Gå til innhold

Slanking

Gjest spider voman

Anbefalte innlegg

Gjest baremei
Skrevet

Befriende godt og fornuftig innlegg!

*klapper*

Tusen takk for hyggelig kommentar! Den satte jeg pris på:)

*neier og bukker*

• Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

24

• snø

23

• Osiris

14

• serendipity

5

Gjest baremei
Skrevet

Hvis du vet alt om slanking hadde du visst at GR eller Libra ikke på noen måte er de beste måtene å gjøre det på.

Likevel følger du en av dem slavisk...

Det hadde du aldri gjort hvis du "visste alt".

Å spise små porsjoner sunn(grønn og fiberrik), "vanlig" mat hver 3-4 time, er det GR og Libra foreslår. Dette er (særlig hvis det kombineres med mosjon) en av de bedre slankemetodene for folk flest vil jeg tro.

Ikke alle har forutsetning for å begi seg ut i den store jungelen av kost/ernærings-litteratur på egenhånd.Her finnes mye humbug, skrevet av eksperter i fantasi!! Annet er skrevet for fagfolk, og følgelig tungt fordøyelig(fornøyd med ordspillet:)Libra og GR fungerer som informasjonsguide,slik jeg ser det, de tilbyr lettfattelig info, samt en hjelp og støtte. (Det samme kan f.eks. en ernæringsfysiolog gjøre)

Fellesskapet og "kontrollen" i slankegruppa vil også kunne gi deltageren et puff oppover en-for mange-strevsom bakke.

Lederne av kursene har oftest gått gjennom det samme selv; har altså direkte personlig erfaring med slanking/livstilsendring.Denne direkte kjennskapen til problemer, utfordringer, tanker og følelser omkring overvekt gir en ekstra troverdighet i møte med deltageren, tror jeg.

Yess, dette var noen..ehh mange... tanker jeg hadde om hvorfor slankekurs kan være nyttige. Om du gadd å lese hele inlegget mitt: bravo!Du fortjener applaus:D

Vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

Å spise små porsjoner sunn(grønn og fiberrik), "vanlig" mat hver 3-4 time, er det GR og Libra foreslår. Dette er (særlig hvis det kombineres med mosjon) en av de bedre slankemetodene for folk flest vil jeg tro.

Ikke alle har forutsetning for å begi seg ut i den store jungelen av kost/ernærings-litteratur på egenhånd.Her finnes mye humbug, skrevet av eksperter i fantasi!! Annet er skrevet for fagfolk, og følgelig tungt fordøyelig(fornøyd med ordspillet:)Libra og GR fungerer som informasjonsguide,slik jeg ser det, de tilbyr lettfattelig info, samt en hjelp og støtte. (Det samme kan f.eks. en ernæringsfysiolog gjøre)

Fellesskapet og "kontrollen" i slankegruppa vil også kunne gi deltageren et puff oppover en-for mange-strevsom bakke.

Lederne av kursene har oftest gått gjennom det samme selv; har altså direkte personlig erfaring med slanking/livstilsendring.Denne direkte kjennskapen til problemer, utfordringer, tanker og følelser omkring overvekt gir en ekstra troverdighet i møte med deltageren, tror jeg.

Yess, dette var noen..ehh mange... tanker jeg hadde om hvorfor slankekurs kan være nyttige. Om du gadd å lese hele inlegget mitt: bravo!Du fortjener applaus:D

Vennlig hilsen

"Ikke alle har forutsetning for å begi seg ut i den store jungelen av kost/ernærings-litteratur på egenhånd.Her finnes mye humbug, skrevet av eksperter i fantasi!!"

Uten noen som helst tvil, men med mindre man er uheldig å dumpe borti fanatikere så er de aller, aller fleste enige om det grunnleggende. Altså mindre måltider sånn ca. hver tredje time.

Hva måltidene skal bestå av krangles det derimot om.

Nå når jeg har våknet opp fra en flere års dvale kommer jeg fortsatt til å sverge ved den tradisjonelle (cirka tall) 30 % proteiner, 10 % fett og 60 % karbohydrater. Både fordi jeg vet (etter mange år med seriøs trening og kosthold) at det fungerer, og ikke minst det at denne måten å spise på ligger forholsvis nære normal norsk mat. I motsetning til f.eks. Fedon og Atkins.

