Gå til innhold

morgenhodepine

Anbefalte innlegg

Gjest Tirill
Skrevet

Jeg har en merkelig form for hodepine. Jeg våkner tidlig om morgene, ca ved 5-6 tiden med veldig vondt i bakhodet, fra nakken og opp til issen. Samtidig har jeg vanskelig for å fokusere blikket. Dette kommer i perioder på 3-5 dager, for så å forsvinne i opptil 14 dager. Så begynner det på nytt igjen. Jeg har hatt dette i mange år, men aldrig funnet ut hva det kommer av. Jeg har ikke funnet noe mønster som sier meg hva det kan komme av. Jeg har tatt CT av hodet, og det er ikke funnet noe galt ved det. Jeg har også forsøkt forskjellige puter for å prøve å finne en riktig sovestilling, uten at det har hjulpet. Jeg har også vært på en smerteklinikk å fått injeksjoner med Marcain, men det har virket i bare ca 8 timer,for så å bli like vondt igjen, dessuten er det veldig dyrt. Det eneste som hjelper for smertene er Paralgin forte + Somadril. Men jeg synes det er vanskelig å spørre legen om dette, selv om jeg trenger det bare i noen dager av gangen.

Jeg har Sjøgrens syndrom, og lurer på om denne formen for hodepine kan komme av det, og om det finnes noen effektiv behandling.

Mvh

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi
Skrevet

Kjære Tirill

Symptomene kan likne på de man ser ved såkalt "benign intrakraniell hypertensjon" eller "pseudotumor cerebri", tilstanden vil på norsk hete "godartet trykkøkning i hodet". Denne opptrer særlig hos unge overvektige kvinner. Diagnosen stiller man ved å måle trykket i hodet indirekte via en såkalt spinalpunksjon (utføres av neurolog). Det er i disse tilfeller også viktig å bli undersøkt av øyelege for å se etter mulige utfall av deler av synsfeltet.

Vil du vite mer om dette, og forøvrig uansett, vil jeg anbefale undersøkelse hos neurolog.

Dette kan forøvrig også muligens være en variant av migrene.

Gjest Tirill
Skrevet

Kjære Tirill

Symptomene kan likne på de man ser ved såkalt "benign intrakraniell hypertensjon" eller "pseudotumor cerebri", tilstanden vil på norsk hete "godartet trykkøkning i hodet". Denne opptrer særlig hos unge overvektige kvinner. Diagnosen stiller man ved å måle trykket i hodet indirekte via en såkalt spinalpunksjon (utføres av neurolog). Det er i disse tilfeller også viktig å bli undersøkt av øyelege for å se etter mulige utfall av deler av synsfeltet.

Vil du vite mer om dette, og forøvrig uansett, vil jeg anbefale undersøkelse hos neurolog.

Dette kan forøvrig også muligens være en variant av migrene.

Takk for svaret, det hørtes ut til å kanskje være riktig. Et annet spesielt symptom ved denne hodepinen min er at når jeg våkner av den, så må jeg sette meg opp i sittende stilling. Hvis jeg legger meg ned blir smertene mye verre.

Det nye spørsmålet er: hvis dette viser seg å være riktig. Finnes det noen behandling som hjelper?

Jeg har nå bestilt time hos nevrolog og håper at det kan gi meg et endelig svar.

Mvh

• 6 år senere...
Skrevet

Hei Tirill!

Jeg har akkurat de samme hodepine symptomene som du beskriver, jeg våkner også med kraftig hodepine i 5-6 tiden om morgenen og må sette meg opp, og de blir verre hvis jeg legger med ned igjen. Jeg har også forsøkt Marcain uten at det hjalp noe særlig. Jeg sendte så spørsmål om dette til en hodespesialist hos Lommelegen, som svarte at de symptomene jeg beskrev var nøyaktig slik det sto i lærebøkene når det gjaldt noe som ble kalt "hypnotic headache". Jeg ble anbefalt å spørre legen min om jeg jeg kunne få prøve Voltaren som jeg skulle ta tre ganger om dagen, og den siste når jeg la meg. Jeg fikk også Paralgin forte som jeg kunne ta ved beov. Etter at jeg begynte med dette har jeg ikke våknet med hodepine en eneste dag, og det er helt fantastisk, og jeg føler meg nå så uthvilt når jeg våkner om morgenen. Dette ble et langt svar, men jeg syntes du skulle få vite om det, og kanskje det kan hjelpe deg også. Jeg råder deg til å snakke med legen din om, det er vært det. God bedring. Hilsen tone52.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...