Gå til innhold

ang. visdomstenner

Anbefalte innlegg

Gjest uhuuuuu
Skrevet

Må de opereres ut ,eller kan de trekkes hos tannlegen på vanlig måte???

Hvis de opereres, får man da narkose?

Om til slutt, hva koster det å bli kvitt visdomstennene.....jeg har tre som ikke gjør sååå vondt enda, men litt vondt når de nå vokser.....

Skrevet

Det spørs helt på hvordan de sitter hvor kangt de er kommet frem osv. Men får lokalbedøvelse både hos tannlegen og en evt. kjeve kriurg. (kanskje også i noen tilfeller narkose, men ingen av de jeg har hørt om). Men jeg ahr hørt at det finnes et nytt tilbud hvor man som i en narkos "sover seg gjennom" et inngrep. Men tror ikke det er det samme som narkose.

Skrevet

Hvis tennene ikke er kommet frem, så må de opereres ut. Det kan også være snakk om en viss "grad" av operering eller også, avhengig av hvor langt de har kommet frem. Men som regel er det en ganske enkelt trekking som gjøres når de har kommet frem. For noen går det lett, med lite smerter, og for andre er det mer komplisert. Selv måtte jeg "operere" ut den første da tannkjøttet rundt ble betent og dekket over den. De andre to gikk mye lettere. Det er som regel mer styr i underkjeven enn i overkjeven.

"........................."

Skrevet

Jeg trakk to før jul, det var bare å trekke dem rett ut med litt bedøvelse. Det banket i hullene når jeg fikk opp pulsen og så satte det seg matrester der de første to ukene. Ikke noe vondt i det hele tatt.

Nå har jeg operert ut en. Det tok to timer og jeg trodde en stund de skulle rive kjeven ut av ledd, men det gikk bra det. Litt vondt, men ikke noe å grine eller bli sengeliggende av. Såret ble sydd og derfor ingen matrester som setter seg fast. Masse lokalbedøvelse, ingen narkose.

Skal operere ut den siste om ikke så lenge. Jeg er aldeles ikke avskrekket, det gikk helt strålende.

Betalte 1300,- for trekking av to tenner hos tannlege og 2600,- for operasjon av en hos oralkirurg.

Skrevet

Jeg trakk to før jul, det var bare å trekke dem rett ut med litt bedøvelse. Det banket i hullene når jeg fikk opp pulsen og så satte det seg matrester der de første to ukene. Ikke noe vondt i det hele tatt.

Nå har jeg operert ut en. Det tok to timer og jeg trodde en stund de skulle rive kjeven ut av ledd, men det gikk bra det. Litt vondt, men ikke noe å grine eller bli sengeliggende av. Såret ble sydd og derfor ingen matrester som setter seg fast. Masse lokalbedøvelse, ingen narkose.

Skal operere ut den siste om ikke så lenge. Jeg er aldeles ikke avskrekket, det gikk helt strålende.

Betalte 1300,- for trekking av to tenner hos tannlege og 2600,- for operasjon av en hos oralkirurg.

upps....som jeg fryktet....DYRT.

Tror nok jeg må bite tennene sammen og beholde visdomstennene en stund til....

Skrevet

Du får refusjon på operasjon hos trygdekontoret, men ikke for vanlig trekking!!!!

Gjest Uglemor
Skrevet

Spør på tannlegehøyskolen, der får du det billigere, men da er studenter med og deltar.

Skrevet

Jeg har trukket en hos tannlegen, operert ut en hos tannlegen, og operert ut en hos kjevekirurg.

Betalte rundt tusen kr for operasjonene, men fikk tilbake det meste fra trygdekontoret.

Det er ikke vondt, ikke farlig, men litt ekkelt og rart et par dager etterpå. Heldigvis finnes det smertestillende man kan ta. ;) Diett med tomatsuppe, fløte-is, og mcdonalds-milkshake funker også ganske bra før man kan klare å tygge igjen.

Skrevet

Du får refusjon på operasjon hos trygdekontoret, men ikke for vanlig trekking!!!!

Virkelig....

Så da må jeg bestille tine hos legen min da og grine meg til en operasjon....?

Eller må jeg ordne det gjennom tannlegen?

Skrevet

Virkelig....

