Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vokst opp med katter og har alltid vært fryktelig glad i dyr. Dessverre fikk jeg beskjed om at jeg var allergisk (med astmasymptomer) mot katt og hest da jeg var 12 år. Vi kvittet oss likevel ikke med dyrene, siden jeg ikke orket tanken på liv uten katt. Nå er jeg 22 år. Har bodd tre år på hybel og jeg har blitt mye bedre. Kattene vi hadde lever ikke lenger. Men når jeg besøker søsteren min får jeg alltid reaksjoner (tett i halsen, rennende øyne og nese). Dette er en perser som røyter mye legger fra seg hår absolutt over alt. Familien til kjæresten min har hund, og når jeg besøker dem hender det at jeg nyser litt. Av og til får jeg også reaksjoner uten at det er noen dyr i nærheten, så jeg lurer på om jeg er allergisk mot støv/røyk/pollen også.Spørsmålet mitt er: Jeg har i det siste fått veldig lyst på katt igjen, og jeg begynner å få tid til overs som jeg gjerne skulle brukt på et kjæledyr. En mulighet er jo også å ha hund hvis jeg reagerer mindre på dette. Er det veldig uforsvarlig av meg? Hvilke tester burde jeg ta, og er det mulig å finne ut om man reagerer mindre på enkelte raser? Kan det å unngå dyr på soverommet og å greie/vaske det ofte bedre situasjonen? Jeg levde jo sammen med dyr i årevis med allergi, så jeg vet jo at det går an. (Selv om jeg håper at jeg slipper hostingen.) Hva bør jeg gjøre?

Skrevet

Du bør selvfølgelig ikke anskaffe deg dyr.

En ting er at du kan leve med allergien. Men hva om du blir verre? Hva om du får skikkelig astma? Hva om du må kvitte deg med dyret fordi du blir sykere? Hva om du ikke finner noen som kan overta den og må avlive?

All sunn fornuft tilsier at du bør anskaffe deg en gullfisk istedet. Sorry.

Skrevet

hei

jeg har hatt astma siden jeg var 8 mnd gammel.har bestanding vært alergisk mot katt og hund.var alltid et problem når noen hadde det.nå bor jeg sammen med kjæresten min som har hund.når jeg og kjæresten min ble kjent,så hadde jo han hund og det var et stort problem for meg.jeg hadde sånn problemer med utslett,kløe,tung pust.men så fant vi løsningen. så visst du vil vite hvordan så kontakt meg på min [email protected] eller 91822245.håper og tror det kan hjelpe deg

Gjest NonStopp
Skrevet

hei

jeg har hatt astma siden jeg var 8 mnd gammel.har bestanding vært alergisk mot katt og hund.var alltid et problem når noen hadde det.nå bor jeg sammen med kjæresten min som har hund.når jeg og kjæresten min ble kjent,så hadde jo han hund og det var et stort problem for meg.jeg hadde sånn problemer med utslett,kløe,tung pust.men så fant vi løsningen. så visst du vil vite hvordan så kontakt meg på min [email protected] eller 91822245.håper og tror det kan hjelpe deg

Hvorfor ikke tinglyse det slik at alle vi andre også får høre det? Dessuten - akupunktur tar knekken på allergi, så vanskelig var det!

Skrevet

hei jeg håper du mottar at jeg har skrevet tilbake til deg.håper på å kunne gi deg et råd som har hjelpt meg.håper du svarer meg når du leser dette. eller andre som ønsker seg dyr som tro det er umulig å bo sammen med.som sagt er jeg 25 år og nå bor jeg sammen med en hund og har nær kontakt hele tiden med han noe jeg aldri har kunnet gjort tidligere.jeg vil helst forklare det med å snakke med de som ønsker det.dette er seriøst.håper på svar.

Skrevet

Du bør selvfølgelig ikke anskaffe deg dyr.

En ting er at du kan leve med allergien. Men hva om du blir verre? Hva om du får skikkelig astma? Hva om du må kvitte deg med dyret fordi du blir sykere? Hva om du ikke finner noen som kan overta den og må avlive?

All sunn fornuft tilsier at du bør anskaffe deg en gullfisk istedet. Sorry.

Takk for svar alle sammen.

Hasab: Hvorfor kan du ikke gi tipset ditt her inne, så flere kan nyte godt av din kunnskap? Det er en del av meg som ikke klarer å ta deg seriøst når du ber meg kontakte deg på den måten. Kanskje en ubegrunnet tvil, men dette er internett og jeg kjenner deg ikke.

Nonstop: Akkupunktur skal jeg absolutt prøve hvis det kan hjelpe. Jeg har nålskrekk, men det burde være verdt det!

Mariaflyfly: Jeg føler at avsjørelsen ikke er så lett. Alle som har dyr vet at de gir en økt livskvalitet. Selv om dyr kan gi meg enkelte plager, så er jeg villig til å ofre litt. Jeg har hørt at noen raser er mer allergivennlig enn andre og at man ofte "vokser av seg" allergi. Jeg vet ikke om dette er usanne rykter, men det er verdt å finne ut, ikke sant?

