Gå til innhold

blodprøve tatt for 14 dager siden viser altfor høyt ferrintin-innhold

Anbefalte innlegg

Hei.Jeg er 72 år gammel kvinne, har i flere år vært på vakt overfor høyt innhold av ferrintin i blodet. Det har ligger på et tall litt i underkant av 500.(normalt skal visst være 200). Men dette har jeg forsonet meg med. Men etter en sterk forkjølelse i julen, søkte jeg lege, intet å finne i lungene. Jeg ba samtidig om en blodprøve vedr. ferrintin. Fikk nå svar at det var ALTFOR høyt. Tallet var 1000.Jeg er litt engstelig for hva det kan skyldes? Jeg har spist endel c-vitaminer over tid- som råd for å holde forjølelse unna. Har også tatt endel andre styrkevitaminer i det siste, for å få mer energi.Kan det være tegn på skummel sykdom, kan det skyldes for høyt vitamin-inntak, Kan noe gjøres?Har for endel år siden kuttet ut å drikke rødvin over en 3-mndrs. periode, etter råd fra lege, men det hadde ingen virkning. (drikker ikke mye heller). Vil være veldig glad for svar. Skal ta en ny blodprøve en av dagene, men inntil daSvetter mye om nettene, kan det være med i utredningen?

Fortsetter under...

Ferritin metningen din er faretruende høy. Du bør holde deg unna jernholdig mat og jerntilskudd. Det kan bli nødvendig med en blodtapning for å redusere ferritinet. Det er ikke rart du svetter om natten det er en stor belastning på hjertet å ha så høyt ferritininnhold som du har, det blir avleiringer på hjerteveggen som gjør at blodårene snevres inn. I tillegg kan du utvikle noe som heter bronsediabetes som oppstår som en følge av at avfalsstoffer, og spesielt jern hoper seg opp i leveren din.

Jeg synes du skal søke lege umiddelbart, det er mulig det finnes medisiner mot dette men blodtapning må oftest til.

God bedring.

C-vitamin kan ha økt opptaket av jern. Noen multivitamintilskudd inneholder også jern. Legen må vel ha sett på blodprøvesvaret og vurdert når du trenger ny prøve. Det er ikke sikkert at det som avidi skriver skjer sånn "over natten".

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Såpass høye verdier som i ditt tilfelle gjør at man må utelukke en sykdom som heter hemokromatose. verdien må sees sammenmed blodprosen, jern-innhold i blodet og såkalt jernbindingskapasitet. Sykdommen skyldes arvelig svikt i omsetningen av jern. For høye ferritin-verdier over tid kan gi jern-påleiringer i leveren. Behandlingen er årelating.

I sjeldne tilfeller kan ferritin gjenspeile infeksjon i kroppen, men da ville senkningen også vært høy.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...