For mange av de som hopper på Fedon eller Atkins vil ramle tilbake til "gammel moro" så fort de når sine mål, og dermed sjokkere kroppen og blåse opp igjen - fort som faen.

Det samme gjelder dessverre for de som følger GR eller Libra også. For ingen av disse presenterer slankekurer, men livsstilsendringer. Altså noe man gjør permanent. Ikke noe man gjør i 4 måneder før badesesongen.

Går man på og av disse "diettene" vil man også til slutt ende opp med en skrøpelig forbrenning, noe mange av disse personene har i utgangspunktet etter mange år med vidunderkurer og håpløse dietter.

Skrevet

"Ikke alle har forutsetning for å begi seg ut i den store jungelen av kost/ernærings-litteratur på egenhånd.Her finnes mye humbug, skrevet av eksperter i fantasi!!"

Uten noen som helst tvil, men med mindre man er uheldig å dumpe borti fanatikere så er de aller, aller fleste enige om det grunnleggende. Altså mindre måltider sånn ca. hver tredje time.

Nå når jeg har våknet opp fra en flere års dvale kommer jeg fortsatt til å sverge ved den tradisjonelle (cirka tall) 30 % proteiner, 10 % fett og 60 % karbohydrater. Både fordi jeg vet (etter mange år med seriøs trening og kosthold) at det fungerer, og ikke minst det at denne måten å spise på ligger forholsvis nære normal norsk mat. I motsetning til f.eks. Fedon og Atkins.

For mange av de som hopper på Fedon eller Atkins vil ramle tilbake til "gammel moro" så fort de når sine mål, og dermed sjokkere kroppen og blåse opp igjen - fort som faen.

Det samme gjelder dessverre for de som følger GR eller Libra også. For ingen av disse presenterer slankekurer, men livsstilsendringer. Altså noe man gjør permanent. Ikke noe man gjør i 4 måneder før badesesongen.

Går man på og av disse "diettene" vil man også til slutt ende opp med en skrøpelig forbrenning, noe mange av disse personene har i utgangspunktet etter mange år med vidunderkurer og håpløse dietter.

Men når dette faktisk ER ment som tips til hvordan foreta livsstil-endring som Libra/GR og Fedon baserer seg på, så er det hvordan folk VELGER å gå tilbake til gamle uvaner som er problemet, ikke "dietten" i seg selv!

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Hvis du vet alt om slanking hadde du visst at GR eller Libra ikke på noen måte er de beste måtene å gjøre det på.

Likevel følger du en av dem slavisk...

Det hadde du aldri gjort hvis du "visste alt".

Fikk du med deg det jeg sa om innlæringsfase? Og hva, av ren nysgjerrighet, mener du er de beste metodene? Når en diettsykepleier anbefaler meg å ta et GR-kurs fordi menyene der er riktig sammensatt, ja, da tror jeg på henne. Men jeg tar gjerne imot tips om bedre alternativer da jeg har et godt stykke vei å gå.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Men når dette faktisk ER ment som tips til hvordan foreta livsstil-endring som Libra/GR og Fedon baserer seg på, så er det hvordan folk VELGER å gå tilbake til gamle uvaner som er problemet, ikke "dietten" i seg selv!

Problemet med disse kursene er at folk åpenbart ikke lærer å tenke selv. De går på kurs for å lære noe som er ekstremt banalt, de lærer om GI og andre forkortelser de knapt har hørt om tidligere, og tror det hele er så forferdelig vrient.

Det er det ikke.

Skrevet

Problemet med disse kursene er at folk åpenbart ikke lærer å tenke selv. De går på kurs for å lære noe som er ekstremt banalt, de lærer om GI og andre forkortelser de knapt har hørt om tidligere, og tror det hele er så forferdelig vrient.

Det er det ikke.

Å være nedlatende hjelper heller ikke...

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Det er da en kjennsgjerning at hvis du legger om kostholdet til det bedre, så går du ned i vekt så lenge kroppen trenger det og har reserver å ta av. Etter hvert vil man på samme kalorinivå beholde forbrenningen, men slutte å gå ned i vekt fordi man er kommet på et kalorinivå man trenger for å opprettholde vekten. I alle fall er det det "læreboken" sier.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Fikk du med deg det jeg sa om innlæringsfase? Og hva, av ren nysgjerrighet, mener du er de beste metodene? Når en diettsykepleier anbefaler meg å ta et GR-kurs fordi menyene der er riktig sammensatt, ja, da tror jeg på henne. Men jeg tar gjerne imot tips om bedre alternativer da jeg har et godt stykke vei å gå.

