Gå til innhold

Gehør


Gjest spørsmål etter en diskusjon

Anbefalte innlegg

Gjest spørsmål etter en diskusjon

Hva er årsaken til at noen har gehør mens andre ikke har det i det hele tatt? Er gehør noe genetisk arvelig eller må en høre mye musikk som liten for å få det?

Er det riktig at musikalllske barn har lettere for matematikk og språk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Hva er årsaken til at noen har gehør mens andre ikke har det i det hele tatt?"

Det er flere årsaker. Noen har fra naturens side et bedre utstyrt indre øre (men selv dette må trenes opp). Andre er understimulerte, selvom de kanskje har potensiale til godt gehør. Atter andre har evnene sine en helt annen plass og har rett og slett vanskeligere for å trene denne evnen.

"Er gehør noe genetisk arvelig eller må en høre mye musikk som liten for å få det?"

Begge deler. Man må ikke nødvendigvis ha hørt masse musikk som liten - det er ikke forsent selvom man er blitt større ;-) Men det er jo en fordel å ha hatt et forhold til det å aktivt lytte til musikk, imitere og komponere fra ung alder.

"Er det riktig at musikalske barn har lettere for matematikk og språk?"

Det er riktig at musikalske personer ofte (men ikke alltid) også har et godt språkøre. Dette er fordi språk og musikk ligger nært hverandre. Mange musikalske personer har også lett for å imitere andre dialekter o.l..

Musikk er på mange måter veldig likt matematikk når det kommer til notasjon og form. Det gjør at mange musikalske mennesker har en god forståelse av sum, form og matematisk logikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har alltid vært interessert i musikk og sang fra jeg var liten og har lært meg å spille piano ut fra gehør. Men jeg tror nok at det er en sterk interesse som ligger i bånn.

jeg har iallefall lett for å imitere dialekter og fremmedspråk og er også veldig interessert i språk. om jeg er spesielt flink i det kan jo diskuteres. Men matematikk har aldri vært min store side så jeg vet ikke om det er noen sterk sammenheng der. Også mange musikere som er dyslektikere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Har også hørt at musikk og matematikk hører sammen. Men min sønn har spilt saksofon og spilte mest på gehør. Dette var noe læreren hans oppfordret han til da han hadde godt gehør. Han er ikke spesielt flink i matte men er sterkere i rettslære, spansk osv

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NonStopp

Musikalske barn har lettere for språk, men slettes ikke for mattematikk!

Gehør er medfødt, men jeg ser ikke bort fra at veldig mange kan trene opp ørene sine uten å være spesielt musikalsk.

Jeg tror også at hvis man ikke holder gehøret ved like, så kan det nok bli dårligere, og man trenger tid for å "oppdatere" seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...