1877 Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Hei. Jeg er en kvinne på 27 år som den siste tiden har blitt andpusten ved milde anstrengelser og får hjertebank. Har fra tidligere slitt med lave jernlagre og hb på rundt 11. Mangel på vit B12 og folinsyre har også vært et problem de siste årene. Sist jeg følte meg slik var når jeg gikk gravid. Har idag en datter på 6 mnd og jeg ammer. For et par uker siden kjente jeg også noen forhøyninger på den ene siden av halsen. I tillegg har jeg den siste uken svettet en del om natten. Gikk derfor til legen og hun mente at forhøyningene jeg kjente skyldtes en forstørret skjoldbrukskjertel. Blodprøver ble tatt. Us. lever og milt og etc. Dette kjentes normalt ut. BT 110/60, puls 95. Derfor jeg skriver er fordi jeg var ganske sikker på at det var et forhøyet stoffskifte som var relatert til mine plager, men disse prøvene var bra fikk jeg beskjed om. Infeksjonsprøver var bra. Jeg hadde ingen antistoffer mot skjoldbruskkjertelen. Hb var 13,1. Derimot hadde jeg forhøyet kalsium,synkende vit B12, lave jernlagre(24), lav folinsyre og kolesterol var noe høyt for min alder(6). I forbindelse med kalsium ventet hun på svar på prøver av biskjoldbruskkjertlene. Har hørt om parahypertyreose og lurer derfor på hvor stor sjanse er det at det skyldes dette. Har lest at sykdommen er sjelden før 50 års alderen. Jeg tenker nå selvfølgelig på svultser i skjoldbrusk/-biskjoldbruskkjertelen og at dette kan ha spredd seg til både lymfekjertler og så til lungene. Dette med tanke på de forhøyningene på halsen også skyldes forstørrede lymfekjertler og det med andpustheten.Et annet spørsmål er om dette med forhøyet stoffskifte kan komme og gå i perioder? Håper du kan gi meg et snarlig svar. Vennlig hilsen 1877 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170606-kan-det-v%C3%A6re-kreft/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 parathyroidea-sykdomer må utelukkes; du må nesten finne deg i å vente på prøvene, og kommunisere godt med legen din. Som en trøst er det svært sjelden at sykdommer i parathyroidea i din alder er kreft, og svært sjelden at det i tilgfelle skulle spredt seg. Stoffskifteprøver kan svinge langsomt, men det er snakk om mange måneder, ikke uker. Det bør nok taes nye prøver om 2-3 mnd. Lav blodprosent og en banal luftveisinfeksjon er nok en mer sannsynlig årsak til symptomene dine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170606-kan-det-v%C3%A6re-kreft/#findComment-1124358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.