Gå til innhold

NHD, ang "Hva var det jeg sa..Omlykkepiller"


Gjest jeg er anonym med bipolar diagnose

Anbefalte innlegg

Gjest jeg er anonym med bipolar diagnose

Kan hvem som helst få maniske symtomer av og ta antidepressiva, slik det beskrives i dette innlegget?

Jeg har nemlig temmelig lik sykehistorie som den som har skrevet dette. Jeg hadde ikke maniske symtomer før jeg begynte på ssri, og har nå diagnosen bipolar 2 lidelse. Kan det være verdt og prøve uten medisiner? Jeg sliter med tilbakevennende depresjoner da, og har en tendens til og bli litt manisk av AD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sånn er det ikke

Det er kun dem som er disponert for bipolar lidelse som kan bli maniske av SSRI. Dersom man allerede har diagnosen skal man ikke bruke SSRI, men derimot stemningsstabiliserende medisiner. Bruk av SSRI kan utløse nye hypomane/maniske episoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

For å få diagnosen bipolar I, må en minst en gang i livet ha hatt en manisk episode. Tilsvarende må en (kun - ikke manisk) ha hatt en hypoman episode for å få diagnosen biolar II.

Siden episodene i en bipolar lidelse kommer helt tilfeldig oppover eller nedover, vil mange med bipolar disposisjon ha flere depresjoner før de får sin første mani. De vil i denne tiden få diagnosen "depressiv episode" F32 første gang, og senere "tilbakevendende depressiv lidelse" F33.

De som har en slik bipolar disposisjon, men aldri har hatt oppoversvingning kan få omslag til mani/hypomani om de bruker antidepressiva. Disse får diagnosen bipolar IIIb.

Disse bør aldri mer bruke AD som monoterapi. Førstevalg medisin er Lamictal eller litium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få diagnosen bipolar I, må en minst en gang i livet ha hatt en manisk episode. Tilsvarende må en (kun - ikke manisk) ha hatt en hypoman episode for å få diagnosen biolar II.

Siden episodene i en bipolar lidelse kommer helt tilfeldig oppover eller nedover, vil mange med bipolar disposisjon ha flere depresjoner før de får sin første mani. De vil i denne tiden få diagnosen "depressiv episode" F32 første gang, og senere "tilbakevendende depressiv lidelse" F33.

De som har en slik bipolar disposisjon, men aldri har hatt oppoversvingning kan få omslag til mani/hypomani om de bruker antidepressiva. Disse får diagnosen bipolar IIIb.

Disse bør aldri mer bruke AD som monoterapi. Førstevalg medisin er Lamictal eller litium.

Hei! Jeg har ei veldig god venninne som har diagnosen bipolar lidelse. Hun har ikke hatt psykotiske episoder, men vært mye syk i perioder. Hun gikk før på Cipramil og Orfiril (som ble byttet ut m Lamictal etterhvert tror jeg), men er nå medisinfri. Det jeg lurer på er: Hun begynte nettopp å ta rosenrot (naturmiddel) og sier hun føler hun får mer energi av dette. Kan dette være skaldelig når hun er bipolar? Spurte om hun hadde snakka m legen om det og det hadde hun ikke... Dessuten: Hennes lege har sagt at hun kanskje bare skal gå på Cipramil etterhvert. Forstod det sånn i dette forumet at det ikke var lurt? Hun har aldri brikt litium tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...