Gå til innhold

Bihuleproblem?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 25 år som har slitt med plager i nese/bihule/øvre munnhule området siden 17-18 års alderen. Jeg har vært til lege, CT undersøkels, ØNH-spesialist og kjevespesialist (trekking av visdomsjeksler) uten noe løsning.Symptombeskrivelse: Plagen føles som et slags trykk i området mellom nesehulen og øvre munnhule (mellom hjørnetennene) og gradvis svakere bakover langs innsiden av jekslene. I verre perioder sprer trykket seg til området mellom neseborene og kinnbenene og over neseryggen (nesebenet). Plagen blir sterkere om jeg bøyer hodet fremover og jeg kan kjenne puls-slagene i området. Har i tillegg konstant tetthetsfølelse i nesen, uten nevneverdig slim. I perioder er jeg også plaget med rennende nese. I de verste periodene kan plagene forplanter seg til nakke og kjeve som kan bli stiv og sliten. Jeg er alltid best om morgenen og blir gradvis verre utover dag/kveld. Symptomene varierer i styrke over tid. Noen måneder kan jeg nesten ikke merke noe, mens andre igjen kan være svært plagsom (ikke årstidsbestemt). Fastlegen har tatt blodprøve for både allergi og betennelse, uten å finne noe. Ble så hennvist til ØNH-lege, etter å ha tatt CT-bilder. Etter en fem minutters visitt hos ØNH-lege konkluderte hun med at jeg ikke hadde symptomer på bihulebetennelse (uten å finne CT-bildene). Epikrisen på CT-bildene som jeg fikk tilsendt senere, konkluderte med Klare bihuler, men lett slimhinnefortykkning i nesecaviteten. Jeg er ikke plaget med andre sykdommer eller allergier (så vidt jeg vet).Jeg vil gjerne ha en second opinion fra en annen lege og skriver dermed til dette forumet. Mvh Christian

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170972-bihuleproblem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes det er rimelig at du en periode på 2-3 måneder får prøve en cortison-holdig nesespray. da kan man iallfall eliminere irriterte neseslimhinner som årsak. ville i ditt tilfelle tenkt på om nakken kan være årsak. Synes du skal få henvisning til en dyktig fysioterapeut som kan undersøke nakken grundig. Kanskje skal du ha spesielle øvelser som du skal gjøre i løpet av dagen. Spør gjerne etter en fysioterapeut som behersker "McKenzie-teknikkene". Akupunktur kan med hell forsøkes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170972-bihuleproblem/#findComment-1124391
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...