regg Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 For min mann på 68 år smaker maten 'feil' og dårlig, og det samme gjelder for lukten. (Jeg vet at luktesansen kan være opphav til smaksproblemet.) Han plages av ubehagelig lukt, (den ikke kommer fra dårlig ånde), som ikke er merkbar for meg. Disse plagene forsterket seg kraftig i høst, sammenfallende med at han fikk masse blod i urinen og sterke smerter. Det viste seg å være en stor kreftsvulst i den ene nyren, som nå er fjernet. Nyrefunksjonen er normal. Han har i mange år vært plaget av slimdannelse i nese/hals, blankt slim, som fra en kronisk katarr. Vi trodde han hadde en polypp i nesen, men spesialisten sa at det hadde han ikke. Han har også hatt tannkjøttsykdommen periodontitt som han har fått behandling for, og nå er kvitt, men måtte trekke noen tenner pga det. Videre har han hatt litt mageproblemer, for mye syre antageligvis, slik at han ikke må spise for mye fet mat og ikke spise for sent uten å få sure oppstøt og mye luft som må rapes ut, og han spiser banan om morgenen en stund før frokost, for å unngå det samme da. Han har vært vegetarianer i mange år, men spiser av og til litt fisk og litt kyllingkjøtt. Han sluttet å røyke for over 20 år siden. Han er ikke mye fysisk aktiv pga rygg- og nakkeproblemer som han har hatt i 20 år. Han har noe pollenallergi.Disse plagene med smak og lukt griper veldig inn i hverdagen. Hva det kan komme av, kan det ha sammenheng med nyresykdommen han hadde? Hva annet? Hva slags utredningsmuligheter finnes, kan han få tilbake sin vanlige smaks- og luktesans? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171161-problemer-med-smaks-og-luktesans/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Synes han bør presentere dette problemet for fastlegen, som kanskje bør henvise han til en nevrolog. Utredning av smak/lukte-nerver/forstyrrelser er ganske komplisert. Har erfart i min praksis at nyresykdom eller diabetes kombinert med virus-infeksjoner kan gi noen av de plagene du nevner. Grunnårsaken må altså finnes. Noen ganger kan en nerveskade reverseres, noen ganger kan det ikke gjøres noe med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171161-problemer-med-smaks-og-luktesans/#findComment-1129407 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.