Gå til innhold

Har EMPATI en genetisk forutsetning?


ladyen

Anbefalte innlegg

Leste i en tråd her at personlighetsforstyrrelser har en betydelig genetisk komponent. Videre så jeg at Ulla Holm(2004) viser til undersøkelser der man mener en del former for empati er medfødt.

En artikkel som tok opp noe av dette:

http://www.sfm.no/Arkiv-2005/Art-Jan-05/12.01.2005-Miniserie-Psykopati-1.htm

diskuterer dette med mangelfull stimulans i barndommen og konsekvenser av dette.

Er det slik at f.eks. mennesker med psykopatiske trekk ikke har fått mulighet til å videreutvikle denne evnen (empati) grunnet mangelfull stimulert?

Eller har de et genetisk svakere utgangspunkt når det gjelder empati?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tjohooo

Leste om et prosjekt hvor de hadde folk med narsissistisk personlighetsforstyrrelse inn i behandling. De trente dem opp til empati på en måte, og narsissist-greiene ble erstattet av empati/sympati. Også scan av hjernen viste at det hadde skjedd forandringer.

Men er ikke "psykopati" først og fremst mangel på sympati, ikke empati?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

for å svare på spørsmålet, trenger det ikke å være noe enten - eller.

Forøvrig er jeg skeptisk til artikler skrevet av folk som legger ut sensitiv info om sine barns mor på internett, greier ikke ta noe av det særlig seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en mamma i nord

Leste om et prosjekt hvor de hadde folk med narsissistisk personlighetsforstyrrelse inn i behandling. De trente dem opp til empati på en måte, og narsissist-greiene ble erstattet av empati/sympati. Også scan av hjernen viste at det hadde skjedd forandringer.

Men er ikke "psykopati" først og fremst mangel på sympati, ikke empati?

Det siste har du nok rett i. En psykopat mangler sympati og har antipati. For å kunne ha sympati og/eller antipati så må man ha empati.

Når det snakkes on manglende empati eller empatiforstyrrelser så må det bero på en misforståelse at dette derier seg om psykopater, det gjør det ikke. Det dreier seg derimot om mennesker med forskjellige bokstavdiagnoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

for å svare på spørsmålet, trenger det ikke å være noe enten - eller.

Forøvrig er jeg skeptisk til artikler skrevet av folk som legger ut sensitiv info om sine barns mor på internett, greier ikke ta noe av det særlig seriøst.

Det står vel ingenting i den artikkelserien om noens barns mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

1) Ang. artikkelen du viser til: Forfatteren, Rune Fardal, har skrevet svært mye om psykopati, åpenbart med utgangspunkt i en sak han har sterke egeninteresser i. Tidligere kalte han seg analytiker, nå ser jeg at han kaller seg "Psyk.Stud.". Den betegnelsen har jeg aldri hørt før; psykologistudenter betegnes stud.psychol. ved universitetene -- likevel ser jeg ikke bort fra at han har begynt på grunnfag i psykologi e.l.

2) Sannsynligvis skyldes psykopati (som det meste annet) en kombinasjon av genetiske disposisjoner og utviklingsmiljø. Manglende empati er ikke i seg selv det viktigste ved en psykopatdiagnose. I utgangspunktet er empati en verdinøytral egenskap, som betegner evnen til å forsetille seg hvordan andre har det, sette seg i deres situasjon. Hvordan man velger å handle ut fra dette omfattes egentlig ikke av empatibegrepet, selv om mange benytter det i en slik betydning.

Normale mennsker er helt klart genetisk disponert for empati (fordi vi er en sosial art har emosjonell kommunikasjon vært viktig for overlevelsen). Manglende empati ser en kanskje klarest eksemplifisert hos autister, selv om disse svært sjelden møter en psykopatdiagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tjohooo

Det siste har du nok rett i. En psykopat mangler sympati og har antipati. For å kunne ha sympati og/eller antipati så må man ha empati.

