Gå til innhold

Øver på sovende pasienter

Anbefalte innlegg

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• sigga

12

• flisa

5

• Hønemoren

5

• snø

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ville du heller foretrukket å bli operert av en som aldri har fått øve seg?

Skrevet

Tjaaaaa... er det nå det?? Et sted må leger lære å ta utskrapninger og aborter, og hvor ofte tror du noen hadde sagt ja til å ha studenter til stede, om de hadde blitt spurt...?

Kirurgiske egenskaper er ikke medfødt hos de som velger å bli leger, dessverre, så de er jo pokka nødt å øve på noen....

Jeg har selv hatt studenter til stede når jeg har foretatt undersøkelser (hvor underlivet er blottet), ikke det mest behagelige i verden, nei, men nødvendig.

PS! Jeg har ikke lest det som stod i avisen, kun hørt reklame for artikkelen i avisen.

Beste hilsen fra

Gjest karmakoma
Skrevet

Nei, men slik det fremsto i avisen så hadde ikke studentene,eller sykehuset snakket med pasientene om det, så dette er jo krenkende,i og med at pasienten ikke hadde peiling på at noe sånt foregikk. Er det greit syns du?

Eller har jeg misforstått alt?

Skrevet

Før et inngrep er det normalt å hilse på legen, om studentene venter på gangen er det jop bevisset at man unndrar opplysningen fra pasienten og det er IKKE riktig. Jeg har ikke noe imot at studenter "øver" seg på meg, men jeg vil jo vite om det på forhånd.

Gjest karmakoma
Skrevet

Tjaaaaa... er det nå det?? Et sted må leger lære å ta utskrapninger og aborter, og hvor ofte tror du noen hadde sagt ja til å ha studenter til stede, om de hadde blitt spurt...?

Kirurgiske egenskaper er ikke medfødt hos de som velger å bli leger, dessverre, så de er jo pokka nødt å øve på noen....

Jeg har selv hatt studenter til stede når jeg har foretatt undersøkelser (hvor underlivet er blottet), ikke det mest behagelige i verden, nei, men nødvendig.

PS! Jeg har ikke lest det som stod i avisen, kun hørt reklame for artikkelen i avisen.

Beste hilsen fra

Syns de burde øve seg på pasienter som er våkne og samtykker, ikke pasienter som ikke aner hva som foregår, og tilslutt får vite at det faktisk var flere som stirret rett og i underlivet deres... Man skal kunne stole på legen!

Skrevet

Før et inngrep er det normalt å hilse på legen, om studentene venter på gangen er det jop bevisset at man unndrar opplysningen fra pasienten og det er IKKE riktig. Jeg har ikke noe imot at studenter "øver" seg på meg, men jeg vil jo vite om det på forhånd.

Jeg vil helst ikke vite noe om det som foregår mens jeg ligger i narkose med blottet underliv og heist opp ned! Vil ikke tenke på det, vil ikke vite, og jeg er innenforstått med at det kan være en del folk der mens det hele pågår. Så lenge de holder rengjøringshjelpen på utsiden er det i grunnen likegyldig for meg.

Skrevet

Syns de burde øve seg på pasienter som er våkne og samtykker, ikke pasienter som ikke aner hva som foregår, og tilslutt får vite at det faktisk var flere som stirret rett og i underlivet deres... Man skal kunne stole på legen!

Joda, det er jeg helt enig i! Men hva om det ikke er noen som vil ha studenter tilstede når de får foretatt utskrapning eller abort da?? Hvor mange tror du det er som er villig til å ha noen til stede i sånne situasjoner??

Jeg er som sagt helt enig i at det ideelle hadde vært å få samtykke først, men jeg kan også forstå at det er så vanskelig at man tar noen snarveier.

Og om de spør først og så får nei, så kan de jo i alle fall ikke ha studenter til stede...

