Gå til innhold

Enzymer og medisiner

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn (26 år) som har vært til psykoatrisk behandling i mange år og har prøvd de fleste typer medisiner uten synlige resultater. Han har i like mange år brukt mye proteinpulver p.g.a trening i like mange år.Han har den siste tiden tatt blodprøver for å se hva slags effekt medisinene har hatt, men resultatene har vært dårlige. Effekten har vært alt for lav. Han har fått oppltyst at han har for høye verdier av enzymer. Min sønn vil ikke begrense inntaket av proteiner. Etter som jeg har forstått vil legene høyne dosen, har da ikke tro på at det høye proteinntaket har noen sammenheng med for mye enzymer i blodet. Han føler seg veldig sløapp og tiltaksløs. Han går siste året på Universitetet for miljø- og bioteknikk å Ås, men orker nesten ikke å studere. Det hadde vært veldig fint om noen kunne hjelpe.Jeg vil bli svært takknemlig for et raskt svar.Med vennlig hilsenKari Øverås

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/171286-enzymer-og-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest baremei

Enzymer er proteiner. Men jeg vil ikke tro at et høynet proteininntak vil resultere i at kroppen produserer flere enzymer. Proteinene man inntar i kosten går med til å bygge muskler, danne enzymer, blodceller mm. Overskuddet forbrennes eller omdannes til fettlagre. Hvis din sønn produserer for mange enzymer, skyldes nok dette heller feil på kroppens reguleringsmekanismer enn at han spiser proteintilskudd. Det er hva jeg tror, men jeg er altså ingen fagperson.

Forresten: tror jeg ville være forsiktig med å utlevere såpass mange pers. opplysninger som du gjør, her på dol. Hvem som helst kan jo lese det, og noen kjenner kanskje sønnen din.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/171286-enzymer-og-medisiner/#findComment-1126689
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Sønnen din har trolig tatt en spesiell blodprøve som viser hvordan leveren omsetter og omdanner medisiner. De senere år har man kommet frem til at medisin-doser må tilpasses individuelt i større grad enn man har trodd før. Enkelte mennesker må ha mange-dobbel dose medisin for å få den samme virkningen som normalt. Noen får altfor kraftig virkning av medisiner, og må ha en mye lavere dose. Legemiddelomsetningen i leveren styres av leverenzymer. Hvilke typer leverenzymer man har er genetisk betinget, og så vidt jeg vet vil ikke kosthold påvirke virkningen av disse enzymene. Det er jo positivt for sønnen din at de nå har funnet ut av hvorfor medisinene ikke har virket.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/171286-enzymer-og-medisiner/#findComment-1132646
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...