Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har i flere år i perioder vært plaget med urolig mage,rumling,vekslende avføring,smerter,luft.Det ble tatt rtg.av tykktarmen i -99,ingen funn.Har nå en ny runde med disse plagene,har vart i ca 3 mnd. Tatt blodprøver(blodprosent,jernlager,SR,nyrer,lever,stoffskifte osv.)Litt lav B12, ellers alt normalt.Test på blod i avføring var neg.,likedan urinprøve.Ultralyd av magen ble tatt,alt normalt der også.Svetter litt om natten innimellom.Det som er litt anderledes denne gangen, er at jeg er veldig plaget av raping,og at jeg har ryggsmerter som kommer og går i høyre side.Der er også mageplagene mest uttalt(rumling og smerter)Smertene forandrer seg og flytter seg stadig,men nå er det altå verst på høyre side.Avføringen har vært litt lysere enn vanlig.Legen har bestilt ny tykktarmrtg.for å få roet meg ned,som han uttrykker det.Har også slitt med depresjon og litt angst noen mnd.Legen mener dette er årsaken til plagene.Kan psykisk sykdom virkelig gi så betydelige mageplager?Mener du det er helt nødvendig med en slik undersøkelse ut fra de plagene jeg har?Synes det er ille å utsette seg for forholdsvis store stråledoser hvis hensikten kun er å roe meg ned.Det er jo bare 5 år siden forrige undersøkelse,og kreftrisikoen øker vel for hver gang?(Spurte om å få skopi istedet,men jeg måtte visst på rtg.først..)Jeg er kvinne,39 år,165 cm ,60 kg(gått ned 3-4 kg siden plagene startet)Ingen andre sykdommer,ingen faste medisiner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170675-r%C3%B8ntgen-av-tykktarm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du vært utredet for cøliaki? Jeg kjenner veldig godt igjen symptomene dine, og jeg slet selv i 8 år før jeg endelig fikk riktig diagnose. Før dette var jeg gjennom endoskopier, røntgen og utallige prøver før en blodprøve og gastroskopi gav et meget klart svar.

Cøliaki er fremdeles en underdiagnostisert sykdom og først de siste årene har det blitt utviklet ny vitenskap som lettere kan stille riktig diagnose (heldigvis!). Selvom blodprøvene ikke slår ut, kan man likevel ha sykdommen, men ofte blir man ikke sendt videre til biopsi dersom blodprøvene er fine. Det er kun ved biopsi de kan stille diagnosen. I ditt sted ville jeg uansett krevd en gastroskopi for å utelukke cøliaki.

Når jeg endelig fikk diagnosen og fikk i meg riktig mat ble hele hverdagen min 150% bedre - både fysisk og psykisk.

Mer om sykdommen, symptomer osv kan du finne her:

http://www.ncf.no

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Psykiske plager gir ofte sekundære fordøyelsesplager. Ville i ditt tilfelle vurdert å prøve en ukes kur med syreblokkerende medisiner. raping og smerter i øvre deler av magen kan skyldes såre slimhinner grunnet for mye syre. Stråledosen ved røntgen av tykktarm ville jeg ikke bekymret mg for..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...