Gå til innhold

Bekymring om journal


Gjest bekymringsfull

Anbefalte innlegg

Gjest bekymringsfull

Er bekymret angående psyk. jornaler som blir skrevet om meg. Spørsmål:

-Er det fare for at jounaler blir overlevert til andre uten samtykke fra meg?

-Hvem har rett til å se journalen?

-Hvor lenge blir journaler oppbevart?

-Blir de ødelagt til slutt?

Redd for at ting jeg sier skal få konsekvenser for senere, bli brukt mot meg, redd for å bli utlevert til andre. Er redslene unødvendige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

-Er det fare for at jounaler blir overlevert til andre uten samtykke fra meg?

*Nei, ikke til personer utenfor avdelingen/institusjonen.

-Hvem har rett til å se journalen?

* De som arbeider ved samme avdeling og som trenger å lese deler av journalen for å kunne gjøre behandlingsarbeidet sitt. De skal følge "need to know"-prinsippet. Dvs ikke motta mer taushetsbelagt informasjon enn det de trenger.

På den annen side påligger det også en behandler å sette seg inn i journalen. Det er derfor den er der.

-Hvor lenge blir journaler oppbevart?

* I 100 år.

-Blir de ødelagt til slutt?

* Sannsynligvis. Den som lever får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forskjellig praksis?

-Er det fare for at jounaler blir overlevert til andre uten samtykke fra meg?

*Nei, ikke til personer utenfor avdelingen/institusjonen.

-Hvem har rett til å se journalen?

* De som arbeider ved samme avdeling og som trenger å lese deler av journalen for å kunne gjøre behandlingsarbeidet sitt. De skal følge "need to know"-prinsippet. Dvs ikke motta mer taushetsbelagt informasjon enn det de trenger.

På den annen side påligger det også en behandler å sette seg inn i journalen. Det er derfor den er der.

-Hvor lenge blir journaler oppbevart?

* I 100 år.

-Blir de ødelagt til slutt?

* Sannsynligvis. Den som lever får se.

Jeg fikk plunder med å få tak i en 15 år gammel journal fra min tidligere lege. Tror ikke de gadd lete, siden de hadde flyttet, og journalen ikke var på data.

Jeg måtte kontakte Pasientombudet for å få dem til å lete. De fant den til slutt. Fra Pasientombudet fikk jeg beskjed om at de var pliktig til å oppbevare journalen i 10 år etter siste journalnotat. Såsant det ikke var helt spesielle omstendigheter som gjorde at legen måtte skjønne at det kunne bli spørmsål etter journalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bekymringsfull

-Er det fare for at jounaler blir overlevert til andre uten samtykke fra meg?

*Nei, ikke til personer utenfor avdelingen/institusjonen.

-Hvem har rett til å se journalen?

* De som arbeider ved samme avdeling og som trenger å lese deler av journalen for å kunne gjøre behandlingsarbeidet sitt. De skal følge "need to know"-prinsippet. Dvs ikke motta mer taushetsbelagt informasjon enn det de trenger.

På den annen side påligger det også en behandler å sette seg inn i journalen. Det er derfor den er der.

-Hvor lenge blir journaler oppbevart?

* I 100 år.

-Blir de ødelagt til slutt?

* Sannsynligvis. Den som lever får se.

Takk for svarene! :)

Er det sant at de må bli oppbevart i 100 år, du tuller nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...