Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har hatt diagnosen trigeminusneuralgi i mange år. Kan være symtomfri i lange perioder. Det virker til å være helt tilfeldig når sykdommen slår til. I periodene med symtomer, varer smerteanfallene normalt fra 1/2 til 1 time og det er normalt 2 til 3 anfall i døgnet. Smertenivået variere fra anfall til anfall.Behandling er Tegretol retard (200mg), og jeg tar 2 tabletter 3 ganger i døgnet, noe som jeg har fått oppgitt som et absolutt maksimum. Etter at jeg begynner med medisinen går det vanligvis ca 5-6 uker før jeg blir symmtomfri (anfallene forsvinner). Spørsmålet er da om medisinen i det hele tatt virker eller om symtomene forsvinner av seg selv uansett etter en viss periode?En stund etter at anfallene har gitt seg, stopper jeg med medisin.Er det noen erfaringer med bruk av akupunktur på denne sykdommen?Da Tegretol retard gir en del bivirkninger og ser ut til å virke dårlig, hadde det vært fint med et alternativ.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170410-trigeminusneuralgi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Akupunktur kan absolutt forsøkes, noen pasienter opplyser å ha hatt effekt, men dette er ikke dokumentert i studier. vanskelig å si om det er spontan-bedring eller effekt av medisinen du har, men de aller fleste opplever en god hjelp med tegretol. Dersom anfallene kommer hyppigere enn hver andre måned kan tegretol brukes kontinuerlig i lave doser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170410-trigeminusneuralgi/#findComment-1124330
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...