Gå til innhold

Graviditet og efexor


Gjest isåfall, hvilke skader?

Anbefalte innlegg

Gjest isåfall, hvilke skader?

Jeg tror jeg kan være gravid(ufrivillig), og tar Efexor 225 mg og Lamictal 200 mg daglig.

Hva gjør jeg nå hvis jeg er gravid?

Er disse medisinene skadelige for fosteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira12

Kopiert fra felleskatalogen:

Efexor:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Sikkerhet ved bruk under graviditet er ikke klarlagt da erfaring fra mennesker er utilstrekkelig. I dyreforsøk er det sett redusert fostervekst og -størrelse, samt redusert fosteroverlevelse, trolig pga. toksisitet. Preparatet bør ikke anvendes av gravide annet enn etter nøye overveielse. Dersom venlafaxin anvendes kort tid før, ev. helt opptil fødsel, bør den nyfødte vurderes mht. seponeringssympotomer. Overgang i morsmelk: Venlafaxin og O-desmetylvenlafaxin går over. Preparatet bør ikke brukes under amming.

Lamictal:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Lamotrigin er en svak inhibitor av dihydrofolatreduktase. Det er risiko for føtale misdannelser i mennesker når moren behandles med en folatinhibitor under svangerskapet. Reproduksjonsstudier i dyr med doser over vanlig terapeutisk dose har vist redusert kroppsvekt og økt forekomst av redusert forbening, men ikke teratogen effekt. Pga. begrenset erfaring hos gravide, bør slik bruk bare skje etter at fordelen er vurdert i forhold til mulig risiko for barnet. Overgang i morsmelk: Preliminære data tyder på at lamotrigin går over i morsmelk. Risiko ved bruk under amming er ikke klarlagt.

Du kan jo søke selv på

http://www.felleskatalogen.no/

Ta kontakt med legen som skrev ut disse til deg og/eller fastlegen.

Spør om de kan være skadelig og om hva du eventuelt kan bruke istedet.

Er du gravid må du få deg en legetime uansett.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...