Gå til innhold

Malehjelp *river seg i håret*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er nå snart TO ÅR siden vi flytta inn i leiligheta, og vi har enda tilgode å få fiksa opp på ting som skulle vært fiksa på fra dag èn. Ett av de største problemene er definitivt å velge farge til vegger. Både jeg og sambo er tydeligvis håpløse til å se løsninger og å få idèer, så nå tyr jeg meg til dere, hehe.

Altså, vi har et soverom med hvite vegger (dvs, tre klatter med forskjellige farger fra den gangen vi fikk kara oss på en malebutikk for å kjøpe farger vi TRODDE ville bli fine, men som var helt forferdelige). Det er dårlig med naturlig dagslys der inne, og solen skinner vel.. aldri på den veggen (hus som skygger for), ganske (veldig) trist med andre ord. Skulle gjerne hatt en farge som fikk det til å virke lysere, og gardiner som kan matche veggene *host*

Og kjøkken da, huff. Femti/sekstitallsstil i mintgrønt og gusjgult, forferdelig. Dvs, selve stilen har jeg ikke noe imot, men fargene *grøsse*. Også her skinner sola ca aldri, og det trengs altså to farger, en basisfarge til veggen og en annen farge til skapdører o.l. Og så disse gardinene da. Det er "fliser" over vasken i en lys blåfarge, da vi ikke gidder å fjerne disse, bør vi ha noe som står til, ja, blått.

Og hvis noen tilfeldigvis skulle ha forslag til en fin hvitlig (evt. annen farge som virker lys i en stue der sola (HELLER) aldri skinner) farge til stua, er også disse hjertelig velkomne.

Herregud, vi er håpløse. Den som kunne ha funnet seg en fyr med peiling på sånt, evt hatt det litt i genene selv ;)

Anybody? Jeg vil være EVIG takknemmelig.

Gjest amatør-interiør-arkitekten
Skrevet

Jeg har malt soverommet i en gylden, varm gulfarge. Tror den het Mimosa hvis jeg ikke husker feil. Den gule fargen gir glede og velvære, og jeg har fått mye positiv feedback på den.

Man kan da ha gardiner i ulike kombinasjoner, feks gult og mørkegrønt, gult og rustrødt osv.

Ellers er det vel et vanlig tips at man bør male rommene i farger som står litt til hverandre, ihverfall bør det være èn farge som går litt igjen i alle rommene.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

hrmm... Flytte til et solrikt sted???

Bli modig, og gå løs på kjøkkenet, til kamp mot fliser over vask, osv, kan ikke binde dere opp mot den fargen.

Evt. få inn en ny sambo (neida...tøyser) - har ikke noen av dere en praktisk slektning eller venn? Lag en deilig middag, og kake, og inviter på idédugnad!

Skrevet

Når det gjelder farge på rommene, ville jeg gått til en forhandler og kikka på lyse farger og bestemt meg.

Og/eller:

Du kan gå inn på http://www.jotun.no/

Velge Male inne - fargevelger - (trenger ikke logge inn, bare bruke "klikk her for å starte fargevelger"). Her kan du prøve deg fram med forskjellige farger i forskjellige rom.

En farge som jeg har brukt mye, er "Morgenlys".

Dessuten har det kommet en ny flisemaling (som jeg tenker å gyve løs på badet mitt med), du kan lese om den her:

http://galeas.no/Sider/Flisemaling.htm

Lykke til - det blir bra når dere først setter i gang prossessen!

Vennlig hilsen

Skrevet

Farger er jo en smaksak, men jeg liker at "hele" huset harmonerer. Jeg har helt lyse vegger i alle rom. Så kan du eksperimenere med andre nøytrale eller motefarger på tilbehøret.

Har nettopp malt kjøkkeninnredning vår som var i syrebeiset furu i samme farge som veggen. Kjempefornøyd.

Lykke til!

Gjest lille rosinen
Skrevet

Latte og Kaffe Latte farger er lyse, varme og fine. De bruker vi i stue og kjøkken.

På soverommet har vi en behagelig grønnfarge. Grønn slør tror jeg den heter...

Det ER vanskelig med farger. Vi har bare nettopp bestemt oss for hvordan vi skal male kjøkkenet. Etter mange mange mnd med spekulering. Vi skal ha lys på veggen og en liten nyanse mørkere på skapene. Som også hos oss er type sekstitall (eller når det er de er ifra. De er hvertfall av den gode gamle sorten...)...

• 4 uker senere...
Skrevet

Latte og Kaffe Latte farger er lyse, varme og fine. De bruker vi i stue og kjøkken.

På soverommet har vi en behagelig grønnfarge. Grønn slør tror jeg den heter...

Det ER vanskelig med farger. Vi har bare nettopp bestemt oss for hvordan vi skal male kjøkkenet. Etter mange mange mnd med spekulering. Vi skal ha lys på veggen og en liten nyanse mørkere på skapene. Som også hos oss er type sekstitall (eller når det er de er ifra. De er hvertfall av den gode gamle sorten...)...

(Verdens treigeste reply, sånn en fredagsnatt;)

ALLE snakker om kaffe latte, så jeg skjønner at jeg kanskje må sjekke den ut. Har alltid sett for meg den som brun, men der tok jeg visst feil. ALT er bedre enn denne elfenbensfargen som i MINE øyner får rommet til å se skikkelig innrøkt ut, til tross for at ingen av oss røyker. Fæle greier ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...