Gå til innhold

bihulebetennelse?

Anbefalte innlegg

pocoloco1365380805

Jeg har vært plaget en med bihulebetendelse lignende sak ganske lenge nå.ca 21.desember badet jeg i en utendørs stamp, for så å sove på etveldig kaldt rom påfølgende natt-jeg ble ikke forkjølet eller noe slikt, men noen dager senere begynte jeg å føle meg litt dårlig,til å begynne med følte jeg at jeg fikk en prikkete følelse i hodet, i huden rundt pannen og ørene, litt trykkende følelse. Jeg ble lett svimmel, av og til kvalm - orket mindre og ble fort trøtt. Etterhvert fikk jeg å vondt på de typiske bihule plassene, i kinnene og rundt øyenbrynene - jeg vet ikke hvor verken skal sitte, men i kinnene virker det som den sitter i kjøttet når jeg trykker eller kniper i det,denne verken har aldri vært særlig plagsom, har f.eks aldri vært vondt når jeg lener meg fremover, og har heller aldri vært skikkelig tett i nesen. Har heller aldri hatt feber. Problemet vedvarte når julen var over og jeg bestemte meg for å oppsøke legevakten, tok da en CRP prøve som landet på 8 - i første omgang fikk jeg rinexin, dette hjalp midlertidig,et par timer i slengen, jeg returnerte senere til samme lege som gidde meg desse og fikk da en penecelin kur på 10 dager (apocillin 1 g, 4 tabletter hver dag), jeg sluttet då å ta rinexin (vet ikke om det var lurt?). Er nå ferdig med kuren, men har ikke blitt noe bedre føler jeg, har nå i tilegg litt øreverk og vondt i halsen - er ikke vedlig dårlig, men ganske slapp mange dager, og har en veldig varierende dagsform,Jeg vet ikke om det kanskje kan være ett virus som kan forårsake dette? ettersom det ikke var noen særlig effekt av penecelin kuren? Vil gjerne vite om det er noen andre lure ting jeg kan gjøre for å bli fortere frisk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/171254-bihulebetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

'Ja det kan nok skyldes virus men ofte er det bakterier. Bihulebetennelse er ofte en komplikasjon til forkjølellse. Det er en betennelse i slimhinnene og opphponing av sekret. Det gir skikkelig nesetetthet og smerter i og omkring øynene eller overkjeven og i pannen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/171254-bihulebetennelse/#findComment-1126073
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Vi har 4 sett bihuler. De som vanligst blir betent sitter foran i kinnbena ( smerten kan kjennes over hjørnetenene) eller i pannen. De dypere bihuler kan gi smerter mer diffust bak øynene. Bihulene er luftfylte hulrom i ansikt-skjelettet. Disse kommuniserer med små kanaler inn til nesehulen. Man kan godt ha smerter fra bihulene uten at nesen er tett. Smerten behøver ikke skyldes bakterier. Kun ved feber og grønlig puss over tid er det nødvendig med antibiotika. Kun ca. 1/3 av "bihulebetennelser" trenger antibiotika. Mest effektivt er en kortvarig kortison-kur; da åpner kanalene slik at bihulene blir drenerte. Mye ut og inn i kald luft forværrer. Likeledes faktorer som raskt endrer blodtilførsel; eks temperaturendringer slik du opplevde. Noen kan bli værre ved å pusse nesen hardt. Generelle råd er å skylle med rikelig saltvann; kjøp gjerne et "nesehorn" på apoteket. Dusj deretter med avsvellende nesedråper, før du skyller påny. Kan gjøres flere ganger daglig. Rikelig C-cviaminer og varm drikke hjelper.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/171254-bihulebetennelse/#findComment-1132478
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...