Gå til innhold

Kjemisk Lobotomi


Gjest den ekte noor

Anbefalte innlegg

Gjest den ekte noor

Er bruken av "lykkepiller" en kjemisk lobotomi? Foreleseren i Psykiske Lidelser mente det.

Men den lobotomien man gjorde med strøm var vel endelig? Mens man med medikamenter kan bli den samme gamle igjen?

*forvirret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg vet ikke jeg heller.. sånn vitenskapelig sett... men jeg har nå brukt "lykkepiller" i ett og et halvt år, og føler meg absolutt ikke "lobotomert"! Jeg har fått et nytt liv, og livet er godt og leve. Føleseslivet mitt er "inntakt" jeg er ikke "flat" på noe vis, psyken min er bare sånn den normalt skal være !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og for å svare på spm ditt:-) Ja, man blir den "samme igjen" når man slutter, men da har en kanskje fått en pause som kroppen og hodet trenger fra depresjonen, og man er likevel "bedre" enn da man startet m pillene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelte personer som har ønsket å fremme negative oppfatninger mht bruk av medikamenter i psykiatrien, har fra tid til annen hevdet at medikamentbruken kan kalles "kjemisk lobotomi". Dette uttrykket brukes nok for å fremkalle mest mulig negative assosiasjoner hos tilhøreren, og er et "retorisk knep".

Jeg håper foreleseren din sørget for å fremføre andre synspunkter på bruk av medikamenter enn det du refererte...

Kunne du tenke deg å si noe om i hva slags utdannelse denne forelesningen var et ledd i? Såfremt ikke det ble sagt mye mer om bruk av medikamenter enn det du har nevnt, så synes jeg det er ganske oppsiktsvekkende at slike synspunkter fremføres i en forelesningssammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte personer som har ønsket å fremme negative oppfatninger mht bruk av medikamenter i psykiatrien, har fra tid til annen hevdet at medikamentbruken kan kalles "kjemisk lobotomi". Dette uttrykket brukes nok for å fremkalle mest mulig negative assosiasjoner hos tilhøreren, og er et "retorisk knep".

Jeg håper foreleseren din sørget for å fremføre andre synspunkter på bruk av medikamenter enn det du refererte...

Kunne du tenke deg å si noe om i hva slags utdannelse denne forelesningen var et ledd i? Såfremt ikke det ble sagt mye mer om bruk av medikamenter enn det du har nevnt, så synes jeg det er ganske oppsiktsvekkende at slike synspunkter fremføres i en forelesningssammenheng.

Kanskje foreleseren er lobotomert! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den ekte noor

Enkelte personer som har ønsket å fremme negative oppfatninger mht bruk av medikamenter i psykiatrien, har fra tid til annen hevdet at medikamentbruken kan kalles "kjemisk lobotomi". Dette uttrykket brukes nok for å fremkalle mest mulig negative assosiasjoner hos tilhøreren, og er et "retorisk knep".

Jeg håper foreleseren din sørget for å fremføre andre synspunkter på bruk av medikamenter enn det du refererte...

Kunne du tenke deg å si noe om i hva slags utdannelse denne forelesningen var et ledd i? Såfremt ikke det ble sagt mye mer om bruk av medikamenter enn det du har nevnt, så synes jeg det er ganske oppsiktsvekkende at slike synspunkter fremføres i en forelesningssammenheng.

Hun var psykriatisk sykepleier, men ga oss ingen andre synspunkter nei.... Faget heter Psykiske lidelser...

Selv gikk jeg halvveis i den andre forelesningen, jeg syntes hele opplegget ble for banalt etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lobotomi eller ikke, det er vel resultatet som er det viktigste. Gamle dagers lobotomi var jo også godt ment, de skulle hjelpe pasientene til et bedre liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitis Gabonica

så fint, da er det fler av oss, og vi kan sikkert ta det helt med ro:))

Unnskyld meg, men foreleseren din er rett og slett en diger tosk!

Medisiner har selvsagt bivirkninger. For de gamle medikamentene kunne disse være alvorlige, men når er disse preparatene stort sett erstattet av nyere typer med mindre alvorlige bivirkninger - om man skulle være så uheldig å oppleve noen. Lobotomert blir man i alle fall ikke. For meg er i alle fall medisinene nødvendig for at jeg skal fungere noenlunde normalt i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men foreleseren din er rett og slett en diger tosk!

Medisiner har selvsagt bivirkninger. For de gamle medikamentene kunne disse være alvorlige, men når er disse preparatene stort sett erstattet av nyere typer med mindre alvorlige bivirkninger - om man skulle være så uheldig å oppleve noen. Lobotomert blir man i alle fall ikke. For meg er i alle fall medisinene nødvendig for at jeg skal fungere noenlunde normalt i hverdagen.

Går ut fra at denne skulle til den som startet tråden. Men i allefall. Det er vel slik med forelesere også at de går seg fast i en synsing, om du skjønner hva jeg mener. Dette synes jeg er uheldig i forhold til at mange studenter tror at den som foreleser må vel ha greie på dette.

Jeg ville heller ikke hatt et bra liv uten SSRI i perioder, og er glad for at jeg kan bruke disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke betenke meg hvis jeg hadde valget mellom cipralex og ikke. Om den så forkorter livet mitt med 5 år, vil jeg heller leve de årene jeg har å være på beina og ha det sånn nogenlunde bra. Selv om jeg forsatt ikke er frisk, blir det på en helt annen måte. Hadde ikke jeg blitt "kjemisk lobotomert" hadde jeg høyst sannsynlig ligget i skogen og ropt.... Da er jo valget ganske enkelt. Blir sint når jeg hører uttalelser som dette, trodde egentlig mennesker i 2005 hadde fått litt mere vett og kunnskaper om psykisk sykdom.Når du er syk trenger du ofte medisiner, det er ikke noe forskjell på fysiske og psykiske sykdommer slik jeg ser det. Er enig i at denne foreleseren sannsynligvis er blitt fysisk lobotomert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...