stavros1365380805 Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Hei!Jeg er en mann på 28 år som lurer på følgende. Den siste 1 1/2 uken har jeg vært i perioder vært plaget med hjertebank. Ikke i den forstand at hjertet slår fort, men at det slår hardt. Kalles det fremdeles hjertebank? Det har ikke vært noen smerter innvollvert, men jeg blir litt bekymret. Har aldri merket det så mange dager etter hverandre. Merker ingenting når jeg er i bevegelse, men bare når jeg sitter i ro eller ligger. Kanskje kjenner jeg for mye etter? Kan dette være et psykisk fenomen? Plagsomt er det ihvertfall. Jeg er yrkessjåfør. Pga dette bruker jeg ofte å starte dagen med å mosjonere litt (trimsykkel), for å holde kroppen i gang.Drikker ikke kaffe og røyker heller ikke. Men dette har jeg ikke turt å gjøre de siste dagene, i tilfelle det skulle være noe galt. Tror dere at denne hjertebanken kan være en indikasjon på en form for hjertesykdom? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171120-hjertebank/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Svar til Stavros. Det du beskriver høres ut som det vi kaller ekstraslag i hjertet (ekstrasystoli). Vanligvis er dette et helt uskyldig fenomèn, som ikke representerer noen hjertesykdom. Det vanligste med denne formen for ekstraslag er at de som regel er tilstede i hvile, ikke sjelden etter man har gått til ro om kvelden, og at de forsvinner når man starter fysisk aktivitet. Det at du ikke har andre symptomer som gir mistanke om hjertesykdom, din lave alder, og tilsynelatende ganske friske livsstil (? selv om vi er klar over at sjåføryrket ofte er forbundet med liten fysisk trening hos sjåførene), gjør at sannsynligheten for at du har noe galt med hjertet er særdeles liten. Hvis dette fortsetter eller tiltar, er det ønskelig at du får registrert et EKG (elektrokardiogram) når du har disse "plagene", slik at det kan fastslås av hvilken karakter de er. Det er ikke noe i veien for at du fortsetter din aktivitet på ergometersykkelen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171120-hjertebank/#findComment-1136483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.