Det beste er å lære seg om kosthold, dietter, trening - kroppen generelt, hva den trenger, ikke trenger, osv., og ut ifra det klare resten selv.

Det å følge noe slavisk vil aldri funke i lengden.

Jeg hadde ikke hørt et fnugg på hva en spesifikk diettsykepleier sa. Hvis det er noe som er sikkert er det at du aldri vil snakke med 2 stykker som sier det samme - noe som nok engang er grunnen til at du må sette deg inn i både det ene og det andre selv, lese teorier og avhandlinger av mer enn en person, osv.

Selv har jeg sansen for Fredrik Paulun. Mannen sier mye fornuftig, har holdt på med dette hele livet, i miljøer hvor den slags er ekstremt viktig, og ikke bare kastet seg på en utdannelse og pugget noe andre har sagt før han og så skrevet en bok.

Men for all del: Både Libra og GR lærer bort det essensielle. Mitt problem med dem er at de gjør ting så vanskelig at dere mister motet når kursen er ferdig.

Ser det gang på gang på gang på gang på gang - og det skulle ikke forundre meg om det er spekulativt fra deres side - sånn at dere kommer tilbake og kjøper kurset en gang til.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Å være nedlatende hjelper heller ikke...

Det hadde funket for meg. Foretrekker folk som er ærlige.

Og flertallet vil ikke lykkes av grunnene jeg har nevnt over. Jeg har sett det hundrevis av ganger de siste årene. Ingen grunn til å si "åååjooooda, det går så bra skal du se så flink som du er", når de ikke forstår en dritt av det de driver med og ryker 2 måneder etter at kurset er over fordi de fortsatt ikke vet noe utover måltidene de har blitt presentert på kurset, samt lært litt om hvilke matvarer som har høy GI og hvilke som ikke har det.

For øvrig har jeg ikke vært nedlatende i denne tråden.

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Det beste er å lære seg om kosthold, dietter, trening - kroppen generelt, hva den trenger, ikke trenger, osv., og ut ifra det klare resten selv.

Jeg hadde ikke hørt et fnugg på hva en spesifikk diettsykepleier sa. Hvis det er noe som er sikkert er det at du aldri vil snakke med 2 stykker som sier det samme - noe som nok engang er grunnen til at du må sette deg inn i både det ene og det andre selv, lese teorier og avhandlinger av mer enn en person, osv.

Selv har jeg sansen for Fredrik Paulun. Mannen sier mye fornuftig, har holdt på med dette hele livet, i miljøer hvor den slags er ekstremt viktig, og ikke bare kastet seg på en utdannelse og pugget noe andre har sagt før han og så skrevet en bok.

Men for all del: Både Libra og GR lærer bort det essensielle. Mitt problem med dem er at de gjør ting så vanskelig at dere mister motet når kursen er ferdig.

Ser det gang på gang på gang på gang på gang - og det skulle ikke forundre meg om det er spekulativt fra deres side - sånn at dere kommer tilbake og kjøper kurset en gang til.

"Men for all del: Både Libra og GR lærer bort det essensielle. Mitt problem med dem er at de gjør ting så vanskelig at dere mister motet når kursen er ferdig."

Denne uttalelsen i seg selv viser at du ikke har peiling på hva du snakker om. Stort enklere enn opplegget GR kjører nå kan det knapt bli.

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Det hadde funket for meg. Foretrekker folk som er ærlige.

Og flertallet vil ikke lykkes av grunnene jeg har nevnt over. Jeg har sett det hundrevis av ganger de siste årene. Ingen grunn til å si "åååjooooda, det går så bra skal du se så flink som du er", når de ikke forstår en dritt av det de driver med og ryker 2 måneder etter at kurset er over fordi de fortsatt ikke vet noe utover måltidene de har blitt presentert på kurset, samt lært litt om hvilke matvarer som har høy GI og hvilke som ikke har det.

For øvrig har jeg ikke vært nedlatende i denne tråden.

