Gå til innhold

Hverdag med psykdom


Gjest den ekte noor

Anbefalte innlegg

Gjest den ekte noor

Har fått en litt "teit" oppgave på skola nå, skal kort skrive om hvordan hverdagen til mennesker med psykoser og nevroser arter seg. Synes dette er vanskelig da ingen har et likt sykdomsforløp, opplevelsen av hverdagen er subjektiv etc.

Men er det noen fellesnevnere?

Hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en som er glad hun er ferdig med oppgaveskriving for en stund

Kan du snevre inn oppgava noe, og lage din egen problemstilling.

Det finnes vel noen fellesnemnere, men jeg synest godt du kan ha med i oppgaven det du sier om at alle opplever sykdom forskjellig, det er subjektivt.

Men jeg synest oppgaven var ganske vid dag... alle slags nevroser (men bruker vel egentlig ikke det uttrykket lenger) og alle slags psykoser? Ville vel være enklere om du kunne snevre inn til en diagnose.. f.e. schizofreni med positive og negative symptom som kan skape vanskeligheter i hverdagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den ekte noor

Kan du snevre inn oppgava noe, og lage din egen problemstilling.

Det finnes vel noen fellesnemnere, men jeg synest godt du kan ha med i oppgaven det du sier om at alle opplever sykdom forskjellig, det er subjektivt.

Men jeg synest oppgaven var ganske vid dag... alle slags nevroser (men bruker vel egentlig ikke det uttrykket lenger) og alle slags psykoser? Ville vel være enklere om du kunne snevre inn til en diagnose.. f.e. schizofreni med positive og negative symptom som kan skape vanskeligheter i hverdagen?

Har snevret inn litt, og tatt utgangspunkt i angst, depresjon og schitzofreni så langt, men kommer nok til å komme med litt kritikk til oppgaveteksten ja.

Men å lage en egen problemstilling innen oppgaven er kanskje ikke så dumt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snevret inn litt, og tatt utgangspunkt i angst, depresjon og schitzofreni så langt, men kommer nok til å komme med litt kritikk til oppgaveteksten ja.

Men å lage en egen problemstilling innen oppgaven er kanskje ikke så dumt:)

Du har fått en umulig oppgave, oppgaven sin arkitekt avslører mangel på kunnskap.

Selv med de områdene du avgrenser oppgaven din til vil temaet bli uoverkommelig.

Til dine valgte temaer foreslår jeg :-)

Angst: Hvordan unngå/ redusere sekundærgevinster hos angstpasienter.

Scizofreni: Hvilke probler skaper pas. ambivalens

Depresjon: årsaksforhold til Bipolare affektive lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den ekte noor

Du har fått en umulig oppgave, oppgaven sin arkitekt avslører mangel på kunnskap.

Selv med de områdene du avgrenser oppgaven din til vil temaet bli uoverkommelig.

Til dine valgte temaer foreslår jeg :-)

Angst: Hvordan unngå/ redusere sekundærgevinster hos angstpasienter.

Scizofreni: Hvilke probler skaper pas. ambivalens

Depresjon: årsaksforhold til Bipolare affektive lidelser.

Takk!

Jeg mener og oppgaven er dårlig, og kommer til å påpeke dens svakhet.

Hva betyr ambivalens i forbindelse med schitzofreni?

Jeg reagerte og på at de brukte ordet nevrose, trudde det var ganske utdatert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ferdigskrevet

Har snevret inn litt, og tatt utgangspunkt i angst, depresjon og schitzofreni så langt, men kommer nok til å komme med litt kritikk til oppgaveteksten ja.

Men å lage en egen problemstilling innen oppgaven er kanskje ikke så dumt:)

Har du en veileder? Du kunne jo spørre denne om du får lov å snevre enda mer inn? Var det jeg som skreiv, ville jeg valgt bare EN av disse diagnosene, skrevet litt om hva som kjennertegner en person med den lidelsen og deretter sett på hvordan dette kan påvirke hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...