Gå til innhold

Psykoterapi, antidepressiva og psykologer


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Flere har skrevet inn her og fortalt om psykologer (og psykiatere) som har bedt dem sluttte med AD fordi dette hemmer en god psykoterapi.

Jeg har nå snakket med tre psykolger om dette.

Den ene er professor i psykologi ved NTNU, den andre er en erfaren psykolog som har arbeidet ved vår avdeling siden 1980, den tredje er relativt nyutdannet med vel to års praksis ved vår avdeling.

Ingen av disse mener det finnes grunnlag verken i den vitenskapelige litteraturen eller i egen klinisk erfaring for å si at AD er uheldig ved noen form for psykoterapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en annen

Din samtale med tre psykologer er et anekdotisk bevis som det er umulig å si om gir et representativt bilde av norske psykologers holdninger. Jeg vil anta at en undersøkelse blant en representativ mengde psykologer vil vise at en ikke ubetydelig andel er skeptisk til AD med begrunnelse i at det svekker samtaleterapien (ikke minst blant psykodynamikerne, som det som kjent ennå er ganske mange av her i landet).

Ellers skulle jeg gjerne sett deg kommentere den åpenbare biasen i hva det forskes på i forbindelse med AD (i all hovedsak utprøvninger av medikamenter der en forventer effekt, i liten grad eventuelle skadevirkninger, ikke minst senskader). De sterke bandene mellom legemiddelindustri og forskere er også påfallende -- og gjør at en helt klart må være ekstra obs på bias i denne typen forskning (selv om forskere stiller krav om publikasjon uansett utfall osv.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Din samtale med tre psykologer er et anekdotisk bevis som det er umulig å si om gir et representativt bilde av norske psykologers holdninger. Jeg vil anta at en undersøkelse blant en representativ mengde psykologer vil vise at en ikke ubetydelig andel er skeptisk til AD med begrunnelse i at det svekker samtaleterapien (ikke minst blant psykodynamikerne, som det som kjent ennå er ganske mange av her i landet).

Ellers skulle jeg gjerne sett deg kommentere den åpenbare biasen i hva det forskes på i forbindelse med AD (i all hovedsak utprøvninger av medikamenter der en forventer effekt, i liten grad eventuelle skadevirkninger, ikke minst senskader). De sterke bandene mellom legemiddelindustri og forskere er også påfallende -- og gjør at en helt klart må være ekstra obs på bias i denne typen forskning (selv om forskere stiller krav om publikasjon uansett utfall osv.).

"At en ikke ubetydelig andel er skeptisk til AD med begrunnelse i at det svekker samtaleterapien".

Dette ville jeg sikkert finne siden såpass mange hevder det.

Psykologien har minst like god forskning som det en har på farmakologisk behandling. Derfor ville jeg gjerne sett vitenskapelige studier som viser en slik negativ effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vent&enter

Er det ikke viktig at man forsøker å følge behandlingsopplegget til psykologen eller psykiateren man har kommet til, så lenge som mulig, på tross av hva de mener om (motstand mot) antidepressiva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke viktig at man forsøker å følge behandlingsopplegget til psykologen eller psykiateren man har kommet til, så lenge som mulig, på tross av hva de mener om (motstand mot) antidepressiva?

Det finnes både kompetente og udugelige psykologer (akkurat som innen andre yrkesgrupper). Det å blindt stole på en behandlers uttalelser kan derfor medføre en betydelig risiko for feilbehandling - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest den ekte noor

Din samtale med tre psykologer er et anekdotisk bevis som det er umulig å si om gir et representativt bilde av norske psykologers holdninger. Jeg vil anta at en undersøkelse blant en representativ mengde psykologer vil vise at en ikke ubetydelig andel er skeptisk til AD med begrunnelse i at det svekker samtaleterapien (ikke minst blant psykodynamikerne, som det som kjent ennå er ganske mange av her i landet).

Ellers skulle jeg gjerne sett deg kommentere den åpenbare biasen i hva det forskes på i forbindelse med AD (i all hovedsak utprøvninger av medikamenter der en forventer effekt, i liten grad eventuelle skadevirkninger, ikke minst senskader). De sterke bandene mellom legemiddelindustri og forskere er også påfallende -- og gjør at en helt klart må være ekstra obs på bias i denne typen forskning (selv om forskere stiller krav om publikasjon uansett utfall osv.).

Hva er en psykodynamiker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...