Gå til innhold

kan kvalme føre til angst?


Gjest Majalla

Anbefalte innlegg

Gjest Majalla

vet at når jeg får angst for noe så blir jeg ofte kvalm og føler at jeg må spy. Men jeg føler også at når jeg allerede er kvalm og maten prøver å komme opp igjen så så kommer angsten. Den slutter ikke før jeg kaster opp igjen

kan det være en slags spiraleffekt her?. altså at angsten gir kvalmen, men kvalmen kan igjen gi angst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NonStopp

Det kan det sikkert. Barn blir ofte bilsyke fordi de er vant til å bli det - altså kjøre bil=spy. Stimuli, respons, konsekvens som det heter i fagterminologien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svaksterk

Ja, det kan det godt tror jeg. Scachter og Singer har en teori om hvordan man attribuerer de sanseopplevelsene man har. Hvis du er vannt til å bli kvalm i fb m angst kan du tolke kvalme som angst vil jeg tro???? høres ikke urimelig ut? Eller assosiere kvalmen med angst. Kanskje du får angst for at angsten skal komme??? Egentlig spennende spørsmål....

:-) jeg tror du kan ha rett i det. sanseopplevelse+fortolkning= emosjonene man får i fb med det man opplever.

Kunne vært en oppgave noen kunne tatt for seg kanskje... :-)

Som når man får fylleangst, så føler man seg elendig, og kobler det til ting man har gjort. Så er det kanskje egentlig bare kroppen som ikke er helt i slag....Eller drukket for mye kaffe sånn at hjertet banker og man er skjelven, og tolker det som angst og får dermed angst. Tror det er noe av det samme...

Spennende å høre hva andre tror :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan det sikkert. Barn blir ofte bilsyke fordi de er vant til å bli det - altså kjøre bil=spy. Stimuli, respons, konsekvens som det heter i fagterminologien.

jeg har det akkurat sånn! så rart å se noen andre beskrive det. Jeg blir kvalm med en gnag jeg får angst, og får forferdelig angst når jeg er kvalm. Oppkastsyke eller en lengre båttur er nok til å sette meg fullstendig ut av fatning i dagesvis og noen ganger uker etterpå. Nå vet jeg ikke lengre hva jeg er mest redd for, om det er angsten eller kvalmen. Forferdelig er det uansett. Pleier å ta en sobril jeg, så får det være det samme hva angsten kommer av.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svaksterk

Det kan det sikkert. Barn blir ofte bilsyke fordi de er vant til å bli det - altså kjøre bil=spy. Stimuli, respons, konsekvens som det heter i fagterminologien.

antescedent, behavior, consecvens :-) abc, operant betinging, Skinner. Men.... det kan jo skyldes andre ting også. Spennende som diskusjon syne jeg :-)Kan etterhvert skyldes tankene vi får når vi kjenner kvalmen. Behøver ikke bare være abc, men kognitivt også :) Som diskusjon synes jeg dette er spennende men... :) liker jo sånne diskusjoner jeg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NonStopp

antescedent, behavior, consecvens :-) abc, operant betinging, Skinner. Men.... det kan jo skyldes andre ting også. Spennende som diskusjon syne jeg :-)Kan etterhvert skyldes tankene vi får når vi kjenner kvalmen. Behøver ikke bare være abc, men kognitivt også :) Som diskusjon synes jeg dette er spennende men... :) liker jo sånne diskusjoner jeg da!

Da er vi to om å like slike diskusjoner. Skinner og Pavlov var noen riktige grûndere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest svaksterk

Da er vi to om å like slike diskusjoner. Skinner og Pavlov var noen riktige grûndere.

:-) og Thorndike... men allermest Darwin faktisk. Og så var det den kognitive revolusjon som hadde startskudd 11 September 1956 :D

For ikke å snakke om 1889 og Wundts laboratorium i Leipzig :D hehe... Kognitivt så har vi jo attribusjonsteoriene.. kanskje enhver kvalmefornemmelse kobles til angsten. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NonStopp

:-) og Thorndike... men allermest Darwin faktisk. Og så var det den kognitive revolusjon som hadde startskudd 11 September 1956 :D

For ikke å snakke om 1889 og Wundts laboratorium i Leipzig :D hehe... Kognitivt så har vi jo attribusjonsteoriene.. kanskje enhver kvalmefornemmelse kobles til angsten. :-)

Skal si du er belest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svaksterk

Skal si du er belest!

Ikke belest akkurat, grunnfag er grunnfag... hehe

Kanskje skulle vi startet flere debatter?

*synes diskusjoner er gøy*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...