Gå til innhold

Venn med langvarige plager uten at diagnose kan fastsettes

Anbefalte innlegg

HeiJeg har en venn (Like under 4o år, mann) som arbeidsmessig har hatt følgende utvikling: sykemeldt helt/delvis/aktiv sykemelding fra mai/juni 2002. Arbeid i noen måneder fra mai/juni 2003 til oktober 2003, deretter sykemeldt og er det ennå.I starten var det ryggsmerter som ingen fant skikkelig ut av. Etter hvert har det utviklet seg med ryggsmerter, betennelser i ledd, legemistenkt betennelse i magesekk/spiserør (hvert gjennom ett par medisinieringer for dette uten at de vet at det er det helt sikkert). Kan etterhvert heller ikke spise normalt, greier ikke spise som han skal. Kona sier at han gjerne spiser en banan om morgen/formiddag og litt middag, og dett var dett i løpet av dagen.Innimellom klarer han å snekre/arbeide litt for seg selv. Men mange dager er det rett på sofaen etter å ha stått opp. Noen ganger starter han på ett arbeidstykke, men må avslutte nesten umiddelbart, fordi kroppen føles så muggen som han sier.Jeg syns personlig det har tatt veldig lang tid, og ingen har greid å finne ut eksakt om dette er en diagnose eller sammensatt. Altså han mangler behandling for dette, når ingen finner ut av det.Jeg spanderer 100 lappen på dette, for om mulig:1. Kan du/dere kjenne igjen et slikt sykdomsmønster?2. Kan du/dere si noe om sannsynlige diagnoser?3. Kan du/dere anbefale hva min venn bør gjøre?4. Kan du/dere tipse om sykehus med spesiell kompetanse, hvis dere har mistanke om konkret diagnose?Håper inderlig dere kan hjelpe, jeg syns det er for j... å se en så ung mann lide såpass mye, uten at noen kan hjelpe.På forhånd takk!

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg er redd for at du ikke får noen sesam-sesam svar for dine 100 kroner. Jeg våger å presentere et svar, selv om det er lite som tyder på at din ven n har en sykdom som jeg har noe spesiell kompetanse i, infeksjonssykdommer. Grunnen til at jegt allikevel svarer er at jeg kan ikke forstå at du har sjanse til å få noen meningsfult svar på en såpass langvarig og komplisert histprie som din venn har. Det er kalrt at ingen av oss som svarer i DoktorOnline har sjanse til å gi en løsning bare på grunnlag av en meget kortfattet beskrivelse. DET HAN TRENGER ER EN SKIKKELIG UNDERSØKELSE. Jeg har til og med problemer med å finne den eller de rette spesielitetene. Ryggproblemer sorterer vanligvis til kirurgi, evt, ortopedisk kirurgi. SDpise- og magesekkproblemer er derimot i første rekke indremedisinere som steller med. Men det er også mulig at han har et systemsykdom med en ganske generell reduksjon som dominerende symptom. Jeg tror jeg ville satse på indremedisiner. Det er vanskelig å forslo spesiell kompetanse, når symptomene er såpass springende. Det kommer også på hvor i landet du bor. I Oslo regionen er det massevis av gode indremedisinere, både med og uten sykhustilknytning. Jeg tror egentlig at han bør starte relativt bredt og ikke begynne med en supergrenspesialist.

Jeg vet at dette er ikke mye verdt, men det er rett og slett ikke mulig å være mer kmonkret over nettet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...