C81 Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Er en jente på 23 år. Fikk for en stund siden eksem i ansiktet og hudlegen fant ut at jeg var allergisk mot noen stoffer som kan finnes i kosmetikk ol. Brukte kortison en god stund før jeg ble kvitt eksemen. Nå sliter jeg med rødhet og varme i ansiktet. Spesielt hvis jeg f.eks legger hodet ned på puten og når jeg 5 min etterpå reiser meg igjen er jeg glovarm og knallrød på det kinnet jeg lå på. Merker det også spesielt etter en dusj eller hvis jeg drikker alkohol eller stresser litt. Det er ikke rødhet i hele ansiktet, men flekker her og der, spesielt i kinnene. Og varmen som kommer, er unaturlig varm, akkurat som om det brenner når jeg kjenner på det med hånden. Er dette pga kortisonen jeg brukte? Hva kan gjøres? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171073-r%C3%B8dhet-og-varme-i-huden/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Hei, dette er ikke lett å svare på uten å ha sett deg. Kortison vil vanligvis ikke gi slike bivirkninger som du beskriver. Den vanligste årsak til rødme og varmefølelse i ansiktet er hudsykdommen rosacea. Denne rødheten er vanligst i kinn, på hake og eventuelt i pannen, og kan være ledsaget av kviser. Du burde vel også spørre hudlegen din om de stoffene du reagerte på kan finnes i tekstiler e.l., hvis det spesielle situasjoner hvor du reagerer. Noen av de vanligste allergenene er ikke bare i kosmetikk, men også i fuktighetskremer, om du bruker slike. Jeg tenker da spesielt på konserveringsmidlene. Kortversjonen blir at du burde kontakte din hudlege igjen og fortelle hvordan huden har oppført seg etter behandlingen du fikk, og høre om det kan være spesielle årsaker til at du fortsatt har problemer med huden. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171073-r%C3%B8dhet-og-varme-i-huden/#findComment-1126551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.