Gå til innhold

FORTVILET!


fortvilet1203

Anbefalte innlegg

fortvilet1203

Hei!

Min mor har etter familiens vurdering en alvorlig psykisk sykdom. Symptomene jeg beskriver her kommer i kronologisk rekkefølge, med start for ca 3år siden.

I begynnelsen så vi tegn til en enorm forakt for enkelte familiemedlemmer og bekjente, samt min far som hun skilte seg fra for ca 10år siden. Hun har aldri hatt et stort sosialt nettverk, men de vennene hun hadde begynte også å falle fra, også her med relativt tynne begrunnelser.

Hun har et meget anstrengt forhold til min stefar, og dette bærer preg av å være et elsk-hat forhold. Ekteskapet er ustabilt da hun på den ene siden er totalt oppofrende, og på den andre siden kommer med grunnløse, aggressive, voldelige og HELT usanne beskyldninger (løgn).

I forhold til min far bygger hun opp under gamle skilsmissekonflikter, og maler et bilde av han som tyrann, psykopat og en far som aldri har brydd seg om sine barn. Dette er også grovt usant. Hun søker også å få oss 4 barna til å føle den samme forakt.

Hun viser asosial oppførsel og mani (eksempelvis å sitte ved pcen i 10 timer i strekk, løse kryssord i 5 timer, kun være oppe om natten da andre sover, samt igangsette enorme oppussingsprosjekter). Hvis man konfronterer henne med dette er alltid svaret at det er andre som vil henne til livs, og at de ødelegger livet hennes. Ekstrem tomhet og depresjon er tydelig.

De siste 2 årene har alkoholmisbruk vært gjeldende. Da hun har bakgrunn som barn av en alkoholiker, har det aldri vært alkohol i huset, så dette er helt uvirkelig for oss barna. Når hun drikker, skriver hun gjerne testamentet sitt på pcen slik at alle ser det, rømmer ut i skogen og blir borte slik at vi må hente henne, eller utviser ekstremt aggressiv oppførsel i form av utskjelling og trusler om selvmord.

Adferden har aksellerert kraftig i de siste to årene, og vi er veldig redde for hvor dette vil ende. Hun utelukker alle i familien, og veldig få orker å opprettholde kontakt. Dette forsterker i sin tur symptomene, og hun fungerer ikke på noe nivå lenger.

Finnes det hjelp? Har kontaktet fastlege og psykolog, men disse krever samtykke for behandling eller suicidal oppførsel ved bruk av tvang. Hun kommer åpenbart ikke til å oppsøke lege selv, så skal vi bare vente til hun prøver å ta livet sitt?

Hun er ikke til å kjenne igjen, ser ut som et spøkelse og er totalt likegyldig til verden rundt seg. Å leve i familien fortoner seg som et helvete, og mine søsken på 13, 17 og 19 år som bor hjemme har det forferdelig.

Er meget takknemlig for alle svar, særlig mht hvordan vi skal angripe dette i forhold til å skaffe henne behandling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NonStopp

Herregud! Dette kjenner jeg igjen, ingen ord kan beskrive hvordan dere nærmeste har/har hatt det de siste årene.

Din mor er manisk depressiv, ingen tvil om det - og hun trenger hjelp!

Hvor gammel er du, og hva mener du med at din mor ser ut som et spøkelse?? Tynn og blek?

Du har et vondt dilemma her : du vil se på mor som mor, men mor lever ikke opp til dette. Det du skal vie er at hun er syk, så du kan "skylde" oppførselen hennes på dette. Likevel, jævlig er det, og jævlig blir det!

Svar meg først, hvor gammel er du? Skal prøve å hjelpe deg alt jeg kan her!

Klem fra Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortvilet1203

Herregud! Dette kjenner jeg igjen, ingen ord kan beskrive hvordan dere nærmeste har/har hatt det de siste årene.

Din mor er manisk depressiv, ingen tvil om det - og hun trenger hjelp!

Hvor gammel er du, og hva mener du med at din mor ser ut som et spøkelse?? Tynn og blek?

Du har et vondt dilemma her : du vil se på mor som mor, men mor lever ikke opp til dette. Det du skal vie er at hun er syk, så du kan "skylde" oppførselen hennes på dette. Likevel, jævlig er det, og jævlig blir det!

Svar meg først, hvor gammel er du? Skal prøve å hjelpe deg alt jeg kan her!

Klem fra Nina

Hei! Takk for svar, det er veldig godt å få respons på et så omfattende problem. Er 24 år gammel selv jeg.. har du erfaring på dette området selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NonStopp

Hei! Takk for svar, det er veldig godt å få respons på et så omfattende problem. Er 24 år gammel selv jeg.. har du erfaring på dette området selv?

Kjære deg!

Ja, jeg har MASSE erfaring på dette området dessverre..

Jeg må legge meg nå, men skriver et mer utfyllende svar til deg i morgen. Ok? Bra at du er så pass gammel som du er, dette kan hjelpe til at helspersonell respekterer deg i større grad.

God natt, og jeg skriver mer i morgen. Tenker på deg!! Din mor kan være stolt av å ha en datter som deg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NonStopp

Hei! Takk for svar, det er veldig godt å få respons på et så omfattende problem. Er 24 år gammel selv jeg.. har du erfaring på dette området selv?

Beklager så treigt svar!

Jeg vet ikke hvor i landet du holder til, men hadde dette vært min mor, så hadde jeg helt klart fått henne tvangsinnlagt - selv om dette egentlig ikke er din oppgave strengt tatt. Det er jo egentlig hun som er moren din, og ikke omvendt!

Kan du aliere deg med mannen hennes? Det som skjærer meg mest i hjerterota er dine to yngre søsken som må bo sammen med dette, unnskyld uttrykket, kjerringpakket.

Å få henne frivillig til lege er sikkert umulig, for i sine øyne er det jo alle andre som er galne. Det er en del av sykdomsbildet. Og hva skal hun med leger da? Hun er jo et overmenneske i hennes øyne. Og skulle hun mot all formodning kunne overtales til å oppsøke lege, så vil hun trolig manipulere han også. Manisk depressive kunne gått rett inn i en hovedrolle i Hollywood..

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg gått bak hennes rygg og snakket med hennes primærlege, og prøvd å få ham til å forstå alvoret i situasjonen. Skriv deg gjerne en huskelapp som du kan ta med til legen. Opptre korrekt og saklig, da får du mest respekt.

Skulle ikke dette hjelpe, så ta kontakt med fylkeslegen, eller en annen peson innenfor psykiatrien som kan hjelpe deg og gi deg bedre råd enn jeg.

Håper du holder meg oppdatert, og lykke til!!

Klem fra Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NonStopp

Hei! Takk for svar, det er veldig godt å få respons på et så omfattende problem. Er 24 år gammel selv jeg.. har du erfaring på dette området selv?

Kan du være snill å gi lyd fra deg, jeg vil hjelpe! Og ja - jeg har erfaring på dette området..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...