Klart jeg ikke vil ha dyr for en hver pris, men det er min egen helse jeg snakker om, ikke andres. Tenk om allergien ikke er så alvorlig som jeg tror, og jeg går glipp av det fantastiske selskapet en hun eller katt ville vært. Har også hørt at kjeledyr hjelper mot hjerteproblemer. Så problemet er nok ikke så svart/hvitt som jeg har intrykk av at du tror.

Skrevet

Hasab: Hvorfor kan du ikke gi tipset ditt her inne, så flere kan nyte godt av din kunnskap? Det er en del av meg som ikke klarer å ta deg seriøst når du ber meg kontakte deg på den måten. Kanskje en ubegrunnet tvil, men dette er internett og jeg kjenner deg ikke.

Nonstop: Akkupunktur skal jeg absolutt prøve hvis det kan hjelpe. Jeg har nålskrekk, men det burde være verdt det!

Mariaflyfly: Jeg føler at avsjørelsen ikke er så lett. Alle som har dyr vet at de gir en økt livskvalitet. Selv om dyr kan gi meg enkelte plager, så er jeg villig til å ofre litt. Jeg har hørt at noen raser er mer allergivennlig enn andre og at man ofte "vokser av seg" allergi. Jeg vet ikke om dette er usanne rykter, men det er verdt å finne ut, ikke sant?

Klart jeg ikke vil ha dyr for en hver pris, men det er min egen helse jeg snakker om, ikke andres. Tenk om allergien ikke er så alvorlig som jeg tror, og jeg går glipp av det fantastiske selskapet en hun eller katt ville vært. Har også hørt at kjeledyr hjelper mot hjerteproblemer. Så problemet er nok ikke så svart/hvitt som jeg har intrykk av at du tror.

Jeg har selv måttet kvitte meg med en katt pga allergi, så jeg veit nok hva jeg snakker om.

Jeg tviler på at et dyr vi gi deg et mye lengre liv enn dersom dy må leve uten.

Jeg finner det egoistisk å teste ut om du kan "leve med" dyret for å å måtte avlive det fordi du blir syk.

Skrevet

det finnes raser som er mer allergivennlige enn andre. Men må du ha katt- det virker jo som om du reagerer mer på katt enn på hund? Det fins hunderaser som ikke røyter som for eksempel puddel. Pudler er egentlig ganske tøffe jakthunder, men her i Norge er de blitt betraktet som sofahunder. Helt feil!

Det er andre raser også, men jeg er litt trøtt nå og orker ikke å tenke etter.

Vil forøvrig anbefale deg å låne en katt eller hund i et par uker før du kjøper en slik at du finner ut av om du kan leve med et eventuelt allergiproblem.

Skrevet

det finnes raser som er mer allergivennlige enn andre. Men må du ha katt- det virker jo som om du reagerer mer på katt enn på hund? Det fins hunderaser som ikke røyter som for eksempel puddel. Pudler er egentlig ganske tøffe jakthunder, men her i Norge er de blitt betraktet som sofahunder. Helt feil!

Det er andre raser også, men jeg er litt trøtt nå og orker ikke å tenke etter.

Vil forøvrig anbefale deg å låne en katt eller hund i et par uker før du kjøper en slik at du finner ut av om du kan leve med et eventuelt allergiproblem.

http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1687&ID=2839

• 2 måneder senere...
kakkerlakken
Skrevet

Dersom du kan tenke deg ett annet dyr enn hund eller katt, så er minigris ett godt alternativ. Den er svært allergivennlig. Vi har minigris, men har aldri opplevd noen som har reagert på den. Vår datter har allergi og astma.

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg har selv måttet kvitte meg med en katt pga allergi, så jeg veit nok hva jeg snakker om.

Jeg tviler på at et dyr vi gi deg et mye lengre liv enn dersom dy må leve uten.

Jeg finner det egoistisk å teste ut om du kan "leve med" dyret for å å måtte avlive det fordi du blir syk.

Først av alt: Det er selvfølgelig ikke slik at jeg skal kjøpe meg en katt, finne ut at jeg ikke tåler den, for så å avlive den!

Nevnte jeg at jeg er veldig glad i dyr?

mariaflyfly
Skrevet

Først av alt: Det er selvfølgelig ikke slik at jeg skal kjøpe meg en katt, finne ut at jeg ikke tåler den, for så å avlive den!

Nevnte jeg at jeg er veldig glad i dyr?

Dette innlegget var visst godt over et år gammelt...

Skrevet

Dette innlegget var visst godt over et år gammelt...

He - merkelig at det kom opp nå?

mariaflyfly
Skrevet

He - merkelig at det kom opp nå?

Var vel en som ikke hadde logga seg på siden i forkant av pollensesongen i fjor, dah. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...