Så da må jeg bestille tine hos legen min da og grine meg til en operasjon....?

Eller må jeg ordne det gjennom tannlegen?

gjennom tannlegen! hvis tannlegen mener at de må opereres ut så få du refusjon... Det fyller tannlegen ut, legen har ingen ting med det å gjøre..

Skrevet

Hvis tennene ikke er kommet frem, så må de opereres ut. Det kan også være snakk om en viss "grad" av operering eller også, avhengig av hvor langt de har kommet frem. Men som regel er det en ganske enkelt trekking som gjøres når de har kommet frem. For noen går det lett, med lite smerter, og for andre er det mer komplisert. Selv måtte jeg "operere" ut den første da tannkjøttet rundt ble betent og dekket over den. De andre to gikk mye lettere. Det er som regel mer styr i underkjeven enn i overkjeven.

"........................."

Er selv 32 år og har hatt visdomstennene "delvis" fremme i 8 år. for 8 år siden sa tannlegen at det var like greit å trekke tennene med en gang, jeg har tannlegeskrekk og ble redd. har tennene delvis fremme ennå de har ikke vært noe problem for meg ennå så jeg har ikke tenkt å trekke dem. bare vis de blir ett problem for meg.

Skrevet

Er selv 32 år og har hatt visdomstennene "delvis" fremme i 8 år. for 8 år siden sa tannlegen at det var like greit å trekke tennene med en gang, jeg har tannlegeskrekk og ble redd. har tennene delvis fremme ennå de har ikke vært noe problem for meg ennå så jeg har ikke tenkt å trekke dem. bare vis de blir ett problem for meg.

Jeg har igjen èn selv. Trakk 3 når jeg var 17.

".........................."

Gjest baremei
Skrevet

Jeg opererte ut hos kjevekirurg fordi tannen(tennene) satt helt "spinnhakkende gale":) Fikk lokalbedøvelse. Selve operasjonen var ingenting vond, bare litt ekkel følelse til tider.

Det var etterpå det var verst. De fleste går det bra med, men jeg var nok litt uheldig.Hadde store smerter, hovnet opp noe helt forferdelig og etter et par dager ble jeg veldig slapp og fikk feber. Men det gikk over med paralgin og penicilin. Kunne ikke spise eller snakke normalt i over ei uke.

Nå gruer jeg meg til å ta ut tann nr. to...:(

Ikke meningen å skremme deg. Det går helt sikkert fint med deg. Men vær forberedt på at du kanskje må ta det litt med ro i et par dager etterpå.

Skrevet

Jeg opererte ut hos kjevekirurg fordi tannen(tennene) satt helt "spinnhakkende gale":) Fikk lokalbedøvelse. Selve operasjonen var ingenting vond, bare litt ekkel følelse til tider.

Det var etterpå det var verst. De fleste går det bra med, men jeg var nok litt uheldig.Hadde store smerter, hovnet opp noe helt forferdelig og etter et par dager ble jeg veldig slapp og fikk feber. Men det gikk over med paralgin og penicilin. Kunne ikke spise eller snakke normalt i over ei uke.

Ikke meningen å skremme deg. Det går helt sikkert fint med deg. Men vær forberedt på at du kanskje må ta det litt med ro i et par dager etterpå.

Jeg har så fryyyyktelig tannlegeskrekk fra før...men fakta vil jeg jo vite, for ellers blir det forferdelig å sitte i stolen og tro jeg skal dø, når alle sier det er så greit.....

Skrevet

Jeg hadde det også slik. Tok 2 og 2 tenner (én side i gangen) og så ut som Elefantmannen i fjorten dager.

Jeg skal heller føde hver lørdag enn å gå gjennom noe sånt igjen...

:)

Gjest baremei
Skrevet

Jeg hadde det også slik. Tok 2 og 2 tenner (én side i gangen) og så ut som Elefantmannen i fjorten dager.

Jeg skal heller føde hver lørdag enn å gå gjennom noe sånt igjen...

:)

Iiiik-opererte du vekk to stk samtidig??Stakkars.

Glad kjevekirurgen min valgte å bare ta ut en tann av gangen i hvert fall..

Kalte meg selv for hamsteren jeg:) Med KJEMPEKINNET mitt..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...