Gå til innhold

usikker


gunter

Anbefalte innlegg

Kan noen si meg om det finnes nevroleptika som ikke har vektøkning som bivirkning? Har sikkert hatt god hjelp av dette akkurat nå, men vil helst ikke legge på meg mere enn jeg har gjort. Bruker cipralex 15 mg og har god hjelp av denne i forhold til angst. Men det hadde vært greit å ha et hode som ikke er så kaotisk og fullt av tankevirsomhet. På forhånd MEGET takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nevroleptika, er det sånn en bruker mot psykose?

yes.Er ikke psykotisk da, bare rotete i hodet. Behandlerne mine tror jeg kunne fått ryddet opp litt der oppe hvis jeg prøvde en lav dose av sånn type medisen. Har forsøkt zyprexa tidligere, da la jeg på meg voldsomt. Så forsøkte jeg seroquel, men ble skikkelig syk. Så jeg er virkelig skeptisk til sånn type medisin. Men må jo si at tankekaoset har blitt mindre når jeg forsøkte dette. Det er kanskje sånn at man ikke får alt man ønsker seg? Bra effekt og ingen bivirkninger ville jo vært perfekt. Fortsatt takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VISENDE

yes.Er ikke psykotisk da, bare rotete i hodet. Behandlerne mine tror jeg kunne fått ryddet opp litt der oppe hvis jeg prøvde en lav dose av sånn type medisen. Har forsøkt zyprexa tidligere, da la jeg på meg voldsomt. Så forsøkte jeg seroquel, men ble skikkelig syk. Så jeg er virkelig skeptisk til sånn type medisin. Men må jo si at tankekaoset har blitt mindre når jeg forsøkte dette. Det er kanskje sånn at man ikke får alt man ønsker seg? Bra effekt og ingen bivirkninger ville jo vært perfekt. Fortsatt takknemlig for svar.

Hei.

Er det slik når man bruker medisiner at medisinene i seg selv får oss til å legge på oss - eller er det rett og slett fordi noen medisiner stimulerer matlysten mer enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nickless

Jeg skulle gjerne visst det samme som deg.Jeg har brukt Trilafon i 12 år og det har fungert helt fint,men legen min vil ha meg tilå begynne på en mer moderne medisin og har gitt meg resept på Zeldox.Jeg gruer meg til å skifte medisin da jeg ikke vet noe om Zeldox.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er det slik når man bruker medisiner at medisinene i seg selv får oss til å legge på oss - eller er det rett og slett fordi noen medisiner stimulerer matlysten mer enn andre?

Jeg tror både og, men dette er sikkert forskjellig fra person til person. Noen har jo lett for å legge på seg fra før av. Jeg fikk f.eks. voldsom matlyst av zyprexa og måtte slutte med den, mens andre sikkert ikke merker noen vektøkning. Jeg tror jeg er en sånn person som lett legger på meg av nesten alt som heter medisiner. Det er jo ikke morsomt da å få et vektproblem i tillegg til alt det andre, alt blir jo mye tyngre av det også. Men man må vel veie ulempene opp mot fordelene, ikke morsomt å ha et hode som ikke fungerer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest VISENDE

Jeg tror både og, men dette er sikkert forskjellig fra person til person. Noen har jo lett for å legge på seg fra før av. Jeg fikk f.eks. voldsom matlyst av zyprexa og måtte slutte med den, mens andre sikkert ikke merker noen vektøkning. Jeg tror jeg er en sånn person som lett legger på meg av nesten alt som heter medisiner. Det er jo ikke morsomt da å få et vektproblem i tillegg til alt det andre, alt blir jo mye tyngre av det også. Men man må vel veie ulempene opp mot fordelene, ikke morsomt å ha et hode som ikke fungerer heller.

Heller et hode som ikke fungerer enn å være overvektig! Har prøvd begge deler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller et hode som ikke fungerer enn å være overvektig! Har prøvd begge deler..

Også når du er sterkt hemmet i forholdet til andre mennesker? Får trykk i hodet, kjennes ut som det er fylt opp med sement og tror alle er farlig sint på meg. Dette skjer helst når det blir mange rundt meg og støynivået er høyt, eller det blir for mye stress. Har derfor store problemer sosialt, må "gjemme" meg for å roe meg ned. Kunne egentlig derfor ha tenkt meg å prøve noe antipsykotisk greier igjen, lurer bare på hva som er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nonstopp

Også når du er sterkt hemmet i forholdet til andre mennesker? Får trykk i hodet, kjennes ut som det er fylt opp med sement og tror alle er farlig sint på meg. Dette skjer helst når det blir mange rundt meg og støynivået er høyt, eller det blir for mye stress. Har derfor store problemer sosialt, må "gjemme" meg for å roe meg ned. Kunne egentlig derfor ha tenkt meg å prøve noe antipsykotisk greier igjen, lurer bare på hva som er best?

Det er ikke lett å være overvektig når en er sammen med andre heller. Hvis de ikke ser på deg, så FØLER du i allefall at de gjør det.

Skulle tro at du kunne bli hjulpet av en eller annen type medisin som du slipper vektøkning på. Selv bruker jeg er type der det er UNORMALT at en ikke legger på seg. Ani-depressiva. Jeg har vært obs på det fra 1 dag ( har brukt de i 4 mndr ), og jeg har ikke lagt på meg. Riktignok tenker jeg nøye gjennom hva jeg spiser, og er en person som hater å sitte i ro.

Jeg tror at tar du en medisin som har vektøkning som bivirkning, så må man bare være ekstra påpasselig for hva man stapper i truten + å mosjonere normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunter!

Jeg har hatt god nytte av Trilafon lenge! Et godt nevroleptika! Det legger jeg ikke på meg av. Har ellers hatt problemer med vektøkning i forbindelse med bruk av anti-depressiva.(Jeg mener selvsagt ikke å sammenligne disse to helt forskjellige typer medikamenter, men jeg forsto at vektøkning var blitt et tema i tråden du har lagt ut). Selv om Trilafon er et "gammelt" preparat kan det jo nettopp være fordi det er bra. Det tar kantene av småparanoid tankegang og holder litt ro i kramkisten! Jeg blir mindre fokusert på at andre er fientlig innstilt ovenfor meg, en slags vrangforestilling som jeg sliter med. Jeg kunne forstå på innlegget ditt at det var litt i samme gate med deg.

8 mg om dagen holder tankevirksomheten i sjakk, og jeg blir ikke trøtt og ukonsentrert av det.Dette i motsetning til Nozinan som jeg også har prøvet over tid. Det er først når man nærmer seg 20 mg Trilafon i døgnet at man "tenker mye på sengen" (les:blir litt sløv) for å si det slik. Håper du finner en løsning som er god for deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vektfrisk

1. Zeldox legger en ikke på seg av.

2. Og Seroquel er det ikke så mange som legger på seg av

Men de har andre bivirkninger. Kanskje er du heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...