"Og flertallet vil ikke lykkes av grunnene jeg har nevnt over."

Tror du hadde hatt godt av å lese litt statistikk, SDD!

Skrevet

Nå er jeg ikke helt med her. Jeg har som sagt ikke lest hele tråden, men du er ikke diabetiker eller noe sånt?

Neida, jeg er ikke diabetiker, men har pga sykdom fjernet hele tykktarmen. Derav fordøyer jeg maten litt annerledes enn folk flest.

Ellers frisk og rask som bare det ;o)

Beste hilsen fra

Gjest baremei
Skrevet

Nå forstår jeg ikke hva du mener! Du motsier deg selv... For GR og Libra baserer seg jo på vanlig mat i hyppige måltider og livsstilsendring-nettopp det du er FOR, slik jeg forstår det?!

Det jeg mener med humbug innen næringslærelitteraturen er f.eks. blodtypedietten og Atkins.(De jeg kom på i farten) Ingenting som helst tyder på at pers. med ulike blodtyper behøver ulik mat. Og Atkins kan umulig være sunn i lengden.

Skrevet

"Det samme gjelder dessverre for de som følger GR eller Libra også. For ingen av disse presenterer slankekurer, men livsstilsendringer. Altså noe man gjør permanent. Ikke noe man gjør i 4 måneder før badesesongen."

Jeg regner med at det er en skrivefeil i dette, og at du _egenlig_ mener at de er slankekurer og ikke livsstilsendringer?

Men der tar du feil! Jeg kjenner som sagt best til Libra, og der understrekes det gang på gang på gang at dette _ikke_ er en slankekur, og at om man ikke legger om livsstilen varig, så oppnår man ingenting annet enn en midlertidig vektnedgang.

Libra predikerer _nøyaktig_ det samme som deg - tre timer mellom hvert måltid, fem måltider til dagen, sammensatt kosthold basert på vanlige, norske matvarer, og det at man trenger _alle_ matgrupper, inkludert fett, men at det må være et fornuftig forhold mellom dem.

Libra er altså det _du_ sier, satt i system, og så tar de betaling for å si det ;-)

Så jeg begynner å lure på om du er overforutintatt mot livsstilskurs når du sier at Libra er slankekurs og ikke innebærer livsstlsendring, og at om man følger disse rådene, så vil man havne på galeien igjen. For jeg klarer ikke helt å se forskjellen i at man leser seg til det Libra sier, eller at man finner det ut ved å lese seg til det selv, sånn som du synes å forfekte...

Som "baremei" sier - det er STOR forskjell på Libra (og GR) og Fedon og andre som vil kutte ut enkelte matgrupper fra kostholdet.

Libra baserer seg på vanlig, norsk mat fra hele matpyramiden. Som man spiser med tre timers mellomrom. Og i tillegg til kurs for vektreduksjon har de også kurs for vedlikehold (som går over et år) og for gravide.

Skepsis er sunt, helt klart, men det blir litt dumt når du rakker ned på kurs som lærer oss nøyaktig det _du_ forfekter som rett kosthold i dine innlegg ;o)

beste hilsen fra

Gjest den ekte noor
Skrevet

Tusen takk for hyggelig kommentar! Den satte jeg pris på:)

*neier og bukker*

Enig med malun:)

Gjest baremei
Skrevet

Jeg digger også Mr. Paulun! Han har skrevet flere bøker, men særlig hans "Blodsockerblues" vil jeg anbefale.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Neida, jeg er ikke diabetiker, men har pga sykdom fjernet hele tykktarmen. Derav fordøyer jeg maten litt annerledes enn folk flest.

Ellers frisk og rask som bare det ;o)

Beste hilsen fra

Oki, da forstår jeg. Ramlet litt av over her. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Men for all del: Både Libra og GR lærer bort det essensielle. Mitt problem med dem er at de gjør ting så vanskelig at dere mister motet når kursen er ferdig."

Denne uttalelsen i seg selv viser at du ikke har peiling på hva du snakker om. Stort enklere enn opplegget GR kjører nå kan det knapt bli.

"Denne uttalelsen i seg selv viser at du ikke har peiling på hva du snakker om. Stort enklere enn opplegget GR kjører nå kan det knapt bli."

Tro hva du vil.

Jeg gidder ikke sitte her å diskutere hvem som kan mest.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...