Gå til innhold

Øver på sovende pasienter

Anbefalte innlegg

Skrevet

ikke alle inngrep kan foretas mens pasienten er våken.

Nei, men alle pasienter kan gi samtykke før de legges i narkose. Og det må være et minstekrav altså; å bli spurt på forhånd.

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• sigga

12

• flisa

5

• Hønemoren

5

• snø

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Joda, det er jeg helt enig i! Men hva om det ikke er noen som vil ha studenter tilstede når de får foretatt utskrapning eller abort da?? Hvor mange tror du det er som er villig til å ha noen til stede i sånne situasjoner??

Jeg er som sagt helt enig i at det ideelle hadde vært å få samtykke først, men jeg kan også forstå at det er så vanskelig at man tar noen snarveier.

Og om de spør først og så får nei, så kan de jo i alle fall ikke ha studenter til stede...

Beste hilsen fra

Jeg har sagt ja til å ha student tilstede da jeg mistet en tvilling for litt siden. Mange vil nok si ja,.. vi skjønner at det trengs. Men det er litt av et overgrep å bli overkjørt på denne måten. Rett til å betsemme over egen kropp har vi også på et sykehus og et legekontor. Og det er det første leger og helsepersonell må lære seg å respektere.

Gjest Uglemor
Skrevet

Tror du man kan stole blindt på en artikkel i VG? Tror nok de vinkler artikkelen slik at den skal sjokkere og selge aviser.

Men jeg er enig i at pasientene bør informeres hvis studenter skal være til stede.

Det er jo et etisk dilemma her. Hva er viktigst, at legestudentene får opplæringen de skal ha, eller at pasienten får anledning til å si nei? Hva blir konsekvensen hvis studentene får f.eks halvert antall øvingssituasjoner?

Skrevet

Nei, men alle pasienter kan gi samtykke før de legges i narkose. Og det må være et minstekrav altså; å bli spurt på forhånd.

som jeg sier et annet sted - jeg er prinsipiellt enig, men ser begge sider.

Skrevet

Tror du man kan stole blindt på en artikkel i VG? Tror nok de vinkler artikkelen slik at den skal sjokkere og selge aviser.

Men jeg er enig i at pasientene bør informeres hvis studenter skal være til stede.

Det er jo et etisk dilemma her. Hva er viktigst, at legestudentene får opplæringen de skal ha, eller at pasienten får anledning til å si nei? Hva blir konsekvensen hvis studentene får f.eks halvert antall øvingssituasjoner?

Da får de heller forlenge studietiden....

Gjest Pasientens mamma
Skrevet

Var med datteren min for en tid tilbake på GU og UL på et sykehus pga blødninger og smerter i sv.skap.

Fikk høre da vi kom inn til den unge gynekologen: Det er med en student idag. Ikke noe spørsmål om det var ok. Denne unge mannlige studenten, i begynnelsen av 20 årene undersøkte han også. Ganske rød i toppen.

Ei uke senere endte dette med utskraping, full narkose, da kan vi altså ikke vite om det var en eller flere studenter der og da. Ble jo egentlig ikke spurt i våken tilstand en gang i dette tilfelle, bare fikk beskjed om at han var der.

Skrevet

...og si til hun som kommer og vil ta abort at du må nok vente litt, for vi har ingen ledige leger som kan det nå...?

Satt på spissen, altså!

Som jeg har skrevet tidligere - jeg ser absolutt det etiske dilemmaet her, og skulle også ønske at det ble spurt om tillatelse først. Men som sagt så tror jeg ikke det er vond vilje som ligger bak praksisen, men snarere tvingende nødvendighet.

Og så tror jeg VG (som vanlig...) er flink til å spisse ting litt ekstra.

Beste hilsen fra

Skrevet

...og si til hun som kommer og vil ta abort at du må nok vente litt, for vi har ingen ledige leger som kan det nå...?

Satt på spissen, altså!

Som jeg har skrevet tidligere - jeg ser absolutt det etiske dilemmaet her, og skulle også ønske at det ble spurt om tillatelse først. Men som sagt så tror jeg ikke det er vond vilje som ligger bak praksisen, men snarere tvingende nødvendighet.

Og så tror jeg VG (som vanlig...) er flink til å spisse ting litt ekstra.

Beste hilsen fra

Tvingende nødvendighet eller ikke... helt uakseptabelt. Da bør de som driver med dette se på det som en ny type utfordring og heller informere pasienter godt på forhånd slik at de kan være med å ta stilling til å være prøvekaniner. Kanskje det må gjøres forandringer i måte det blir opplyst på; slik at pasienter forstår viktigheten av det. For hvis noen hadde rotet i meg uten at jeg visste det; å du salige det ville blitt månelyst i det øyeblikket jeg fikk vite om det....

Ang. VG og demmes trang til å skrive "sensasjonshistorier" så kan jeg vel b are si meg enig....;(

Skrevet

Var med datteren min for en tid tilbake på GU og UL på et sykehus pga blødninger og smerter i sv.skap.

