Gå til innhold

FM og Angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er en jente på 22 år og har hatt Fibromyalgi i fire år.

I de siste ukene har jeg hatt et ubehagelig trykk på brystet og angst.

Dette gjør det vanskelig for meg å sitte på arbeid. Det som er så vanskelig er det at jeg er vikar og er veldig redd for at dette skal gå utover arbeids mengden min.

Dette gjør at min angst bilr verre av bekymring for jobben.

Jeg vet heller ikke hvordan jeg skal bli kvitt dette. Skal til legen kl 13.00 i dag for se hva vi finner ut da.

Er det noen med samme plager som har noen råd til hva jeg kan gjøre?

Er det neoen som plages med det samme?

Fortsetter under...

Skrevet

Veldig vanlig med angst i tillegg til fibromyalgi. Det har jeg hatt i mange år, men på en måte så må man lære seg å leve med det.

Blir det for ille kan du snakke med legen din og få medisiner, det er mye å prøve.

Ellers er det viktig å trene, tenke positivt og få nok søvn. Likeledes et sunt kosthold.

Hvordan gikk det hos legen?

Skrevet

Veldig vanlig med angst i tillegg til fibromyalgi. Det har jeg hatt i mange år, men på en måte så må man lære seg å leve med det.

Blir det for ille kan du snakke med legen din og få medisiner, det er mye å prøve.

Ellers er det viktig å trene, tenke positivt og få nok søvn. Likeledes et sunt kosthold.

Hvordan gikk det hos legen?

Hei.

Det gikk bra hos legen,skal få en ny medisin som heter cipralex. Føler meg mye bedre med å bare vite at nå har jeg fått medisin og jeg har en veldig forståelsesfull lege og det betyr mye.

Har du noen erfaring med denne medisinen?

Fikk også sobril for og ta de verste "toppene".

Hvilke medisiner hjelper for deg?

Har hørt mye om at antidepressiva kan også hjelpe på smertene har du hørt noe om det?

Takk for svar,det er godt og snakke med noen som virkelig forstår og som er i samme situasjon.

Skrevet

Hei.

Det gikk bra hos legen,skal få en ny medisin som heter cipralex. Føler meg mye bedre med å bare vite at nå har jeg fått medisin og jeg har en veldig forståelsesfull lege og det betyr mye.

Har du noen erfaring med denne medisinen?

Fikk også sobril for og ta de verste "toppene".

Hvilke medisiner hjelper for deg?

Har hørt mye om at antidepressiva kan også hjelpe på smertene har du hørt noe om det?

Takk for svar,det er godt og snakke med noen som virkelig forstår og som er i samme situasjon.

Jeg fikk Cipralex i august ifjor og hadde ingen bivirkninger og har hatt bra effekt. Alt ble mere lystbetont, mindre angst, sov(er) bedre og sist, men ikke minst, mindre muskelsmerter.

Det eneste er at jeg nå etter jul har hatt noen tidlige oppvåkninger igjen, sånn i tretiden. Derfor jeg skrev ( ) på sovinga. Det kan jo være noe som går over, får håpe det for har virkelig vært deilig å få sove bedre.

Det beste synes nok jeg allikevel er det med lystbetont, at jeg har glede av mere enn før, ikke bare går på ting for å tilfredstille andre, men har glede av det selv og gleder meg i forkant.

Foruten det med søvnen synes jeg kanskje effekten har vært litt mindre også akkurat etter jul, men livet går jo opp og ned for oss alle og hadde det litt tøfft i desember så kan jo være etterdønninger. Vil påpeke at jeg går på lav dose. Ser an en stund, regner med at det ordner seg igjen jeg, ihvertfall så har jeg hatt en bedre høst og vinter hittil enn på mange år.

Jeg startet opp med 5 mg. i ei uke og deretter 7.5 mg. (for sikkerthets skyld) i et par - tre dager før jeg økte til 10 mg. Mange har jo bivirkninger i starten, jeg merket ingenting så er nok individuelt. Men, har tro på en sakte opptrapping.

Jeg har hatt Sobril i huset i mange år, men ikke behøvd å bruke dem i tillegg til (Cipralexen). Jeg brukte Sobril i perioder tidligere, var veldig bevisst på ikke å bli avhengig. De hjelper jo noen timer, men så må påfyll til. Med Cipralex er man stabil gjennom hele døgnet.

Ved siden av å bruke medisiner synes jeg det er viktig å være i form, prøve å trene litt og være ute i frisk luft. Spise sunt og tenke positivt.

Håper disse linjene har hjulpet deg litt, bare spør om det er noe du lurer på, godt å utveksle erfaringer vet du.

En ting til:

Det er også viktig med oppfølging av legen i starten, jeg hadde time annenhver uke hos fastlegen de første månedene og det var godt.

Lykke til!

• 3 uker senere...
Skrevet

Har samme problemer som du beskriver. Har fått Sarotex hos en nevrolog. Jeg var til undersøkelse for konstant hodepine hos nevrologen og han mente at mine problemer ville rette seg med bruk av Sarotex. Noen som har erfaring med Sarotex. Hvorfor må jeg ta det i 3 mnd?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...