Gjest kjæresten Skrevet 27. januar 2001 Del Skrevet 27. januar 2001 Hei! Nå er jeg ganske fortvilet.. Kjæresten min, verdens søteste jente har det ikke bra.. Noen ganger (særlig om natten) får hun hosteanfall da hun hoster til hun nesten kaster opp. Hun sier at det kjennes ut som om noe sitter på brystet hennes. Etter en stund får hun tungt for å puste og jeg kan høre noen slags "pipelyder" når hun puster.. så etter en stund hoster hun opp masse KJEMPESEIGT slim og det blir bedre igjen. Det skjer jo ikke så ofte men jeg er kjempebekymret! Det er så skummelt når det står på selv om det ikke varer lenge. Hun har vært hos lege og tatt noen prøver da hun pustet i en datamaskin, og tok noen allergiprøver eller noe slikt, men de fant ikke noe galt.. for et par år siden fikk hun en medisin som het Ventolinn eller noe slikt og den hjalp veldig bra. Men nå får hun ikke noe fordi testene ser fine ut.. Men jeg VET at hun ikke lyver eller har panikkanfall fordi jeg hører lydene når hun puster og ser alt slimet hun "kaster opp"! hva kan det være? vær så snill å gi meg en ide.. hva kan gjøres med dette? er det noen tester hun kan ta? hilsen bekymret kjæreste.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17071-kj%C3%A6resten-min/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 27. januar 2001 Del Skrevet 27. januar 2001 Det du beskriver ligner veldig mye på astma, syns jeg. Det at Ventoline hjalp den gangen tyder også på noe i den retning. For å registrere pustemønsteret, pleier man å bruke PEF-måler. Det er et lite pusterør som brukes hver morgen og kveld i ca 14 dager eller 1 mnd om anfallene kommer sjeldent. Snakk med legen og be om å få undervisning i dette. Neste gang hun føler at det kommer, tar hun frem PEF-måleren og blåser i den hver morgen og kveld mens det står på og i 14 dager etter at anfallet er over. Da vil man kunne registrere om det var noen variasjon i disse dagene mhp hvor mye hun klarer å puste ut i l a et sekund. Det høres nok litt pussig ut for dere som antakelig ikke vet hva et PEF-mål er, men med legens hjelp går dette helt greit. Legen vil ha meget god nytte av disse målingene. Det som er vanskelig med astma, er nettopp at den er så variabel at du kan være kjempedårlig det ene øyeblikket for så få timer senere å være helt symptomfri. Men ved å måle PEF over tid vil hun sansynligvis få et mer riktig mål og det kan kanskje stilles en diagnose. Hvis det er astma, da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17071-kj%C3%A6resten-min/#findComment-77897 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.