Gå til innhold

NHD og andre: Asberger -skolegang


Gjest Mulig diagnose

Anbefalte innlegg

Gjest Mulig diagnose

Kan en med asperger gjennomføre skoler til og med videregående med toppkarakterer?

Kan de inneha en jobb?

Har inntrykk av at det mest er sosiale signaler de ikke skjønner, stemmer det?

Liker de å være sosiale, at det bare er slik at de ikke kan, eller vil de helst være alene. Og kan de sosiale ferdighetene trenes opp som ved sosial fobi?

Stiller disse spørmsålene for å kontrollsjekke når det gjelder en i familien som jeg mistenker har denne lidelsen. Kanskje.Har ikke funnet noen artikler som jeg synes beskriver godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En med AS kan godt fullføre skolen med toppkarakterer. som med andre syndromer så er denne lidelsen svært varierende. Mange, men ikke all med AS vil slite med en del lærevansker. Ofte vil en del faglige vansker vise seg ved evne til ressonering, altså å skrive en stil. De har som oftest store problemer med gruppearbeid og når skolehverdagen faller ut av rutine.

Mange med AS vil kunne fungere godt i en jobb.

Ofte vil det være jobber hvor en ikke trenger så mye samhandling med andre. De er ofte veldig opptatt av detaljer. Derfor er det nærmest en overhyppighet av folk med AS i dataindustrien. Korrekturlesere kjenner jeg til noen som er.

mange med Asperger beskriver det som "Jeg er på en måte utlending overalt jeg" De klarer ikke å fange opp sosiale signaler fra andre. De kan feks prate om sitt yndlingstema i timesvis uten å være i stand til å merke lytterens behov.

Mennesker med AS opplever derfor veldig mye stress fordi så mye av kommunikasjonen våres er nonverbal.Ofte blir de plaget og ertet, eller sett på som uskikkelige på grunn av at de ikke klarer å lese andre menneskers signaler eller hva som er "common sense" blant andre mennesker. En pasient på en sykehusavdeling satte seg helt til motverge da han fikk høre at han skulle ha tarmtømming før en røntgenundersøkelse. Han tok dette bokstavelig og trodde derfor at tarmene hans skulle tømmes, noe han synes var svært groteskt.

Jeg tror og forskningen viser også at en del sosial atferd kan læres. Men det må læres på detaljnivå. Men jeg tror (og jeg håper at jeg tar helt feil) at dette ikke er noe som man kan bli helt "kurert" for. Man kan leve et godt liv med AS. Men den manglende sosiale forståelsen er en stor belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En med AS kan godt fullføre skolen med toppkarakterer. som med andre syndromer så er denne lidelsen svært varierende. Mange, men ikke all med AS vil slite med en del lærevansker. Ofte vil en del faglige vansker vise seg ved evne til ressonering, altså å skrive en stil. De har som oftest store problemer med gruppearbeid og når skolehverdagen faller ut av rutine.

Mange med AS vil kunne fungere godt i en jobb.

Ofte vil det være jobber hvor en ikke trenger så mye samhandling med andre. De er ofte veldig opptatt av detaljer. Derfor er det nærmest en overhyppighet av folk med AS i dataindustrien. Korrekturlesere kjenner jeg til noen som er.

mange med Asperger beskriver det som "Jeg er på en måte utlending overalt jeg" De klarer ikke å fange opp sosiale signaler fra andre. De kan feks prate om sitt yndlingstema i timesvis uten å være i stand til å merke lytterens behov.

Mennesker med AS opplever derfor veldig mye stress fordi så mye av kommunikasjonen våres er nonverbal.Ofte blir de plaget og ertet, eller sett på som uskikkelige på grunn av at de ikke klarer å lese andre menneskers signaler eller hva som er "common sense" blant andre mennesker. En pasient på en sykehusavdeling satte seg helt til motverge da han fikk høre at han skulle ha tarmtømming før en røntgenundersøkelse. Han tok dette bokstavelig og trodde derfor at tarmene hans skulle tømmes, noe han synes var svært groteskt.

Jeg tror og forskningen viser også at en del sosial atferd kan læres. Men det må læres på detaljnivå. Men jeg tror (og jeg håper at jeg tar helt feil) at dette ikke er noe som man kan bli helt "kurert" for. Man kan leve et godt liv med AS. Men den manglende sosiale forståelsen er en stor belastning.

Har aldri klart vanlig jobb fordi jeg også (sannsynligvis) har ADD i tillegg til Aspergers. Har også veldig dårlig selvtillit. Skal få meg selv vurdert for ADD nå. Vil jo ha bra utdanning og jobb, men klarer det bare ikke.

Mange sliter voldsomt med matte og konsentrasjonen og blir mobbet og bare gir opp videregående. Går selv på attføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...