lkf Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Jeg har en revmatisk bindevevssykdom, Sjøgrens syndrom, grenser mot SLE. Den siste tiden har jeg hatt til dels svært uregelmessig hjerterytme og ekstra harde slag. det kjennes som om hjertet jobber tungt. Andre symptomer er lett forhøyet kroppstemp. tungt å puste, smerter i øvre del av ryggen som stråler ut mot skulderbladene, og føler meg veldig avkreftet. Min allmennpraktiker tror at hjerterytmen kanskje henger sammen med betennelse i nervesystemet. I påvente av time hos revmatolog om ti dager, er det denne forklaringen jeg har å forholde meg til. symptomene er jo mange og litt underlige, og jeg vet ikke om de henger sammen, eller om det er flere problematikker på samme tid. Mitt spørsmål er som følger: Kan noen av disse symptomene knyttes til betennelse i hjerteregionen? Hvordan bør jeg i så fall forholde meg? Kan nevne at jeg tok et varmt boblebad i dag, og ble akutt uvell (Kvalm, følte meg vissen i armer og ansikt,besvimelsestendens) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171541-hjerterytmeforstyrrelser-og-revmatisk-bindevevssykdom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Svar til LKF. Hvis du har en bindevevsaffeksjon av type SLE, vil den kunne gi endel hjerteforandringer som bl.a. vil kunne arte seg som tendens til ekstraslag og annen hjerterytmeforstyrrelse. Jeg regner med at du i løpet av få dager har hatt kontakt med rheumatolog, og at denne sender deg videre til en cardiolog hvis han finner indikasjon for det, basert på mulig affeksjon av hjertemuskel- og/eller klaffestrukturer, hvis det er en SLE du har. Foreløpig skal du ta det litt med ro til dette er vurdert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171541-hjerterytmeforstyrrelser-og-revmatisk-bindevevssykdom/#findComment-1136551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.