Gå til innhold

Hvorfor må alle være så vellykket?


Gjest sosial fobiker

Anbefalte innlegg

Gjest sosial fobiker

Hvorfor er det slik at alle skal vise glanssiden utad? Hvorfor kan vi ikke bare være oss selv? Synes dette er slitsomt! Hva med oss som sliter psykisk skal vi liksom gå å gjemme oss fordi vi ikke greier å opprettholde en vellykket fasade? Synes det er vanskelig å møte kjente når man selv ikke har det bra og stå der å høre på skrytet deres. Dette fører igjen til sosial isolasjon og unngåelsesatferd når jeg møter kjente. Irriterer meg over at alle liksom skal være så perfekte på utsiden! Hvorfor kan vi ikke slakke kravene litt og slappe av. Det blir så vanskelig for oss som sliter å være sosial!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fasadist

Du får begynne med deg selv først. Slutte å stille høye krav til hvordan du skal se ut før du møter folk. Er du avslappet og naturlig selv vil andre slappe av i ditt selskap og ikke være så opptatt av fasaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sosial fobiker

Du får begynne med deg selv først. Slutte å stille høye krav til hvordan du skal se ut før du møter folk. Er du avslappet og naturlig selv vil andre slappe av i ditt selskap og ikke være så opptatt av fasaden.

Ja, det var et godt råd. Men jeg føler at jeg må være så vellykket hvis ikke så ser folk ned på meg. Vil jo ikke det! Vil ikke at folk skal synes synd på meg fordi jeg har fått psykiske problemer. Har en tidligere venninne som jeg har problemer med å møte fordi hun alltid skal få meg til å føle meg så liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en mamma i nord

Ja, det var et godt råd. Men jeg føler at jeg må være så vellykket hvis ikke så ser folk ned på meg. Vil jo ikke det! Vil ikke at folk skal synes synd på meg fordi jeg har fått psykiske problemer. Har en tidligere venninne som jeg har problemer med å møte fordi hun alltid skal få meg til å føle meg så liten.

Jeg går ikke rundt og oppfører meg som om jeg føler meg spesielt vellykket, tror jeg. Har ikke følt at dette er et problem. En veninde som derimot skal få deg til å føle deg liten ville jeg faktisk ha vurdert å kutte ut. Du har forhåpentligvis flere venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sosial fobiker

Jeg går ikke rundt og oppfører meg som om jeg føler meg spesielt vellykket, tror jeg. Har ikke følt at dette er et problem. En veninde som derimot skal få deg til å føle deg liten ville jeg faktisk ha vurdert å kutte ut. Du har forhåpentligvis flere venner.

Ja, jeg kuttet ut henne for 8 år siden. Men risikerer å møte henne når jeg går ut. Treningssenter, kjøpestener, nærmiljø. Har vært venninne med henne i mange år. Kuttet tvert. Men synes det er vanskelig å møte henne. Hun pleier som regel å være smørblid og smiskende og falsk! For hun var ikke snill mot meg. Egentlig har jeg mye hat mot henne som jeg aldri har grei å vise og som jeg føler for å vise nå ved å ikke hilse etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli.

Hva er det denne venninen sier/gjør som gjør at du føler deg så liten?

Kanskje hun ikke er klar over det?

Jeg kan godt prate til mine venniner om ting jeg har opplevd og vise glede. Det gjør de også.

Håper det er lov å være glad, uten at man skal bli misstenkt for ikke å være seg selv.

Men det var kanskje ikke det du mente?

Hvis jeg merker at noen ikke setter pris på at jeg er i godt humør, så vil dette selvsagt legge en demper på meg.

Jeg møtte f.eks en slekning her om dagen, og jeg var kjempeglad for å se vedkommende igjen, ga en klem og pratet i vei.

Vi satte oss ned på en cafe, men merket at det var null respons. Jeg tok lange pauser, for jeg tenkte at jeg kanskje pratet for mye.

Men det skjedde ikke noe da heller, og jeg kjente vedkommende ikke igjen på en måte. Det er ikke slik jeg kjenner henne.

Jeg tror hun enten må være deprimert eller bare hadde en dårlig dag.

Slik kan skje, men det la en demper på meg, og da slappet jeg ihvertfall ikke av.Synes du det hadde vært bedre, at jeg ikke var så blid? Ikke så lett å vite hvordan man skal oppføre seg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NonStopp

Ja, jeg kuttet ut henne for 8 år siden. Men risikerer å møte henne når jeg går ut. Treningssenter, kjøpestener, nærmiljø. Har vært venninne med henne i mange år. Kuttet tvert. Men synes det er vanskelig å møte henne. Hun pleier som regel å være smørblid og smiskende og falsk! For hun var ikke snill mot meg. Egentlig har jeg mye hat mot henne som jeg aldri har grei å vise og som jeg føler for å vise nå ved å ikke hilse etc.

Ta et oppgjør med henne under 4 øyne! Si til henne hva du føler, og ikke vær høflig - si sannheten! Først da tror jeg at du vil se på dere som likeverdige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man anstrenger seg for å vise bare glanssiden fordi man er redd. Og fordi det er en vane. Jeg er enig med deg at det kan få en til å føle seg ganske fremmedgjort. Dessuten er det ganske kjedelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...