Gå til innhold

Hvor lang tid tok det før du følte deg trygg under øvelseskjøring?

Anbefalte innlegg

Gjest skal ta sertifikatet
Skrevet

Øvelseskjørte du mye før du begynte på en kjøreskole? Jeg hadde ikke kjørt før, og jeg har derfor hatt mange timer. Men nå har jeg i alle fall fått prøvekjørt noen ganger med faren min. Jeg begynner å føle meg trygg når jeg kjører, men det er jammen mye man må passe på.. Når jeg har kjøretimer føler jeg at jeg har langt igjen til målet... Læreren mener visst at jeg ikke er så flink (eller hva det nå var han sa....) som de andre; at jeg bruker mer tid på å lære. Kanskje det er pga at de har kjørt mye med foreldrene sine? Jeg er forresten godt voksen.... Takk for synspunkter.

Skrevet

Jeg fikk lappen høsten 2004. Før jeg begynte å kjøre på kjøreskolen hadde jeg ikke øvelseskjørt med privatbil. Men etter at jeg begynte på kjøreskolen begynte jeg også å øvelseskjøre privat. Når jeg øvelseskjørte privat øvde vi bare på det jeg hadde lært på kjøreskolen. Alt jeg skulle gjøre for første gang gjorde jeg dermed på kjøreskolen og det gjorde at jeg fikk alt pedagogisk lagt frem.

Jeg følte at det var en stor fordel å lære alt riktig på kjøreskolen først før jeg begynte å øvelseskjøre med andre.

Skrevet

Det er litt som når du lærer å sykle. Det er veldig vanskelig når du skal tenke på det hele tiden, men når du først kan det, så mestrer du å kontrollere kjøretøyet det uten å tenke på det. Da har du mye mer oppmerksomhet på det som skjer rundt deg.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Begynte først hos en kjøreskole. En skikkelig jævel av en lærer. Han gjorde meg kjempenervøs med kjefting og nedlatende holdning. Dette var på den tiden en måtte være så og så flink for å ta "TS-pakke".

Ikke for det, jeg hadde ikke øvleseskjørt noe på forhånd, så jeg trengte virkelig å lære å kjøre.

Men - etter ørten timer, spurte jeg om TS-pakka snart var på tide, fikk da forespeilet hvertfall ti(doble) timer til. Da orket jeg ikke mer, og byttet kjøreskole...

Der hadde jeg en vurderingstime før jeg fikk begynne på TS-pakka, og halvannen måned seinere hadde jeg "lappen".

Ny kjørelærer, med en helt annen pedagogikk gjorde susen for meg! Angrer på at jeg ikke byttet før. Kunne nok spart noen penger på det!

Men nå har jeg glemt hva du spurte om...

Min moral er altså - bytt skole hvis du føler deg utrygg eller det tar laaaang tid!

Skrevet

Jeg øvelseskjørte ikke noe på forhånd før jeg begynte med kjøretimer. Kjørte heller ikke mye hjemme mens jeg holdt på med lappen fordi vi har bare biler med automatgir. Dessuten funket det ikke at jeg og pappa kjørte sammen, endte alltid opp med en helvetes krangel hehe, og mamma turde ikke kjøre med meg.

Det tok ganske lang tid før jeg følte meg virkelig trygg ettersom jeg ikke fikk øvet noe hjemme, så lappen ble forholdsvis dyr å ta i mitt tilfelle.

Skrevet

Jeg prøvekjørte ikkeno - tok alt i betalte timer - jeg var høygravis da jeg kjørte opp - brukte 40 timer(!) - dum....hehe

Men det var da man begynte å kjøre alene - etter man hadde fått lappen at læringa startet. Jeg krasjet 2 ganger første dagen bare .)

Skrevet

Jeg følte meg neimen ikke trygg bak rattet før ganske lenge etter at jeg hadde tatt lappen jeg... Husker at jeg måtte kjøre helt alene for å få skikkelig trening. Det grunnleggende kunne jeg nok etter at kjøretimene var tilbakelagt, men tryggheten kom først etter at jeg fikk trent mer på egen hånd.

Skrevet

Må sies at jeg kjørte mye alene på privat eiendom slik at jeg følte jeg visste hvor jeg hadde bilen og hvor girstanga var, før jeg kjørte på offentlige veier.

Anbefales. Du kan spare mange penger på det.

Skrevet

Må sies at jeg kjørte mye alene på privat eiendom slik at jeg følte jeg visste hvor jeg hadde bilen og hvor girstanga var, før jeg kjørte på offentlige veier.

Anbefales. Du kan spare mange penger på det.

Jeg låner dem ikke før de er sånn 8-9 år jeg -. hehe

Skrevet

Jeg låner dem ikke før de er sånn 8-9 år jeg -. hehe

Fælt så forsiktig du er da? :)

Gjest og videre?
Skrevet

Følte meg trygg altfor tidlig :)

Og det betyr....?

Gjest skal ta sertifikatet
Skrevet

Fælt så forsiktig du er da? :)

Har man lov til å kjøre på en gårdsplass f.eks.? Altså alene??

Skrevet

min kjaere laerer var livredd for aa slippe meg ut i trafikken paa egenhaand (hans egne ord..), selv syntes jeg da virkelig at jeg kjoerte pent. jeg foelte meg veldig komfortabel bak rattet men ble raskt dratt ned paa jorden da jeg "sneiet borti" lyktestolper og slike unoedvendige greier.

teoridelen skulket jeg saa mye som mulig. og det er i det hele tatt et stort under at jeg besto testen.

Skrevet

min kjaere laerer var livredd for aa slippe meg ut i trafikken paa egenhaand (hans egne ord..), selv syntes jeg da virkelig at jeg kjoerte pent. jeg foelte meg veldig komfortabel bak rattet men ble raskt dratt ned paa jorden da jeg "sneiet borti" lyktestolper og slike unoedvendige greier.

teoridelen skulket jeg saa mye som mulig. og det er i det hele tatt et stort under at jeg besto testen.

Herre-min-jesus, dette hørtes ikke bra ut, men samtidig får jeg en forklaring på den elendige kjøringen jeg ser mye av:-)

Skrevet

Det mener jeg bestemt at man kan, ja.

Skrevet

Og det betyr....?

At det jeg kanskje var overmodig.

Skrevet

Privat eiendom.

Skrevet

Herre-min-jesus, dette hørtes ikke bra ut, men samtidig får jeg en forklaring på den elendige kjøringen jeg ser mye av:-)

jeg kjoere pent! jeg takler rundkjoeringer og lukeparkeringer som en gudinne. og dessuten er det lenge siden (merkverdig lenge siden igrunn..) jeg fikk fartsbot.

jeg er nesten litt stolt :)

(det er bare slike gjenstander i veien jeg har litt problemer med aa unngaa, gamle damer etc.)

Skrevet

Jeg prøvekjørte ikkeno - tok alt i betalte timer - jeg var høygravis da jeg kjørte opp - brukte 40 timer(!) - dum....hehe

Men det var da man begynte å kjøre alene - etter man hadde fått lappen at læringa startet. Jeg krasjet 2 ganger første dagen bare .)

Krasjet to ganger samme dagen??

Nå skjønner jeg enda bedre mannen din som hyler som en gris og setter alt på spissen for 20 km/t over fartsgrensen. Du burde kanskje ikke kjøre fortere enn 20..............eller forresten.....la bilen stå du:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...