Gå til innhold

Vil ikke gå på do


Nuka

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har en sønn på 5 1/2 år som ikke vil gå på do, verken tisse eller bæsje.

Da han var 2 1/2 år fikk han god kontroll, men han måtte få på seg bleie da han ikke ville gå på do. Han tisser til vanlig i et bidet hjemme, når han er i barnehagen får han på seg bleie. Dette foregår på en egen do, slik at de andre barna ikke skal se det.

Siste året har vi fått hjelp av to pedagoger fra et senter som heter Midt i mellom. Her har vi fått mange gode råd og tips om fremdrift, men vi har nå gitt opp dette tilbudet da det ikke fører oss noen vei videre. Vår sønn var aldri med på disse møtene, og vi tror vi nå må prøve noe nytt, der han kan være med.

Vår sønn er ellers en aktiv og frisk 5 åring, han er svært populær i barnehagen og har ingen andre rare vaner. Vi føler nå vi har litt dårlig tid da han skal begynne på skolen til høsten. Håper derfor du har noen gode tips på hva vi bør gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du gitt tilbakemelding til Midt i mellom om at du mener opplegget ikke hjelper? Jeg har hørt mye positivt om Midt i mellom, og ville trodd at dette var en problemstilling de hadde gode forutsetninger for å hjelpe til med.

Forøvrig ville jeg prøvd å stille spørsmålet til barnelegene her på dol (kanskje særlig til Gunnar Oftedahl) og spurt om råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitis Gabonica

Har du gitt tilbakemelding til Midt i mellom om at du mener opplegget ikke hjelper? Jeg har hørt mye positivt om Midt i mellom, og ville trodd at dette var en problemstilling de hadde gode forutsetninger for å hjelpe til med.

Forøvrig ville jeg prøvd å stille spørsmålet til barnelegene her på dol (kanskje særlig til Gunnar Oftedahl) og spurt om råd.

Evt. kan det også være en ide å poste i forum for Dag- og nattvæting.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gitt tilbakemelding til Midt i mellom om at du mener opplegget ikke hjelper? Jeg har hørt mye positivt om Midt i mellom, og ville trodd at dette var en problemstilling de hadde gode forutsetninger for å hjelpe til med.

Forøvrig ville jeg prøvd å stille spørsmålet til barnelegene her på dol (kanskje særlig til Gunnar Oftedahl) og spurt om råd.

Vi ble enige med Midt i mellom at hvis ikke det siste rådet fikk vår 5 åring til å tisse på do, skulle vi prøve noe annet. De foreslo Homeopat, noe vi ikke har prøvet. Vi føler at midt i mellom ser problemet som litt mindre enn det vi ser på det. Og de mener vi har god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble enige med Midt i mellom at hvis ikke det siste rådet fikk vår 5 åring til å tisse på do, skulle vi prøve noe annet. De foreslo Homeopat, noe vi ikke har prøvet. Vi føler at midt i mellom ser problemet som litt mindre enn det vi ser på det. Og de mener vi har god tid.

Synes det er skuffende at homeopat er blitt foreslått; men det har selvfølgelig sammenheng med at jeg ikke har tro på denne type behandlingsform, og ville foretrukket adskillig mer konkrete tilnærmingsmetoder.

Kanskje på tide å drøfte situasjonen med fastlegen og høre om vedkommende har noen gode forslag - evt. snakke med helsesøster dersom hun er av det forstandige slaget!

Da jeg var i praksis på barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk ble denne type problemstilling referert til som "klassisk barnepsykiatrisk problemstilling", og man forsøkte leketerapi som tilnærmingsmetode. Det ble forventet relativt raske resultater av behandlingen. Hvor stor enighet det vil være om at dette er en god tilnærmingsmåte vet jeg ikke.

Uansett, håper dere får hjelp til å finne gode løsninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...