Fikk høre da vi kom inn til den unge gynekologen: Det er med en student idag. Ikke noe spørsmål om det var ok. Denne unge mannlige studenten, i begynnelsen av 20 årene undersøkte han også. Ganske rød i toppen.

Ei uke senere endte dette med utskraping, full narkose, da kan vi altså ikke vite om det var en eller flere studenter der og da. Ble jo egentlig ikke spurt i våken tilstand en gang i dette tilfelle, bare fikk beskjed om at han var der.

Du hadde hatt lov til å nekte ham å være der hvis din datter ikke ønsket at han var der. Synest det vitner om en arroganse fra legene sin side å ikke informere om rettighetene til pasienten i slike sammenhenger. Det sier litt om at dette bare blir en jobb for dem etterhvert, og menneskene i hver stol bare blir navn på ei blokk.

Skrevet

Du hadde hatt lov til å nekte ham å være der hvis din datter ikke ønsket at han var der. Synest det vitner om en arroganse fra legene sin side å ikke informere om rettighetene til pasienten i slike sammenhenger. Det sier litt om at dette bare blir en jobb for dem etterhvert, og menneskene i hver stol bare blir navn på ei blokk.

Enig sigga, men jeg ville ikke blande meg oppi dette der og da.

Min datter hadde mere nok med sine smerter og sin angst for hvordan dette ville gå og siden hun ikke reagerte ville ikke jeg gjøre noe med det.

Det var som du skriver arrogant av legen, veldig også, bare måten hun sa det på, men det var det nok kanskje bare jeg som la merke til i stundens alvor.

Skrevet

Enig sigga, men jeg ville ikke blande meg oppi dette der og da.

Min datter hadde mere nok med sine smerter og sin angst for hvordan dette ville gå og siden hun ikke reagerte ville ikke jeg gjøre noe med det.

Det var som du skriver arrogant av legen, veldig også, bare måten hun sa det på, men det var det nok kanskje bare jeg som la merke til i stundens alvor.

Ja, jeg forstår deg veldig godt. Og det er det som er så synd egentlig; At vi i vårt møte med leger og andre ofte er både redde og usikre. Derfor er vi også "lette å ha med å gjøre" iforhold til at legene er autoriteter for oss. Vi stoler på dem...nesten uansett.

Trist at det gikk slik med din datter.

Skrevet

Jeg trodde det var normal praksis å informere pasienten og eventuelt innhente tillatelse til å ha medisinerstudenter tilstede under «intimundersøkelser». Noe annet er vel å karakterisere som overgrep?

Skrevet

Ja, jeg forstår deg veldig godt. Og det er det som er så synd egentlig; At vi i vårt møte med leger og andre ofte er både redde og usikre. Derfor er vi også "lette å ha med å gjøre" iforhold til at legene er autoriteter for oss. Vi stoler på dem...nesten uansett.

Trist at det gikk slik med din datter.

Ja, var trist, hadde begynt å glede meg jeg vet du, til å bli mormor.

Håper det kommer flere muligheter da, vi får se positivt framover.

Utrolig hvordan en mor engasjerer seg forresten, var jo omtrent som det var meg selv det gjaldt dette her jo.

Må si jeg fikk mange skuffende opplevelser på dette sykehuset i denne forbindelse.

Hilsen Dame55, nettopp bytta nick.

Skrevet

Jeg trodde det var normal praksis å informere pasienten og eventuelt innhente tillatelse til å ha medisinerstudenter tilstede under «intimundersøkelser». Noe annet er vel å karakterisere som overgrep?

Det er et overgrep. Uten tvil. Og slikt samtykke skal innhentes uansett om det er intimundersøkelser eller bare å måle blodtrykket...

Skrevet

Ja, var trist, hadde begynt å glede meg jeg vet du, til å bli mormor.

Håper det kommer flere muligheter da, vi får se positivt framover.

Utrolig hvordan en mor engasjerer seg forresten, var jo omtrent som det var meg selv det gjaldt dette her jo.

Må si jeg fikk mange skuffende opplevelser på dette sykehuset i denne forbindelse.

Hilsen Dame55, nettopp bytta nick.

Det er så trist å høre om negative møter med helsevesenet. Det skal ikke være sånn. De har så stort ansvar. Ikke bare for her inne, og pasientenes fysiske helse, men også for vår psykiske. Leste nettopp deler av "Marits Historie" her inne. Og må si jeg ble sjokkert over endel av holdningene hun ble møtt med. Hun var flink å gi beskjed om hvordan hun ville møtes på i de ulike situasjonene, men ikke alle er det og da kan en fort føle seg overkjørt altså.

Du blir nok mormor en gang du også... lykke til til din datter, hønemora.

Skrevet

Det er et overgrep. Uten tvil. Og slikt samtykke skal innhentes uansett om det er intimundersøkelser eller bare å måle blodtrykket...