Beste hilsen fra

Gjest karmakoma
Skrevet

Jeg vil helst ikke vite noe om det som foregår mens jeg ligger i narkose med blottet underliv og heist opp ned! Vil ikke tenke på det, vil ikke vite, og jeg er innenforstått med at det kan være en del folk der mens det hele pågår. Så lenge de holder rengjøringshjelpen på utsiden er det i grunnen likegyldig for meg.

Alle er ikke som deg. Noen av oss bryr seg faktisk om hvem som ser ned i der hos oss... Men syns det er greit å si ifra om det før, istedenfor å lyve til pasientene sine...

Skrevet

ikke alle inngrep kan foretas mens pasienten er våken.

Gjest karmakoma
Skrevet

Joda, det er jeg helt enig i! Men hva om det ikke er noen som vil ha studenter tilstede når de får foretatt utskrapning eller abort da?? Hvor mange tror du det er som er villig til å ha noen til stede i sånne situasjoner??

Jeg er som sagt helt enig i at det ideelle hadde vært å få samtykke først, men jeg kan også forstå at det er så vanskelig at man tar noen snarveier.

Og om de spør først og så får nei, så kan de jo i alle fall ikke ha studenter til stede...

Beste hilsen fra

Det er det alltid. Finnes alltid noem som syns det er greit..

Men uansett om det er det eller ei, så er ikke det en god nok unnskylding til å lyve for pasientene sine, og det er det de gjør når de har med en student og ikke forteller om det...

Gjest karmakoma
Skrevet

Hva har det med saken og gjøre? Poenget her er jo at de burde fortelle pasienten om det, uansett om pasienten kommer til å sove under inngrepet eller ei.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Utskrapninger kan i alle fall gjøres i lokalbedøvelse selv om noen velger full narkose.

Skrevet

Det er det alltid. Finnes alltid noem som syns det er greit..

Men uansett om det er det eller ei, så er ikke det en god nok unnskylding til å lyve for pasientene sine, og det er det de gjør når de har med en student og ikke forteller om det...

Neida, de lyver ikke, for de sier jo ingenting. Å lyve er å nekte for at det har vært noen tilstede, hvis pasienten spør. Og det tviler jeg på at de gjør.

Og du sier at det nok alltid er _noen_ som vil, men det store spørsmålet er om det er _nok_ som vil. Det nytter jo ikke om det er en hvert skuddår som svarer ja...

Jeg er temmelig vemmelig sikker på at det er ut fra dårlig erfaring, ikke vond vilje, at de har innført praksisen med å _ikke_ spørre på forhånd.

Beste hilsen fra

Skrevet

Hva har det med saken og gjøre? Poenget her er jo at de burde fortelle pasienten om det, uansett om pasienten kommer til å sove under inngrepet eller ei.

Jeg er prinsipiellt enig, men ser begge sider av saken.

Skrevet

Utskrapninger kan i alle fall gjøres i lokalbedøvelse selv om noen velger full narkose.

Det finnes mye annet..

Gjest Uglemor
Skrevet

Alle er ikke som deg. Noen av oss bryr seg faktisk om hvem som ser ned i der hos oss... Men syns det er greit å si ifra om det før, istedenfor å lyve til pasientene sine...

Det er vel heller en fortielse, enn en løgn. Men jeg er enig med deg i at man bør bli informert på forhånd om hvem som skal være til stede.

Skrevet

Beste hilsen fra

Det er helt normalt å informere pasientene om at klinikken/sykehuset eller hva det måtte være er tilknyttet et lærested og derfor kan ha studenter tilstede under konsultasjonen. Men da har pasienten full rett til å nekte studenter å være tilstede når undersøkelsene finner sted. En skulle tro at leger og helsepersonell hadde respekt nok til å spørre før de inviterer studenter inn til sovende pasienter. Det er fullt mulig å spørre før narkosen.... og en selvfølge spør du meg.

Det er jo nesten det samme som å si at det ikke gjør noe å bli misbrukt under narkose fordet du ikke vet hva som skjer selv.. Litt på spissen.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det finnes mye annet..

Jo'a, men det var vel abort og utskrapning som var nevnt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...