poke Skrevet 18. januar 2005 Skrevet 18. januar 2005 Hvordan går jeg frem og hva koster det å gjøre pc'n på jobb "tilgjengelig" for min hjemme pc? Hadde vært utrolig praktisk å kunne skrevet/redigert dokumenter hjemmefra på kveldstid av og til.Er det noe program eller noe spesielt utstyr som må til? Takker for svar! 0 Siter
citoyen Skrevet 18. januar 2005 Skrevet 18. januar 2005 Dette avhenger veldig av ruter/brannmuroppsettet på arbeidsplassen din. Du bør snakke med systemansvarlig for å finne den beste løsningen. 0 Siter
poke Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Skrevet 18. januar 2005 Dette avhenger veldig av ruter/brannmuroppsettet på arbeidsplassen din. Du bør snakke med systemansvarlig for å finne den beste løsningen. Har ansvar for all kontorarbeid/regnskap etc. på et gamlehjem. Så det finnes ikke noe systemansvarlig. Den som ordner alt innen data er meg, men aldri vært borti disse tingene. Må nok få det firmaet vi kjøpte dataanlegget hos til å gjøre det. Var bare litt interesesrt i å vite litt om hvor avansert dette her er og evt hva det koster. 0 Siter
citoyen Skrevet 18. januar 2005 Skrevet 18. januar 2005 Har ansvar for all kontorarbeid/regnskap etc. på et gamlehjem. Så det finnes ikke noe systemansvarlig. Den som ordner alt innen data er meg, men aldri vært borti disse tingene. Må nok få det firmaet vi kjøpte dataanlegget hos til å gjøre det. Var bare litt interesesrt i å vite litt om hvor avansert dette her er og evt hva det koster. Det trenger ikke koste noe, programvaren du trenger er gratis. Det er ikke veldig teknisk komplisert heller, men bør settes opp av en som kjenner nettverket og har tilgang til åpning av riktige porter, evt installasjon av serverprogramvare og lignende. De som satte opp systemet bør kunne ordne dette for deg på under en halvtime. 0 Siter
Sør Skrevet 18. januar 2005 Skrevet 18. januar 2005 Det trenger ikke koste noe, programvaren du trenger er gratis. Det er ikke veldig teknisk komplisert heller, men bør settes opp av en som kjenner nettverket og har tilgang til åpning av riktige porter, evt installasjon av serverprogramvare og lignende. De som satte opp systemet bør kunne ordne dette for deg på under en halvtime. Hei Citoyen, VPN-software? Hvilket anbefaler du? Vet du om noen epost-klient som håndterer "sendte elementer" på en fornuftig måte mellom to datamaskiner? (F. eks. at all havner i "sendte elementer" på jobben, selv om jeg sender epost hjemmefra). Thunderbird, kanskje? Med vennlig hilsen 0 Siter
citoyen Skrevet 18. januar 2005 Skrevet 18. januar 2005 Hei Citoyen, VPN-software? Hvilket anbefaler du? Vet du om noen epost-klient som håndterer "sendte elementer" på en fornuftig måte mellom to datamaskiner? (F. eks. at all havner i "sendte elementer" på jobben, selv om jeg sender epost hjemmefra). Thunderbird, kanskje? Med vennlig hilsen VPN-programvare er ikke noe jeg kan så veldig mye om, så der tør jeg ikke gi noen anbefalinger. OpenVPN skal visst være bra, men jeg har aldri brukt den selv. Angående lagring av sendt mail på server, så har ikke det med mailklienten å gjøre, men med hvilken protokoll du bruker. Bruk IMAP i stedet for POP, så får du denne funksjonaliteten. Du må riktignok som regel konfigurere mailklienten til å lagre den sendte mailen på server - det er så enkelt som å velge hvilken mappe mailene skal lagres i. Jeg bruker IMAP og Opera som mailklient, og der velger jeg sent-mail-mappen under "Outgoing" i mailinnstillingene. 0 Siter
Sør Skrevet 18. januar 2005 Skrevet 18. januar 2005 VPN-programvare er ikke noe jeg kan så veldig mye om, så der tør jeg ikke gi noen anbefalinger. OpenVPN skal visst være bra, men jeg har aldri brukt den selv. Angående lagring av sendt mail på server, så har ikke det med mailklienten å gjøre, men med hvilken protokoll du bruker. Bruk IMAP i stedet for POP, så får du denne funksjonaliteten. Du må riktignok som regel konfigurere mailklienten til å lagre den sendte mailen på server - det er så enkelt som å velge hvilken mappe mailene skal lagres i. Jeg bruker IMAP og Opera som mailklient, og der velger jeg sent-mail-mappen under "Outgoing" i mailinnstillingene. Tusen takk! Med vennlig hilsen 0 Siter
poke Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Skrevet 18. januar 2005 Det trenger ikke koste noe, programvaren du trenger er gratis. Det er ikke veldig teknisk komplisert heller, men bør settes opp av en som kjenner nettverket og har tilgang til åpning av riktige porter, evt installasjon av serverprogramvare og lignende. De som satte opp systemet bør kunne ordne dette for deg på under en halvtime. Høres jo bra ut! Tusen takk for svar! 0 Siter
Oliver Twist and a Gecko Skrevet 23. januar 2005 Skrevet 23. januar 2005 Har du en IT-avdeling? I såfall er det enkelt, spør dem. Du MÅ be om tillatelse fra arbeidsgiver før du lager hjemmekontor på den måten som du beskriver. Tips: http://www.gotomypc.com 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.