Elini Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Hei! Jeg er en jente på 27 år som har hatt astma og allergi for pelsdyr, pollen og matvareallergi som grønne erter og egg hele livet. Det siste halve året har jeg hatt mye magesmerter, luftplager og ureglemessig konsistens på avføring. Aller værst har det vært etter at jeg har spist taco, noe jeg ikke kunne forstå da jeg aldri ellers har reagert på noe av innholdet i det, helt til jeg endag hadde glemt å kjøpe hvete-tortillaene og var helt fin. Da jeg gangen etter igjen spiste tortillas fikk jeg veldig diarè og magesmerter igjen. Noe av det samme skjedde da jeg spiste calzone (innbakt pizza) og jeg hadde forsikret meg om at de ikke brukte egg. Jeg begynte å fatte mistanke om at jeg kanskje reagerte på mel. Jeg fikk tatt en blodprøve som idag viser utslag på IgE på 1304 kU/L (ref. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171074-hvetemel-allergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Kjære Elini For det første - matallergi mot hvetemel er sjelden, men forekommer. Blodprøveresaultatene gir ingen absolutt opplysning om hvor allergisk du er og om hveteallergien din er en kryssreaksjon eller en ekte matallergi mot hvete. Men verdien 2 er lav når det gjelder hvete. Men spiser du ikke andre produkter med hvetemel som f.eks. brød? Hvis du tåler vanlig brød er det usannsynlig at plagene dine skyldes hvetemel. Hvis du ikke tåler noen matvarer med hvetemel burde du få undersøkt deg videre og det er viktig også å tenke på muligheten for en cøliaki (glutenintoleranse). Jeg synes ikke du skal slutte med hvete i kosten før etter en grundig undersøkelse som også utelukker cøliaki. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171074-hvetemel-allergi/#findComment-1127732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.