Gå til innhold

Pleiepenger


Lillian B

Anbefalte innlegg

Hei!

Jenta vår ble født med leppe/kjeve/ganespalte, og skal opereres nå for første gang (3 mnd gammel). Som jeg har skjønt, så får man ikke pleiepenger før den 8 dagen man har vært innlagt på sykehus. Vanligvis er man maks inne i 7 døgn i forbindelse med den operasjonen hun skal ha nå, men, vi skal legges inn til fredag, får perm til søndag kveld og operasjonen er til mandag. I forskriftene så leste jeg at dagene telles fra innleggelsesdagen. Vil dette være fredagen for oss tro, selv om vi får perm etter det? I såfall kommer vi sannsynligvis opp i over 8 dager på sykehus. Jeg er i fødselspermisjon, men regner med at denne da blir flyttet, og pleiepengene trer inn i stedet for en periode. Hvor lenge har man rett på pleiepenger, bare de dagene man er på sykehus, eller etter man har kommet hjem og, så lenge barnet trenger pleie (men, det gjør jo en 3mnding uansett da...men mer da enn vanlig). Hvem er det som bestemmer når hun er frisk nok??

Mange spm det her, men jeg fikk ikke helt med meg alt kuratoren på rikshospitalet sa da vi var der på dagskurs.

Pappaen hennes tar ut omsorgsperm (av de 10 dagene i året) til samme tid, vil det isåfall si at det er han som får pleiepengene, og ikke jeg? For, det er vel egentlig bare en av oss som har rett til å være der i og med at det ikke er en livstruende sykdom.

Tenk på oss til neste mandag da:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Sitat:

"Hvis det dreier seg om en livstruende eller svært alvorlig sykdom, gjelder den fra første dag. Forutsetningen er at du av hensyn til barnet må oppholde deg i helseinstitusjonen, eller at du må være hjemme fordi barnet trenger tilsyn og pleie.

Du kan få pleiepenger så lenge det er nødvendig av hensyn til behandlingen og rehabiliteringen av barnet.

Du må selv sette fram krav om pleiepenger på egen blankett. Du må også legge fram en legeerklæring fra helseinstitusjonen som er ansvarlig for behandlingen av barnet. Du får utbetalt like mye som du ville fått hvis du selv var syk."

Dersom sykehuset mener du skal være der hos barnet, må vel også det tolkes som om at barnet er "sykt nok" til at du bør få fra dag én.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Legen vurderer om det er nødvendig at dere begge er tilstede, og om sykdommen er alvolig nok til at det kan gis pleiepenger fra første dag.

Fødselspengene kan forskyves når barnet er innlagt helseinstitusjon (men bare hvis du ønsker det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...