Gjest Angst og hjertet Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Hei, Jeg går til behandling hos en psykiater for min angst. Problemet mitt er at jeg er så vannvittig bekymret for at det skal være noe galt med hjertet mitt. Jeg er redd for plutselig død, og får slike fornemmelser daglig om at jeg bare skal falle om død. I tillegg har jeg jo diverse diffuse smerter :brystsmerter, svimmelhet, nummelse i v. arm osv. Har problemer med å slå meg til ro med at dette er psykosomatisk. Tenker mest på akutte rytmeforstyrrelser og sykdommer som ARVD og LQTS, som jeg har forstått er vanskelige å oppdage. Tror ofte min siste time er kommet, men det viser seg jo at jeg overlever hver gang. Jeg føler vel bare at jeg trenger en bekreftelse for å prøve å bearbeide angsten min. Jeg har foretatt EKG, Holter monitorering, ultralyd og alle nødvendige blodprøver. Ingen som viste noen tegn til noe unormalt. Har heller ikke noe hjertesykdom i nærmeste familie( verken besteforeldre, foreldre eller søsken har lidd av slikt per dags dato). Er selv i midten av 20-årene. Er det slik da at jeg kan føle meg trygg for at jeg er hjertefrisk, og det ikke ligger noe skjult og uoppdaget? Som plutselig slår inn. Jeg skjønner jo godt at man ikke kan garantere seg for alt her i verden, men akkurat dette er en vanskelig tanke å slå fra meg. Er jo en veldig hypokondrisk tankegang, det ser jeg, men jeg har en vegring mot å la dette synke inn, uten noen form for bekreftelser. Jeg går jo som sagt til behandling for angsten min, og føler at det tar steg i riktig retning, men har dette i bakhodet daglig for det, og det setter en del sperrer for livet mitt, i forhold til trening, avslapning, og sist men ikke minst min bearbeidelse av dette problemet. Håper ikke dette ble alt for rotete skrevet og at det essensielle kommer frem. Og at du dermed kan hjelpe meg med å få litt klarhet og fred rundt dette. Slik at jeg ikke føler meg så maktesløs som jeg gjør nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171292-hjerte-og-angst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
HuLitleSara Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Hei. Jeg kan ikke komme med så veldig mange råd til deg, men kan kanskje trøste deg litt med at jeg har det akkurat likt selv. Jeg har hatt EKG to ganger de siste 2 årene, og alt har vært helt fint. Men får jo angstanfall for hvert eneste ekstraslag likevel. Jeg har en del problemer muskulært, med stive muskler i nakke, skuldre og bryst. Dette gir smerter som kan kjennes ut som de kommer fra hjertet... Etter som jeg har skjønt kan også stive muskler gi ekstraslag?? Jeg har problemer med å bli overbevist om at alt er bra.. Det er jo selvsagt noe jeg må jobbe med, å stole ¨på at det legen sier er sant... Går du til behandling spesifikt for din angst for hjertesykdom? Eller for en generell angstlidelse? Er det pga angst generelt er det viktig at du snakker med din psykiater om dette. Jeg har selv gått til behandling hos en som er spesialist innen "hypokondri", men fikk vel ikke den optimale utnyttelse av det. Syns jeg fikk så altfor få timer, tror nok at hadde han gitt meg flere timer så hadde jeg fått mer utbytte av behandlingen. I motsetning til deg så har vi mye hjertelidelser i familien, noe som selvsagt ikke gjør det lettere. Men altså, din historie er ikke ulik min - og jeg har hatt det slik lenge... Jeg er 33 år nå, og lever enda Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171292-hjerte-og-angst/#findComment-1129330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Angst og hjertet Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Hei. Jeg kan ikke komme med så veldig mange råd til deg, men kan kanskje trøste deg litt med at jeg har det akkurat likt selv. Jeg har hatt EKG to ganger de siste 2 årene, og alt har vært helt fint. Men får jo angstanfall for hvert eneste ekstraslag likevel. Jeg har en del problemer muskulært, med stive muskler i nakke, skuldre og bryst. Dette gir smerter som kan kjennes ut som de kommer fra hjertet... Etter som jeg har skjønt kan også stive muskler gi ekstraslag?? Jeg har problemer med å bli overbevist om at alt er bra.. Det er jo selvsagt noe jeg må jobbe med, å stole ¨på at det legen sier er sant... Går du til behandling spesifikt for din angst for hjertesykdom? Eller for en generell angstlidelse? Er det pga angst generelt er det viktig at du snakker med din psykiater om dette. Jeg har selv gått til behandling hos en som er spesialist innen "hypokondri", men fikk vel ikke den optimale utnyttelse av det. Syns jeg fikk så altfor få timer, tror nok at hadde han gitt meg flere timer så hadde jeg fått mer utbytte av behandlingen. I motsetning til deg så har vi mye hjertelidelser i familien, noe som selvsagt ikke gjør det lettere. Men altså, din historie er ikke ulik min - og jeg har hatt det slik lenge... Jeg er 33 år nå, og lever enda Med vennlig hilsen Hei og takk for svar! Jeg går til behandling for en mer generell angst, og det hjelper meg masse, men jeg har denne siste sperren rundt hjertesykdom og plutselig død som jeg har innmari problemer å legge fra meg. Er jo nødt til det skal jeg komme meg tilbake i hverdagen for å si det sånn. :-) Må lære av alle tilfeller av anfall hvor jeg tror det er noe galt, og hver bidige gang går det bra. Ser litt rart på meg selv, for jeg ser ikke på meg selv som noen dum person, men akurat rundt dette klarer jeg å gjøre meg utrolig ufornuftig og ekstremt dum. Vil liksom ikke innse fakta. Men jeg jobber videre, kan ikke gi opp heller. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171292-hjerte-og-angst/#findComment-1129745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Svar til "Angst og hjertet". Jeg ser at du er på god vei til å klare å bearbeide en del av angsten din, selv om du vel har et stykke igjen. Sannsynligheten for at du skal falle død om p.g.a. en hjertestans er neglisjerbar og revet ut av enhver sammenheng. Hvis vi tar de to diagnoser du anfører, ARVD LQTS, er de, ifølge det du anfører, allerede utelukket som trussel for deg. ARVD (arytmogen høyre-ventrikkel-sykdom) vil kunne avdekkes ved en ultralydundersøkelse av hjertet. LQTS (langt QT-syndrom) ser vi på EKG som helt spesifikke forandringer, i tillegg til at familiehistorien svært ofte gir opplysning om forekomst av plutselig død, ofte i ganske ung alder. Du synes godt undersøkt, sannsynligheten for at du skal ha noen form for livstruende tilstand er så nær null som den kan komme. Alle undersøkelser av deg har gitt normale resultat. Prøv å holde fast ved det, tren deg opp og hold formen godt ved like, og fortsett arbeidet med å bearbeide angsten din, som er helt uberettiget hva hjertet angår. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171292-hjerte-og-angst/#findComment-1136534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.