Når det snakkes on manglende empati eller empatiforstyrrelser så må det bero på en misforståelse at dette derier seg om psykopater, det gjør det ikke. Det dreier seg derimot om mennesker med forskjellige bokstavdiagnoser.

Eller det dreier seg om misforståelser om hva empati egentlig går ut på, folk regner det som en blanding mellom det som egentlig regnes som empati PLUSS sympati :)

Uansett.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Det står vel ingenting i den artikkelserien om noens barns mor?

Nei - men forfatteren har lagt ut en ganske svær webside med masse innhold om barnas mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste har du nok rett i. En psykopat mangler sympati og har antipati. For å kunne ha sympati og/eller antipati så må man ha empati.

Når det snakkes on manglende empati eller empatiforstyrrelser så må det bero på en misforståelse at dette derier seg om psykopater, det gjør det ikke. Det dreier seg derimot om mennesker med forskjellige bokstavdiagnoser.

Det er feil det mamma i nord skriver. Psykopater - eller de med en dyssosial personlighetsforstyrrelse, som det heter i diagnosebøkene - mangler empati, dvs. evne til å leve seg inn i andres tanker, situasjon ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en mamma i nord

Det er feil det mamma i nord skriver. Psykopater - eller de med en dyssosial personlighetsforstyrrelse, som det heter i diagnosebøkene - mangler empati, dvs. evne til å leve seg inn i andres tanker, situasjon ol.

Vet ikke hva det står i bøker, Men så vidt jeg vet kan en psykopat helt fint sette seg inn i andres situasjon og han går inn for å skade andre. En som har empatiforstyrrelse går ikke inn for å skade andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller det dreier seg om misforståelser om hva empati egentlig går ut på, folk regner det som en blanding mellom det som egentlig regnes som empati PLUSS sympati :)

Uansett.. :D

Hva er forskjellen på empati og sympati?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Hva er forskjellen på empati og sympati?

empati innlevelser og sympati medfølelse? ca? selv om jeg egentlig alltid har brukt ordet empati som en blanding av disse betydningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sortlandsbrura

Nei - men forfatteren har lagt ut en ganske svær webside med masse innhold om barnas mor.

Har sett på den aktuelle siden og kan ikke se at din påstand medfører riktighet!!

Hvorfor kommer du med slike påstander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tjohooo

Har sett på den aktuelle siden og kan ikke se at din påstand medfører riktighet!!

Hvorfor kommer du med slike påstander?

Merkelig det der, tidligere hadde han side opp og side ned på psykopat.no om den forferdelige eksen sin, og hvordan han som leder med stor L nå har tatt på seg å lære Norge opp i hvordan slike tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sortlandsbrura

Merkelig det der, tidligere hadde han side opp og side ned på psykopat.no om den forferdelige eksen sin, og hvordan han som leder med stor L nå har tatt på seg å lære Norge opp i hvordan slike tenker.

Tror du bare slenger skitt jeg, tjohooo....!

Hold deg til saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på den aktuelle siden og kan ikke se at din påstand medfører riktighet!!

Hvorfor kommer du med slike påstander?

Han fikk vel såpass mange tilbakemeldinger på det å legge ut så mye personlig informasjon om andre at han fjernet innholdet fra siden.

Jeg husker også denne siden, og antar at det har gjort at jeg leser annet som skrives av samme forfatter med større skepsis enn jeg muligens ellers ville ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig det der, tidligere hadde han side opp og side ned på psykopat.no om den forferdelige eksen sin, og hvordan han som leder med stor L nå har tatt på seg å lære Norge opp i hvordan slike tenker.

Jeg husker også dette fra tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på den aktuelle siden og kan ikke se at din påstand medfører riktighet!!

Hvorfor kommer du med slike påstander?

Hei,

Jeg husker også at det stod slikt på sidene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke trekke noen konklusjoner vedrørende den genetiske disposisjonen for empati.

Men den artikkelen du viste til, er uansett ikke noe å ta utgangspunkt i. Den sier ikke mer enn en gjennomsnittlig semesteroppgave på psykologi grunnfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...