive den på pkt 7.

Der er en tragisk historie bak dette med refusjonen på Lamictal:

1. Helseøkonomiske beregninger viser at det ville vært økonomisk gunstig for samfunnet å refundere Lamictal på pkt 18 som andre psykiatrimedisiner.

2. Når utgiften for RTV antas å overstige 5 millioner, skal refusjonen vurderes særskilt. Derfor er Lamictal enda ikke godkjent på pkt 18.

Min og din budsjettpost. Samfunnet ville spart, men RTV som eies av samfunnet ville fått økte utgifter. Forstå det den som kan?!

Takk for svar!

Jeg fikk i utgangspunktet lamictal for å jevne ut humørsvingninger. Ikke høyt oppe og lavt nede, men litt mindre svingninger fra "normalt" til "langt nede". Legen på psykehuset mente at det at jeg fikk avslag på søknaden om blå resept var mer en "prinsippsak", for at ikke hvem som helst kunne kreve Lamictal på blå resept ved indikasjon depresjon.

Men jeg skal høre med legen i dag, og så kan jeg jo skrive hva det ble til etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

Jeg er ikke vant med å bruke Lamictal med mindre jeg tror at depresjonen er ledd i en "bipolar-spectrum"-lidelse.

Uansett mener jeg at også F33 - tilbakevendende depresosjon er en organisk hjernelidelse på linje med de fleste psykistriske sykdommer. Jeg ville derfor forsvart å skrive den på pkt 7.

Der er en tragisk historie bak dette med refusjonen på Lamictal:

1. Helseøkonomiske beregninger viser at det ville vært økonomisk gunstig for samfunnet å refundere Lamictal på pkt 18 som andre psykiatrimedisiner.

2. Når utgiften for RTV antas å overstige 5 millioner, skal refusjonen vurderes særskilt. Derfor er Lamictal enda ikke godkjent på pkt 18.

Min og din budsjettpost. Samfunnet ville spart, men RTV som eies av samfunnet ville fått økte utgifter. Forstå det den som kan?!

Hei!

Jeg henviste til deg (riktignok uten navn), og at du har sagt at du og flere andre psykiatere skriver ut Lamictal på blå resept, så han gikk med på det, ettersom han har sett forskjellen fra før jeg begynte på Lamictal og til nå. Han sa det var en interessant tolkning, og at vi fikk prøve det :) Så nå er en stor stein lettet fra mine skuldre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lamictal har medisinsk fått godkjenning som behandling mot bipolare lidelser. Men det norske byråkratiet jobber tregt, så derfor er godkjenningen for blåresept altfor forsinket.

Jeg skal lete litt rundt og se om jeg finner det du leter etter. Men jeg skjønner ikke hvorfor ikke legen din kan skrive ut etter § 7, det er det da veldig mange leger som gjør.

Det har blitt strammet inn mye det siste året i forhold til leger som har gjort selvstendige vurderinger noe på tvers av det trygdeetaten har hatt til hensikt å godkjenne.

Det finnes blant annet flere eksempler på spesialister i anestesi som har skrevet ut epilepsimedikamenter til pasienter som har nevrogene smerter med begrunnelsen at det det er forskningsmessig godt dokumentert at denne type smerter skyldes endringer i hjernen; ergo er det en "hjerneorganisk lidelse". Etter at trygdeetaten oppdaget dette, kreves det nå dokumentert epilepsi for å skrevet ut disse medikamentene.

Sannsynligvis vil leger som skriver ut Lamictal mot bipolar lidelse under pkt 7 møte samme form for reaksjoner fra trygdeetaten, og pasientenes blåresepter vil bli avvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...