Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, kjapp spm, hvordan vasker dere kluter (som brukes på kjøkkenet - til å vaske bord, matrester etc med)? Hive klutene i vaskemaskinen på 90grader uten vaskemiddel? Koke de? Kaste & kjøpe nytt?

Prøver å skylle så godt jeg kan med varmt vann men vannet som vris ut er alltid skittent uansett :( (div matrester, mel etc)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg legger dem i en burk med klorinvann noen timer før de går i 60-graders vask.

delphina1365380402
Skrevet

I vaskemaskinen på kokvask, såpe som vanlig og litt klorin i trommelen!

Skrevet

Hvorfor skal du ikke ha vaskemiddel?

Kjøkkenkluter vasker jeg som regel på 70 grader, selvfølgelig med vaskemiddel i. Innimellom kjører jeg noen 90 graders vasker.

Skifter klut ca annenhver dag. Når jeg har vasket bordet og det er mye matreseter i, skyller jeg kluten i lunka vann, vrir den og henger den til tørk.

Skrevet

Når jeg leste dette kom jeg på et Oprah program jeg så denne uken. Noen andre som så det? Skikkelig ekkelt altså. Det var ei mor som var veldig sparsommelig av seg. Ungene hennes mente det gikk ut over "hygienen" i huset. Hun brukte f.eks rengjørings/grytesvampen i ca 1 år. Fillene var gjerne 10 år gamle osv. Noen bioteknikere eller hva det nå heter kom og tok prøver av kjøkkenvask og tilbehør. Resultatet var skremmende. Det var 6000 ganger mer bakterie der enn det de målte i toalettet. Og der vasket hun opp og skrelte grønnsaker etc. hver dag!!!!!!

De sa det var rensligerer å spyle grønnsakene i doskålen enn i den vasken.

Æsj altså!!!!

Skrevet

Bytter nesten hver dag.

Har sånne microkluter, vasker med Jif kjøkken i vask, på kjøkkenbenk og på bordet.

Vasker dem sammen med alle rengjøringskluter, på 90grader i maskinen. Såklart _med_ vaskepulver! Men uten mykner.

Skrevet

Alle kluter samles opp og kjøres på 90 grader. Bruker mest microfiberkluter til rengjøring, men koker også "personvaskeklutene".

Med vaskepulver.

Uten skyllemiddel.

Gjest papirtiger
Skrevet

Det er ikke hver dag kjøkkenklut brukes, men når jeg gjør det..så vaskes de etter noen dager.

60 grader med vaskepulver. Dagens vaskemidler er så gode at kokvask er unødvendig.

Skrevet

Hiver den til vask når det lukter surt av den.

Vasker den på 60 grader med vaskemiddel.

Skrevet

De vaskes på minimum 60 grader, selvsagt MED vaskepulver. Hvorfor tror du man skal vaske dem uten? Jeg bruker mikrofiber-kluter, og bruker ikke såpe på den når jeg tørker over benker og bord, kun kaldt vann. Den skylles under rennende varmtvann for å få ut skitten. Klutene vaskes vel annenhver dag her.

Skrevet

Bruker tørkepapir først om det er mye "klin".

Kjøkkenkluten brukes stort sett til å tørke av bord og benker etterat smuler er samlet opp.

Klutene vaskes annenhver dag på 60 grader med vaskepulver.

Skrevet

Hiver den til vask når det lukter surt av den.

Vasker den på 60 grader med vaskemiddel.

Hiver den til vask _før_ det lukter surt....

Æsj, hvor mange bakterier tror du det er i den kluten når det har begynt å lukte...

Tvillingmamma
Skrevet

Når jeg leste dette kom jeg på et Oprah program jeg så denne uken. Noen andre som så det? Skikkelig ekkelt altså. Det var ei mor som var veldig sparsommelig av seg. Ungene hennes mente det gikk ut over "hygienen" i huset. Hun brukte f.eks rengjørings/grytesvampen i ca 1 år. Fillene var gjerne 10 år gamle osv. Noen bioteknikere eller hva det nå heter kom og tok prøver av kjøkkenvask og tilbehør. Resultatet var skremmende. Det var 6000 ganger mer bakterie der enn det de målte i toalettet. Og der vasket hun opp og skrelte grønnsaker etc. hver dag!!!!!!

De sa det var rensligerer å spyle grønnsakene i doskålen enn i den vasken.

Æsj altså!!!!

Det så jeg også.... var ikke det guffent. Og så du klærne hennes, truser med sikkerhetsnåler, håndklær på størrelse med kluter.... Hun klippet de ned etter som de ble slitt og hadde brukt de i 30 år! Og hodeputene....

Til uka tror jeg det begynner et programm på tv, Ekstrem vask, eller noe slikt. Handler om møkkete amerikanere som skal lære seg å vaske av engelske rengjørere, tror jeg...

Skrevet

Hiver den til vask _før_ det lukter surt....

Æsj, hvor mange bakterier tror du det er i den kluten når det har begynt å lukte...

Sikkert en god del...

Er dessverre ikke så strukturert at jeg kan si hvor mange dager siden det er jeg tok en ny klut. Derfor fungerer det fint å vaske den hvis den lukter. Noe som skjer hvis jeg glemmer å henge den opp, og da er det jo like greit å hive den til vask uansett.

Skrevet

Hvorfor skal du ikke ha vaskemiddel?

Kjøkkenkluter vasker jeg som regel på 70 grader, selvfølgelig med vaskemiddel i. Innimellom kjører jeg noen 90 graders vasker.

Skifter klut ca annenhver dag. Når jeg har vasket bordet og det er mye matreseter i, skyller jeg kluten i lunka vann, vrir den og henger den til tørk.

Tja, jeg vet ikke helt, innbilder meg at vaskepulver kan ødelegge kluten på en måte =) Jeg er litt rar :P Takk for svar :)

Skrevet

Bruker tørkepapir først om det er mye "klin".

Kjøkkenkluten brukes stort sett til å tørke av bord og benker etterat smuler er samlet opp.

Klutene vaskes annenhver dag på 60 grader med vaskepulver.

Er ikke like flink til det med "klin" - bruker klut til feks melet bord (etter baking) og til kakaosøl etc. Sikkert derfor klutene våre blir så skitne :P

Jentungen1365380808
Skrevet

Går som regel på 95 grader med vaskepulver (men ikke tøymykner) etter 1-2 dagers bruk. Noen sier man kan legge kluten i oppvaskmaskinen, men vet ikke om det er så lurt... Hvis klutene begynner å bli grå, legger jeg dem i klorin e.l. over natta før jeg vasker dem (tror ikke man skal gjøre det med microfiberkluter).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...