Ja, det er sant og veldig forskjell på legene her. Min fastlege spurte veldig pent om det var greit at en student var med på "timen". Det var en pratetime og helt greit for min del. Følte etterpå at denne studenten hadde veldig lærdom av å være der, hun uttrykte det. Det gjorde meg godt egentlig, at jeg var til nytte for henne.

Var hos skolelegen med en av døtrene mine da hun gikk i 1. kl. Da spurte også skolelegen (forresten den samme jeg nå har som fastlege) om det var greit at en student var med. Vi kom inn på forkjellig, bl.a. at jeg var ekstra redd for min datter fordi jeg hadde mistet et barn tidligere. Da spurte legen om jeg ville fortelle om dette, noe jeg gjorde. Det tok lang tid husker jeg, men de hadde tid nok. Fikk også her høre etterpå at det var veldig lærerikt for studenten å høre min opplevelse om min 3-åring som døde under tragiske omstendigheter, døde i mine armer. Det at en lege skulle vært litt mere nøye ville i dette tilfelle gjort at jeg hadde hatt mitt 4. barn (førstefødte) her idag. Skulle ikke skjedd, nemlig.

Er det rart at Hønemoren passer til meg? Ikke rart man må jobbe med ikke å overbeskytte de nye barna etter en slik hendelse.

Tidligere Dame55

Skrevet

Det beste hadde vært om sykehuset var forpliktet til å si fra, samtidig som pasienten ikke kunne nekte med mindre det var sterke grunner for det. Altså at det ikke var nok bare å "ikke like det".

Men når pasientene kan nekte så har sykehuset et problem. Det er tydeligvis så mange som nekter at studentene ikke får den opplæringen de skal ha. Dermed har sykehuset tatt en spansk en og latt være å spørre.

Gjest Uglemor
Skrevet

...og så får vi mindre helsepersonell, lengre ventelister, dårligere kvalitet på jobben som gjøres. Så har VG litt å skrive om igjen...

Vi kan ikke ekskludere studentene, de er og må være en naturlig del av et sykehusmiljø. Spesielt på universitetssykehusene. Det er noe folk må regne med å støte på i et sykehus. At det gis informasjon om dette bør også være en selvfølge. Noen har behov for å reservere seg og de må jo få vite om det. Men det er i alles interesse at flest mulig er villige til å inkludere studenter.

Skrevet

Ja, det er sant og veldig forskjell på legene her. Min fastlege spurte veldig pent om det var greit at en student var med på "timen". Det var en pratetime og helt greit for min del. Følte etterpå at denne studenten hadde veldig lærdom av å være der, hun uttrykte det. Det gjorde meg godt egentlig, at jeg var til nytte for henne.

Var hos skolelegen med en av døtrene mine da hun gikk i 1. kl. Da spurte også skolelegen (forresten den samme jeg nå har som fastlege) om det var greit at en student var med. Vi kom inn på forkjellig, bl.a. at jeg var ekstra redd for min datter fordi jeg hadde mistet et barn tidligere. Da spurte legen om jeg ville fortelle om dette, noe jeg gjorde. Det tok lang tid husker jeg, men de hadde tid nok. Fikk også her høre etterpå at det var veldig lærerikt for studenten å høre min opplevelse om min 3-åring som døde under tragiske omstendigheter, døde i mine armer. Det at en lege skulle vært litt mere nøye ville i dette tilfelle gjort at jeg hadde hatt mitt 4. barn (førstefødte) her idag. Skulle ikke skjedd, nemlig.

Er det rart at Hønemoren passer til meg? Ikke rart man må jobbe med ikke å overbeskytte de nye barna etter en slik hendelse.

Tidligere Dame55

Hei igjen hønemoren.... Jeg har fulgt deg og din historie her inne. Fryktelig trist historie med din 3 åring. Og så utrolig vondt det må føles hvis det liksom ikke skulle ha skjedd heller. Litt klønete skrevet, men håper du forstår hva jeg mener. Tenk at svaret på mange håpløse situasjoner, tilstander og historier kunne vært løst med god kommunikasjon. Gjensidig kommunikasjon med respekt. Uansett hvem det er mellom; lege-pasient, deg-meg, prest-klokker, sør-Mr Kahn...

Skrevet

...og så får vi mindre helsepersonell, lengre ventelister, dårligere kvalitet på jobben som gjøres. Så har VG litt å skrive om igjen...

Vi kan ikke ekskludere studentene, de er og må være en naturlig del av et sykehusmiljø. Spesielt på universitetssykehusene. Det er noe folk må regne med å støte på i et sykehus. At det gis informasjon om dette bør også være en selvfølge. Noen har behov for å reservere seg og de må jo få vite om det. Men det er i alles interesse at flest mulig er villige til å inkludere studenter.

Ja, det er i alles interesse, men da må vi bli spurt på en informativ og fin måte. Slik at vi har et godt grunnlag å ta stilling til det på. Og hvis vi ikke ønsker å ha studenter tilstede, bør det respekteres av alle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...