kokersken Skrevet 12. januar 2005 Skrevet 12. januar 2005 Datteren min er 2 år, adoptert fra Kina og kom til Norge for 1/2 år siden. Hun har fått diagnosen melkeintoleranse av spesialist, hun har kun tatt blodprøver og blitt allergitestet på hud. Hun har normal vekt/lengde for alder. Vi ble anbefalt å koke melken i 10 minutter, og ble fortalt at melkesukkeret dermed ville bli spaltet slik at hun tålte det (tilogmed bedre enn å bruke lactoseredusert melk som hadde 20% melkesukker igjen). Jeg har gjordt det i ca 1 mnd men synes fremdeles at avføringen er tynn og lukter surt. Dette er et råd jeg ikke har hørt tidligere, er dette et råd dere gir folk med melkeintoleranse? Hun har ellers fulgt en streng diett mht til ikke spist ost/kun melkefri smør/brød uten melk etc. 0 Siter
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 13. januar 2005 Skrevet 13. januar 2005 Kjære kokersen Her er det viktig å skille mellom laktoseintoleranse som er en reaksjon på melkesukker og melkeproteinintoleranse som er en reaksjon på proteinene i melken. Melkesukkerintoleranse er en normaltilstand i Afrika og Asia og det er derfor stor sannsynlighet for at et barn fra Kina har slik intoleranse. Vi pleier ikke anbefale å koke melken, men heller å bruke laktoseredusert melk og bruke syrnede melkeprodukter som yoghurt i små mengder. Hvit ost er fri for melkesukker og kan brukes mens brun ost inneholder mye melkesukker. Løs mage, rumling i magen og magesmerter er ganske typiske symptomer ved melkesukkerintoleranse 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.